Co wiedział Drucker o umowach „śmieciowych”?

Co wiedział Drucker o umowach „śmieciowych”? sxc.hu

Większość menedżerów deklaruje, że chce posiadać lojalnych pracowników, ale czy rzeczywiście są gotowi wydać pieniądze i podjąć wysiłek mający na celu zdobycie tej lojalności.

Czasami wydaje się, ze jest wręcz odwrotnie. Wiele przedsiębiorstw (a dokładniej kadra menedżerska) wybiera takie metody postępowania, które nie zachęcają pracowników do bycia lojalnym, a nawet powodują spadek lojalności. Menedżerowie potrafią dokładnie wyliczyć ile kosztują pracownicy, lecz niektórzy z nich maja trudności, by powiedzieć ile są warci. 

Na początku lat 90. XX wieku Peter F. Drucker przedstawił kwestię wartości i lojalności pracowników w następujący sposób:

We wszystkich przedsiębiorstwach powtarza się teraz rutynowo: „Ludzie to nasz najważniejszy zasób”. A mimo to niewiele firm popiera te słowa czynami, nie mówiąc już o tym, że mało kto naprawdę w nie wierzy. Większość wierzy ciągle – choć być może nieświadomie – w to, co wierzyli dziewiętnastowieczni pracodawcy: ludzie potrzebują nas bardziej niż my ich. Ale prawda jest taka, że przedsiębiorstwa muszą zbudować poczucie przynależności u pracowników, tak samo jak budują u klientów przywiązanie do oferowanych przez siebie produktów i usług – a może nawet bardziej. Muszą przyciągać ludzi, doceniać ludzi i ich wynagradzać, motywować ludzi oraz służyć ludziom i ich zadowalać.

P. F. Drucker, The New Society of Organizations, „Harvard Business Review” wrzesień-październik 1992, s. 100.

Jak zniechęcić do lojalności?

Menedżerowie firm dbających o lojalność pracowników wzięli sobie do serca słowa Druckera, ale w dzisiejszym biznesie dochodzi do głosu inny trend. Trend ten obejmuje poszukiwanie sposobów zapłacenia pracownikom jak najmniej (np. umowy „śmieciowe”) albo zwolnienia. Nie ma dnia, aby w gazetach nie pojawiały się w prasie informacje o nowych planach zwolnień grupowych albo propozycjach odejść na wcześniejsze emerytury lub zmiany formy zatrudnienia.

Ofiary takich praktyk wyciągają istotny wniosek: nigdy więcej nie oferować żadnemu pracodawcy swojego oddania i lojalności. Ich koledzy, którzy pozostają w pracy również zapamiętują takie sytuacje i przygotowują się na najgorsze (zamiast angażować się w pełni w pracę).

VALUE CREATION Jarosław Rubin