Czy agencje rekrutacyjne są lekarstwem na rynek pracownika?

Czy agencje rekrutacyjne są lekarstwem na rynek pracownika? Freepik

Według danych MRPiPS w końcu marca 2017 roku stopa bezrobocia rejestrowanego wynosiła 8,2 proc. W Polsce utrzymuje się zatem rynek pracownika – kandydaci stali się trudniej dostępni, bardziej wymagający, mniej zaangażowani w proces rekrutacji.

Im szybciej pracodawcy przystosują się do obecnej sytuacji, tym większy sukces odniosą. Jakie mają opcje?

Rekrutacja wewnętrzna

Pracodawcy poszukujący nowych pracowników w obecnej sytuacji rynkowej  wielokrotnie zauważają, że ich wewnętrzne działy rekrutacyjne lub pojedynczy specjaliści zajmujący się pozyskiwaniem pracowników nie są dostatecznie wydajni. Dzieje się tak, ponieważ koszt dotarcia do wartościowego kandydata (drogie ogłoszenia w płatnych portalach, wydłużony czas pracy nad projektem rekrutacyjnym) nie zawsze przekłada się na oczekiwany rezultat – pozyskanie najbardziej wartościowego dla organizacji talentu, pracownika najlepiej dopasowanego profilem zawodowym do wymagań stanowiska pracy.

Szczególnie kosztownymi są rekrutacje wewnętrzne prowadzone sporadycznie i na różnorodne stanowiska. Pracodawca publikujący jedno ogłoszenie miesięcznie lub rzadziej nie będzie miał pola do negocjacji ceny ogłoszenia z najlepiej pozycjonowanymi w polskim Internecie portalami pracy. Gdy poszukiwani są specjaliści różnego rodzaju, wewnętrzny rekruter nie jest w stanie jednocześnie posiadać w swoich sieciach kontaktów szerokiego grona profesjonalistów z zakresu marketingu, sprzedaży, IT, HR, administracji, księgowości itd., by kontaktować się z nimi, gdy tylko jego firma poszukuje do jednego ze swoich działów nowego pracownika.

Agencja rekrutacyjna

Czy skuteczniejszym rozwiązaniem będzie nawiązanie współpracy z agencją rekrutacyjną lub wręcz kilkoma takimi podmiotami na zasadzie success fee? Teoretycznie tak – więcej rekruterów, rozleglejsza sieć kontaktów, dostęp do szerszego grona kandydatów – to prawda. Jednak w praktyce proces nawiązywania współpracy z agencjami, czyli wyszukanie odpowiednio wyspecjalizowanej agencji, ustalenie zasad współpracy, zweryfikowanie i podpisanie umów, przedstawienie wymagań zajmuje wiele czasu zarówno pracodawcy, jak i przedstawicielom agencji. Zwykle kończy się więc na jednej, dwóch czy maksymalnie trzech pośrednikach rekrutacji, którzy nadal nie zawsze są w stanie dostarczyć satysfakcjonujących profil kandydatów. Tymczasem czas leci, a nasz talent mógł zostać pozyskany przez firmę konkurencyjną, która dotarła do niego szybciej i skuteczniej.

Marketplace rekrutacyjny

Na szczęście XXI wiek przyszedł nam z pomocą, na rynku pojawiły się bowiem marketplace’y rekrutacyjne, które ułatwiają i przyspieszają współpracę agencji rekrutacyjnych z pracodawcami. Gdy panuje rynek pracownika, czas zamykania projektów rekrutacyjnych jest jednym z ważniejszych czynników sukcesu w rywalizacji o talenty.

Marketplace rekrutacyjny, taki jak np. HRFactory.pl, pozwala pracodawcy szybko zamieścić swoje ogłoszenie na bezpłatnym portalu, do którego dostęp ma szerokie grono agencji rekrutacyjnych.  Rekruterzy poszukują tam m.in. zleceń odpowiadających kandydatom, których mają w swoich sieciach kontaktów. Tym samym pracodawca zostaje połączony z headhunterami wyspecjalizowanymi w jego branży, znającymi profesjonalistów z wymaganym doświadczeniem, którzy w odpowiedzi na zamieszczone ogłoszenie zgłaszają się do pracodawcy z gotowymi profilami potencjalnych kandydatów.  Ile to trwa? Zarejestrowanie się na portalu to kilka kliknięć, podobnie jak zamieszczenie tam oferty pracy, potem zaczynają spływać propozycje od agencji oferujących kontakty do specjalistów o określonym w ogłoszeniu profilu zawodowym. Przejrzystość zasad, minimum formalności i znakomite przyspieszenie współpracy z agencją rekrutacyjną, a tym samym szybsze zatrudnienie nowego członka zespołu – trudno o lepszą odpowiedź na wymagania rynku pracy.

Prowadzisz rekrutację? Zarejestruj się bezpłatnie na HRFactory.pl i sprawdź, jak szybko możesz dotrzeć do idealnych kandydatów.

HRfactory.pl