Czy oplaca się szkolić pracownika?

Czy oplaca się szkolić pracownika? Photo credit: Neil. Moralee / Foter

Przedsiębiorcy i pracownicy zastanawiają się nad sensem ciągłego szkolenia.Czy raz zdobyte wiadomości nie wystarczą? A praktyka, którą udało się uzyskać?

Należy jednoznacznie powiedzieć, dobre szkolenia kosztują, ale jest to INWESTYCJA w przyszły DOCHÓD.

Szkolenia

W dobie trwającego kryzysu gospodarczego każdy właściciel firmy mocno ogląda każdy grosz. Często, niestety, zdarza się, że nie wysyła swoich pracowników na szkolenia i sam się również nie szkoli  błędnie sądząc, że to oszczędność. W pierwszej chwili tak może się wydawać. Szkolenie kosztuje (od stu kilku złotych do nawet ponad tysiąca złotych za jedną osobę), dodatkowo pracownik  w czasie trwania szkolenia, jest nieobecny w pracy.  Poza tym pracodawca często nie wierzy w przekazywaną w ten sposób wiedzę. Polacy mają zakorzeniony stereotyp szkolenia, które polega na wyjazdach, z dobrą zabawą integracyjną wieczorem, bólem głowy na drugi dzień i trenerem zmuszającym menadżerów firmy do układania z klocków jakieś wieży, nie wiadomo po co.

Dobra zabawa

Nie zaprzeczam, dobra zabawa jest wskazana po szkoleniu. W pewnym sensie ona też jest jego elementem – budowa zespołu, integracja załogi lub kontakt z innymi ludźmi o podobnej profesji. Stereotyp ten powstał na skutek źle dobranych szkoleń do potrzeb danej firmy czy grupy osób. Dobry trener czasami używa różnego rodzaju metod uaktywnienia uczestnika i przekazania mu wiedzy w sposób „bezbolesny”, ale skuteczny, a źle dobrany temat powoduje zniechęcenie uczestników i nie daje zamierzonych efektów. Na rynku z roku na rok powstaje coraz więcej firm zajmujących się organizacją szkoleń.

Podobne artykuły:

Środki unijne

Jest to modne. Na szkolenia można pozyskać środki unijne.  Dlatego zachęcam do przyglądania się i poznawania firmy, w której chcemy szkolić pracowników i samych siebie. Czy jest to firma z doświadczeniem? Jak długo istnieje na rynku? Czy interesuje się również strukturą zatrudnienia w przedsiębiorstwie, czy proponuje przeprowadzenie analizy szkoleniowej dla firmy?  Czy nas słucha i prowadzi z nami dialog, a może zachowuje się jak telemarketer?

Koszta= dochód?

Jeżeli zdecydujemy się już na firmę szkoleniową to koszty szkolenia staną się DOCHODEM. Pracownik zdobędzie wiedzę teoretyczną i praktyczną – to założenia dobrego szkolenia, którą przeniesie na swoją pracę i będzie wydajniejszy. Poza tym będzie miał poczucie, że pracodawca  docenia go i mu ufa delegując na płatne szkolenie przez co będzie bardziej związany emocjonalnie z firmą.

Pracując w branży szkoleniowej znam etapy podjęcia decyzji o szkoleniu. Ujęłabym to w następujących krokach:

    1. Już tyle lat na rynku funkcjonujemy, po co nam szkolenia.
    2. Z czego mielibyśmy się szkolić? Co to są właściwie te szkolenia?
    3. Szkolenie może i by się przydało, ale to są koszty.
    4. Spróbujemy, faktycznie te szkolenie przydałoby się nam.
    5. Sporo wiedzy! Dużo nowego! I ta atmosfera.
    6. Widać efekty: pracownicy są bardziej zżyci,  szybciej wykonują swoje zadania, mają nowe pomysły na ulepszenie pracy.
    7. Więcej zarabiamy! To była dobra INWESTYCJA.
    8. A może ta dobra firma szkoleniowa jeszcze coś nam podpowie w czym możemy się jeszcze przeszkolić  i mieć  lepsze efekty.

Okres jesienno-zimowy to dobry czas na szkolenia w szczególności szkolenia tzw. miękkie np. z automotywacji, budowania zespołu, walki ze stresem, obsługi trudnego klienta, komunikacji w firmie. Polecam właścicielom firm, dyrektorom, HR-owcom zastanowić się nad rozpoczęciem szkoleń i INWESTOWANIA w pracowników. Nie warto zwlekać, przecież w prowadzeniu działalności gospodarczej chodzi o DOCHODY.  Z doświadczenia wiem, że nie ma firmy, która nie potrzebowałaby podnoszenia kwalifikacji kadry. Na początek polecam STRUCTOGRAM. Świetna rzecz, pozwalająca poznać i zrozumieć  indywidualnego pracownika. Ułatwia komunikację, a wręcz pozwala na wyeliminowanie problemów związanych właśnie z komunikacją  w przedsiębiorstwie. Gdy komunikacja jest na dobrym poziomie to można myśleć o dalszym rozwoju. Dodam, że STRUCTOGRAM jest własnością Szwajcarów, a oni wiedzą jak dobrze INWESTOWAĆ,  aby przynosiło zyski. Na terenie Polski, wyłączną licencję na Structogram, posiada Centrum Edukacyjno Consultingowe „CONCRET”

Podobne artykuły:

Prawidłowe planowanie szkoleń

Prawidłowe planowanie szkoleń

szkolenia to bardzo drogie usługi. Bezpośredni koszt szkolenia, za które firmie szkoleniowej płacimy 5500 zł za dzień, przekracza 40 000 zł. Cykl szkoleniowy na przykład z umiejętności kierowniczych to wydatki idące w setki tysięcy złotych.


Iwona Kobylska