Digital Signage - odkryj potencjał cyfrowego przekazu

Digital Signage - odkryj potencjał cyfrowego przekazu nf.pl

Komunikacja marketingowa jest obszarem działań przedsiębiorstw, w którym zaszły nieprawdopodobne zmiany na przestrzeni ostatniej dekady.

1. Dynamiczna ewolucja komunikacji marketingowej

Rozwój technologii, szczególnie technik multimedialnych czy transferu danych oraz zdecydowana ewolucja behawioralna konsumentów zmieniły bezpowrotnie komunikację, nie tylko zresztą marketingową. Współczesna komunikacja to bardziej interakcja niż przekaz. To bardzo dobrze, że technika nadąża za oczekiwaniami konsumentów i dobrze, że często udaje się jej przekroczyć te oczekiwania.

Rozmowy o Digital Signage z reguły koncentrują się na najnowszej technologii, ekranach, serwerach, formatach kompresji i przesyłu danych. Wszyscy eksperci są jednak zgodni, że sukces wdrożenia Digital Signage zależy przede wszystkim od jakości wyświetlanych treści.

Współczesny konsument jest bardziej świadom mechanizmów manipulacji i perswazji, stosowanych w przekazach reklamowych, a więc mniej podatny na ich wpływ. Nauczył się także selektywnie odbierać przekaz, ignorować reklamy, a jednocześnie coraz więcej wie o produktach, których używa. Oczekuje indywidualnego traktowania oraz wymaga innowacji, zarówno w formie, jak i treści – zgodnie z duchem czasów, w których żyjemy.

Od zawsze celem komunikacji marketingowej było przyciągnięcie uwagi odbiorcy, wzbudzenie zainteresowania, rozbudzenie pożądania oraz nakłonienie do zakupu – i w tej kwestii filary AIDA, nadal stabilnie funkcjonują w przestrzeni, zarówno reklamowej, jak i korporacyjnej. Zmieniają się dynamicznie metody, formy i sposoby działania firm. W sferze działań przedsiębiorstw, komunikacja rozwinęła się równie innowacyjnie, jak i tworzące ją technologie.
Internet, technologie mobilne i kreatywność to czynniki sukcesu

współczesnej komunikacji marketingowej. Rozwiązania łączące informacje z reklamą, wizerunkowe kreacje multimedialne z arkuszami cenowymi, komunikaty, pobierane z różnych, zewnętrznych systemów to hybrydowe narzędzia w komunikacji marketingowej – innowacyjne i wszechstronne. Takim hybrydowym systemem komunikacyjnym jest Digital Signage. Monitor, player i serwer tworzą system, który może jednocześnie emitować komunikaty mulitimedialne i informacyjne, synchronizowane z różnych źródeł. Powierzchnia ekranu, z którą kontakt wzrokowy ma klient podzielona może być na różne strefy, obok reklam emitowane są wiadomości dnia, kursy walut czy notowania giełdowe lub prognoza pogody.

Digital Signage konferencja.digital-Signage.pl

2. Treść i technologia – duet skazany na sukces

Rozmowy o Digital Signage z reguły koncentrują się na najnowszej technologii, ekranach, serwerach, formatach kompresji i przesyłu danych. Wszyscy eksperci są jednak zgodni, że sukces wdrożenia Digital Signage zależy przede wszystkim od jakości wyświetlanych treści. Strategię wykorzystania systemów Digital Signage należy opracować w oparciu o jakość treści, wybór urządzeń i technologii jest stosunkowo prosty.

Lokalizacja nośników ma znaczenie. Kolosalne znaczenie. Nośnik zamontowany w ruchliwym przejściu pasażu handlowego musi wyświetlać zupełnie inną treść, niż ten zamontowany w ekskluzywnym sklepie z biżuterią.

Digital Signage konferencja.digital-Signage.pl

Sukces Digital Signage czyli skuteczne dotarcie z komunikatem do odbiorców bazuje na synergii treści z technologią. Nowoczesna technologia przekazu i emisji danych stoi za każdym wdrożeniem Digital Signage. Wysokiej jakości obraz, dzięki metodom kompresji oraz coraz szybszym łączom internetowym może być wyświetlany w dowolnej ilości lokalizacji, na dowolnej ilości nośników. Interakcja z odbiorcą jest także coraz większa. Inteligentne systemy rozpoznawania gestów, nastroju, reakcji pozwalają na dynamiczne zarządzanie wyświetlanymi materiałami i stałe dopasowywanie do indywidualnych oczekiwań konsumenta. Ale interaktywność w Digital Signage to także synergia różnych systemów informatycznych: płatności elektronicznych, czytników kodów kreskowych, kodów QR lub implementacja skanerów dokumentów czy czujników ruchu lub temperatury. Praktyczne przykłady zastosowań opisane zostały w studium przypadków, na końcu dokumentu.

