Content Marketing dla Start-upu

Content Marketing dla Start-upu sxc.hu

Dużo osób uważa, że Content Marketing nie jest narzędziem promocji przeznaczonym dla start-upów. Okazuje się, że jest zupełnie inaczej i nawet firma, która działa na rynku zaledwie kilka tygodni, już powinna zacząć o nim myśleć.

Przede wszystkim należy stwierdzić, że CM opiera się na dwóch elementach: na wiedzy i doświadczeniu. Jest to szczególnie ważne w wypadku biznesu innowacyjnego, lub opartego o konkretne rozwiązania i technologie, najczęściej internetowe. Czyż nie właśnie tym jest start-up? W kampanii CM takie elementy jak budżet, czy rozpoznawalność marki nie mają większego znaczenia. Dobre pomysły i wiedza tutaj liczą się jak mało gdzie.

Dlatego mała, młoda firma ma takie sam szanse na efektywny CM jak duża i doświadczona. Kampanie CM rzadko mają ogromną skalę, dla dużej firmy może być ona wręcz niezauważalna, dla startującego przedsięwzięcia może być ogromna. Jednak dla osób z branży IT lub marketingu jej realizacja może się odbywać całkowicie bez kosztowo.

CM dla start-upów – co i dla kogo?

Content Marketing może przyjmować bardzo różną postać, szczególnie dla rozwiązań internetowych. Często te formy się wzajemnie uzupełniają. Ważne żeby na jak najwcześniejszym etapie działalności firmy określić cele i odbiorców CM. Oczywiście start-up w pierwszej kolejności powinien myśleć o dotarciu do potencjalnych klientów, inwestorów, czy partnerów. W końcu to od nich będzie zależał dalszych rozwój firmy. A cele? Kilka przykładów:

  • budowa świadomości i zaufania do marki (których nowa firma bardzo potrzebuje),
  • promocja idei lub pomysłu,
  • wsparcie pozycjonowania (które coraz częściej opiera się o unikalne, eksperckie treści),
  • edukacja w zakresie produktu i tworzenie popytu na oferowane rozwiązanie – często pomysł jest na tyle innowacyjny, że aż niezrozumiały dla osób z zewnątrz, wtedy CM jest niezbędny do edukacji rynku,
  • tworzenie wartości firmy wśród potencjalnych inwestorów.

Wiemy już, że CM jest dla naszej firmy. Wiemy co chcemy osiągnąć i do kogo dotrzeć. Pozostaje pytanie – jak?

Blog ekspercki w ramach własnej strony internetowej

Blog firmowy to chyba podstawowa forma działań Content Marketing. Założyciele firmy, tworząc nowe narzędzie opisują wszelkie powiązane zagadnienia. Nie chodzi tylko o zdawanie relacji z tego, co się dzieje z przedsięwzięciem, ale raczej o tworzenie bazy wiedzy mocno skorelowanej z prowadzonym biznesem. Wiedza ta podawana w np. w formie ebook’ów, artykułów czy analiz, może być związana z udostępnieniem e-maila lub innych danych adresowych. Taki e-mail automatycznie trafia do listy newsletterowej. Ta z kolei wzmacnia kolejne działania CM.

Rozwiązania automatyczne lub samoaktualizujące się oparte o własną technologię

To rozwiązanie, którym start-up może mocno wyróżnić się od dotychczasowych graczy na rynku. Nie chodzi tutaj o content, który jest statyczny, pisany, nagrywany lub rysowany przez człowieka. Chodzi raczej o content, który buduje algorytm, program przygotowany przez firmę na podstawie zebranych danych.


Start-up często dysponuje danymi i technologią, której nie ma nikt inny na rynku i jest to świetny element budowania przewagi konkurencyjnej w CM. Można tutaj podać przykłady:

  • Firma, która zajmuje się monitoringiem pozycji serwisów w wyszukiwarce Google udostępnia wykres dynamiki algorytmu tej wyszukiwarki. Taki wykres powstaje w oparciu 
  • o dane, które i tak są zbierane, co oznacza, że nie generuje on dodatkowych kosztów. Zainteresowani takim wykresem to potencjalni klienci, którzy za darmo uzyskują ciekawą dla nich informację, co sprawia, że rośnie szansa na pozyskanie nowych klientów (Webpozycja).
  • Firma zajmująca się pozycjonowaniem sklepów internetowych tworzy narzędzie, które robi darmowy wstępny audyt strony internetowej. Całość prezentuje się estetycznie 
  • i dostarcza podstawowych informacji. Więcej informacji można uzyskać po wypełnieniu formularza kontaktowego (Traffictrends).
  • Firma analizująca ruch w Internecie generuje comiesięczne raporty o najważniejszych graczach na polskim rynku z podziałem na poszczególne branże (Gemius).

Wszystkie wspomniane rozwiązania ściągają ruch na stronę, są bezpłatne, albo prawie bezpłatne i pozwalają zbudować zaufanie do profesjonalizmu firmy.

Publikowanie artykułów eksperckich na zewnętrznych portalach, stronach, blogach

Wiedza, którą posiadają współzałożyciele często ma charakter ekspercki. Najlepiej zacząć od przeglądu posiadanej wiedzy, wypisać tematy, którymi można się podzielić. Następnie w oparciu o wypracowane kontakty, pomoc agencji PR lub nawiązując bezpośredni kontakt można zachęcić autorów i właścicieli istotnych w branży blogów, serwisów, portali tematycznych do publikowania naszych tekstów. W pierwszym etapie warto poznać zapotrzebowanie tych mediów i przygotowywać odpowiednie teksty, które będą spełniać oczekiwania różnych dziennikarzy. Dystrybucję takich artykułów można wspomóc dostępnymi narzędziami.

Case studies – pokaż swoje doświadczenie

Start-up to dynamiczna, młoda firma. Czasami jej przejścia wynikają z niedojrzałości, a czasami z przecierania zupełnie nowych szlaków. I to może być bardzo ciekawe dla wielu mediów związanych z prowadzeniem własnego biznesu, IT, inwestowaniem lub tematyką samego start-upu. Cenną umiejętnością jest dostrzeganie przydatnych doświadczeń i dzielenie się nimi. Czasami zupełnie nieświadomie firma może zbierać informacje, których nikt nie posiada, a które dotyczą kontrahentów, procesów, zjawisk. Takie informacje mogą się okazać bardzo cenne i pożądane przez duże, opiniotwórcze media lub instytucje zajmujące się badaniami rynku. Warto bardzo poważnie zastanowić się, czy dane i wiedza,
z których codziennie korzystamy w pracy, nie okażą się bezcenne także dla dziennikarzy i rynku, do którego chcemy trafić?

Wszystkie wymienione tutaj rozwiązania i narzędzia mają jedną cechę wspólną. Nie wymagają dużych nakładów finansowych. Nie oznacza to oczywiście, że są darmowe, płatność za nie realizowana jest nakładami czasu i pracy, które także są bardzo wartościowe. Działania Content Marketing wymagają odpowiedniego zaplanowania i systematycznej realizacji, dzięki temu mogą skutecznie budować wartość firmy i strony internetowej. Ale ponieważ budżety start-upów są bardzo wyśrubowane, Content Marketing powinien być dla nich jednym z głównych źródeł promocji.

WhitePress s.c. Paweł Strykowski