Co szósty Polak kupuje przez urządzenia mobilne. Rynek m-commerce wart miliard złotych

Co szósty Polak kupuje przez urządzenia mobilne. Rynek m-commerce wart miliard złotych Spectral-Design - Fotolia

Polski m-commerce nabiera tempa. W 2015 roku zakupy online przy użyciu tabletu lub smartfonu zrobiło już prawie 6 milionów Polaków – to 16 proc. społeczeństwa. W naszym kraju już blisko 30 proc. e-klientów sięga w tym celu po urządzenia mobilne.

  • W 2015 roku obroty polskiego m-commerce wzrosły o 109 proc.
  • W 2016 roku polski e-klient wyda średnio 128 euro poprzez urządzenia mobilne
  • Z tabletów i smartfonów na zakupach online korzysta więcej Polaków (16 proc.) niż Włochów (5 proc.) lub Hiszpanów (10 proc.)

Według tego raportu obroty polskiego m-commerce wzrosły w 2015 r. ponad dwukrotnie (109 proc.). Jego wartość w 2016 r. osiągnie już miliard euro. Jak duża jest to część obrotów całego naszego rynku e-commerce? Szacuje się, że na każde 6 euro wydane online przez Polaków, 1 euro przepłynie przez tablety lub smartfony. W 2016 r. polski e-klient pójdzie na „mobilne” zakupy średnio prawie cztery razy, za każdym razem wydając blisko 35 euro. W sumie, w przeliczeniu na jednego kupującego mobilnie, będzie to przeciętnie 128 euro.

Pobierz infografikę RetailMeNot

– Dynamikę polskiego m-commerce pokazuje fakt, że w latach 2013–2016 jego obroty zwiększą się w sumie ponad sześciokrotnie. 28 proc. polskich e-klientów zrobiło w zeszłym roku zakupy poprzez smartfony lub tablety. Te liczby potwierdzają, że urządzenia mobilne również w Polsce coraz częściej nie tylko pełnią funkcję swoistego asystenta zakupów – m-kupujący szukają na nich między innymi informacji o produktach i porównują ceny między sklepami, lecz również są ważnym kanałem sprzedaży – mówi Mike Lester, vice president and general manager, New Markets w RetailMeNot. – Polski rynek m-commerce ma ogromny potencjał i spodziewamy się, że w przyszłości będzie się rozwijał jeszcze szybciej. Ogromną rolę w jego rozwoju odgrywają działania przedsiębiorców, mające na celu stałą optymalizację mobilnych zakupów, poprzez między innymi zwiększenie intuicyjności w użytkowaniu sklepów internetowych oraz ułatwianiu płatności smartfonami lub tabletami.

Pobierz infografikę RetailMeNot

O badaniu

Międzynarodowe badanie e-commerce zostało przeprowadzone w styczniu 2016 r. przez RetailMeNot we współpracy z Centre for Retail Research w 10 krajach (Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Kanada, Holandia, Polska, Szwecja, Hiszpania i USA). Zawiera obszerne dane statystyczne, analizę statystyk i prognoz dotyczących handlu, telefoniczne wywiady z wiodącymi sprzedawcami, jak również reprezentatywne badania użytkowników, w tym tysiąca respondentów z Polski. Zgodnie z metodologią OECD, „handel detaliczny“ w ramach tego raportu obejmuje sprzedaż dóbr klientom końcowym poprzez sklepy stacjonarne i Internet, z wyjątkiem gastronomii, pojazdów samochodowych, benzyny i materiałów napędowych, biletów (wejściówek), podróży, ubezpieczeń, a także produktów bankowych i finansowych.

PR EXPERT