3. Prosty koncept – Digital Signage jest także dla Ciebie i Twojej firmy

Cyfrowe znakowanie czyli Digital Signage, to technologia, która umożliwia emisję i zdalną aktualizację dowolnych treści na nośnikach multimedialnych. Digital Signage doskonale sprawdza się w punktach sprzedaży i obsługi detalicznej, jako narzędzie promocji lub nośnik komunikatów reklamowych, dostarczanych także przez firmy zewnętrzne. Wykorzystanie rozwiązań Digital Signage w komunikacji przedsiębiorstwa jest efektywne kosztowo i bardzo atrakcyjne wizerunkowo. Efektywne, gdyż komunikat do odbiorcy dociera natychmiast, zawsze w aktualnej formie, eliminując koszty produkcji i dostaw materiałów BTL. Atrakcyjna wizerunkowo jest natomiast każda innowacja w przekazie, formie lub technologii komunikacji. Konsument odbiera atrakcyjne i zawsze aktualne komunikaty, zarówno reklamowe, jak i informacyjne, które dynamicznie mogą być indywidualizowane.

Zalety Digital Signage:

  • Reklama może być wyświetlana równolegle z rozmaitymi materiałami informacyjnymi – np.: kursami walut, prognozą pogody czy skrótami najważniejszych informacji, które przyciągają uwagę klientów. Właściwy podział stref ekranu i synchronizacja treści zwiększają skuteczny odbiór przekazów reklamowych przez klientów.
  • Aktualizacja treści odbywa się w czasie rzeczywistym, oprogramowanie pozwala na łatwą i natychmiastową edycję komunikatów lub zmianę w wyświetlanych reklamach przez osoby, nie będące pracownikami działu IT.
  • Zdalne zarządzanie treścią wyświetlaną na monitorach w punktach obsługi może dotyczyć dowolnej ilości nośników, w dowolnej lokalizacji.
  • Multimedialne pliki reklamowe zwiększają atrakcyjność komunikatu, docierają skuteczniej do grupy odbiorców, uodpornionych na tradycyjne formy reklamowe.
  • Nowoczesne ekrany, zamontowane w punktach sprzedaży zwiększają atrakcyjność marki, korzystnie wpływają na jej wizerunek. 
  • Zdecydowana oszczędność kosztów produkcji i logistyki drukowanych materiałów promocyjnych, bez możliwości aktualizacji oferty.

4. Przykładowe zastosowania

Gastronomia

Restauracje i bary szybkiej usługi wbrew pozorom wiele łączy. Jednym z elementów wspólnych jest zwiększenie sprzedaży i wzmocnienie wizerunku dzięki komunikatom wyświetlanym na monitorach. Kartę menu dzięki programom graficznym i zdjęciom łatwo przerobić na apetyczne obrazy, promocyjne zestawy czy selektywne menu sezonowe można skutecznie promować na ścianach wizyjnych lub monitorach, zawieszonych w dobrze przemyślanych miejscach.

Digital Signage konferencja.digital-Signage.pl

Jeszcze przed zakupem, przed wyborem menu klient może zmienić decyzję, wybrać więcej za mniej lub skusić się na deser czy kawę. Dla restauracji sieciowych Digital Signage to szansa na elastyczne sterowanie popytem na lokalne specjały.

Sektor bankowy

Infokioski rozbudowane o system kolejkowy wewnątrz oddziału lub totemy multimedialne zamiast witryn z plakatami – produkty bankowe i oferty finansowe wymagają częstej aktualizacji i żadne inne rozwiązanie systemowe nie spełnia oczekiwań tego sektora lepiej niż właśnie Digital Signage. Jeśli dodamy do tego skalę działań detalicznych tych instytucji oraz imperatyw elastycznej aktualizacji ofert, to tylko kreatywność decyduje o skuteczności rozwiązań Digital Signage, w marketingu dla sektora bankowego. Placówki bankowe to doskonałe lokalizacje dla ekranów wielkoformatowych, które oprócz reklam, mogą wyświetlać notowania giełdowe, kursy walut czy promocyjne kody QR lub zaproszenie do włączenia odbioru Bluetooth. Bank otrzymuje szansę nawiązania szybkiej interakcji z klientem. Kreacja przesądzi o tym, czy klient odpowie na zaproszenie.

