Dane i content marketing siłą napędową reklamy internetowej

Dane i content marketing siłą napędową reklamy internetowej web.gov.pl

W 2016 r. wydatki na kampanie reklamowe w sieciach content marketingowych wzrosną o 41,1 proc., a w sieciach kontekstowych o 10,8 proc. w porównaniu z rokiem 2015. Dane o użytkownikach odegrają kluczową rolę w kampaniach online.

Tak wynika z raportu „Rynek reklamy internetowej w Polsce – kontekst i content marketing 2015/2016” opublikowanego przez firmęNetsprint.

Dane w centrum uwagi

Dane o użytkownikach odegrają kluczową rolę w internetowych kampaniach reklamowych w 2016 r. Chodzi o audience targeting, czyli kierowanie kampanii reklamowych w oparciu o dane na temat zainteresowań użytkowników, ich intencji zakupowych, profili zawodowych czy demografii.

  • Już ponad połowa badanych marketerów korzysta z audience targetingu kierując przekaz reklamowy w sieciach kontekstowych i content marketingowych (52,6 proc. odpowiedzi).
  • Audience targeting jest używany w co trzeciej kampanii reklamowej przez te podmioty (35,8 proc. odpowiedzi).
  • Ponad 2/3 zbadanych agencji i domów mediowych uważa, że dane o użytkownikach poprawiają skuteczność działań reklamowych (68,4 proc. odpowiedzi).

Content marketing: jakość i szeroki zasięg

Marketing treści, popularny w Polsce już od kilku lat, w 2016 r. jeszcze mocnej dojdzie do głosu. 81,4 proc. badanych uważa, że budżety na content marketing wzrosną, z czego 44,4 proc. twierdzi, że wzrosną zdecydowanie.

Zbadane przez Netsprinta agencje i domy mediowe zadeklarowały wzrost wydatków na kampanie z wykorzystaniem sieci content marketingowych średnio o 41,1 proc. w 2016 r. w porównaniu do roku 2015 r.

W sieciach content marketingowych marketerzy doceniają przede wszystkim możliwość komunikacji z grupą docelową za pomocą nieinwazyjnych formatów natywnych, a także ruch wysokiej jakości, szeroki zasięg i możliwość zamieszczenia reklamy w atrakcyjnych miejscach na stronie, bezpośrednio pod artykułami.

Badanie Netsprinta potwierdza, że reklamodawcy poszukują takich form przekazu, dzięki którym mogą docierać do użytkowników w ich naturalnym środowisku, poprzez nienachalną formę reklamową. Wśród formatów reklamowych wykorzystywanych w content marketingu główną rolę odgrywają linki sponsorowane emitowane w boksach rekomendacji treści („czytaj także”) oraz artykuły sponsorowane publikowane w serwisach zewnętrznych. Korzystanie z tych form zadeklarowało 47,4 proc. badanych.

Co przyniesie 2016 rok?

  • Najwyższe priorytety w reklamie online: optymalizacja konwersji (57,9 proc.), content marketing (47,4 proc.) oraz targetowanie i personalizacja (42,1 proc.).
  • Wykorzystanie nowych produktów: reklamy targetowane w oparciu o dane (63,2 proc.), reklamy mobilne (57,9 proc.), reklamy kupowane za pomocą systemów RTB (52,6 proc.), linki content marketingowe (47,4 proc.).
  • Najpopularniejsze metody targetowania: audience targeting/buying (68,4 proc.), targetowanie na urządzenia mobilne (63,2 proc.), geotargetowanie i retargeting statyczny (po 52,6 proc.).

Wartość rynku reklamy kontekstowej

Według badania AdEx 2015 FY wydatki w 2015 roku na reklamę online w Polsce wyniosły 3,173 mld zł. Z tego udział SEM: 34,2 proc. Zatem wartość rynku SEM osiągnęła 1,085 mld zł.

Z kolei z badania Netsprintawynika, że na reklamę kontekstową w 2015 r. przeznaczono 25,4 proc. budżetów SEM, a to oznacza, że rynek reklamy kontekstowej w 2015 roku był wart już 275,6 mln zł i urósł przez rok o 10,7 proc. Tym samym reklama kontekstowa stanowi 8,7 proc. wartości rynku reklamy internetowej w Polsce.

Przez ostatnie pięć lat rynek reklamy kontekstowej podwoił swoją wartość: ze 135 mln w 2010 r. do 275,6 mln w 2015 r. Co więcej, 31,9 proc. wydatków na reklamę kontekstową jest już w obszarze mobilnym. 

NetSprint