Digital Signage konferencja.digital-Signage.pl

Sprzedażowe leady generują się praktycznie bez udziału konsultantów banku. Jeżeli monitory w placówkach bankowych posiadają funkcjonalność interakcji dotykowej, możliwe jest wykorzystanie części ekranu, jako aplikacji z systemem kolejkowym. System na bieżąco monitoruje, jakich informacji poszukują klienci, jakie stanowiska obsługi wybierają najczęściej i w jakich porach. Oprócz podniesienia skuteczności komunikacji, jaką dają monitory wielkoformatowe, pojawiają się oczywiście olbrzymie oszczędności przy produkcji materiałów BTL.

Handel detaliczny

Monitory zawieszone pojedynczo lub zestawione, tak by tworzyły ściany wizyjne doskonale uzupełniają wystrój sklepów, bez względu na ich charakter czy oferowany asortyment. Ekrany idealnie pasują zarówno do sieciowych sklepowych, jak i ekskluzywnych butików, a ich aranżacja w sklepowej przestrzeni ma równie duże znaczenie, jak i wyświetlane treści. Pionowe ekrany o wysokości 2 metrów doskonale zastępują manekiny w sklepowych wystawach, a nośniki szeregowo zawieszone w strefie kasowej doskonale przypominają klientom o promocjach, drobnych akcesoriach i sezonowych ofertach. Monitory przy sklepowych regałach i półkach zastępują godnie sprzedawców, oferując pakiet nformacji handlowych i marketingowych, a totem multimedialny przed wejściem do sklepu zaprasza i kusi odważną kreacją i trafionym komunikatem. To się właśnie dzieje – rozejrzyj się uważnie przy następnej wizycie w jednym z ulubionych sklepów.

Digital Signage konferencja.digital-Signage.pl

Myślisz teraz, no tak – telewizja sklepowa to żadna nowość, wszystko już dawno było. Otóż Digital Signage to znacznie więcej niż projekcja materiałów multimedialnych. W jednym z wariantów system wyświetlania poszczególnych spotów reklamowych, synchronizowany jest ze stanami magazynowymi. Założenie jest bardzo proste: system pomaga sprzedawać towar dostępny w magazynach w nadmiarze lub sezonowe oferty specjalne. Czy takie podejście nie przydało by się wielu sieciom handlowym? W wersji jeszcze bardziej zaawansowanej system posiada bezpośrednie dopasowanie treści reklam (reklamowanych produktów) do sygnałów otrzymywanych od czujników zewnętrznych, np. czujników pogodowych. Ileż to razy, podczas deszczu, chętnie kupilibyśmy parasol, ale ciągle potykamy się o reklamy lodów i napoi chłodzących? A może tak system powinien rozpoznać płeć osoby, która przechodzi obok monitora i dopasować wyświetlany komunikat? To niemożliwe? Science Fiction? Nieprawda! Wystarczy właściwy system informatyczny i wyobraźnia, by tej cel stał się rzeczywistością.

5. Przyszłość

Strategiczną innowacją w komunikacji marketingowej są bezsprzecznie formy hipermedialne, jak Digital Signage. Zawrotne tempo doskonalenia technologii informacyjnych, mobilnych i graficznych, przy stałej poprawie w zakresie przesyłu i odbioru danych oraz wysokim poziomie kreatywności to czynniki sukcesu tej technologii.

Digital Signage konferencja.digital-Signage.pl

Niestety ważnym aspektem jest szybkość starzenia się technologii oraz obawa wielu marketingowców przez rozwiązaniami innowacyjnymi, gdyż te zawsze wiążą się z jakimś stopniem ryzyka. Na starzenie się hardware`u niestety nie ma lepszego rozwiązania, niż wymiana na nowy, ale zwrot z inwestycji następują najczęściej dużo wcześniej. Warto pamiętać, że software jest elastyczną inwestycją i może być rozwijany wraz z dojrzewaniem konsumentów do obioru coraz bardziej zróżnicowanych komunikatów. 

Pomysł jest siłą napędową każdej udanej strategii, także w przypadku projektów opartych o Digital Signage.

Więcej o Digital Signage dowiesz się na bezpłatnych, autorskich warsztatach: www.konferencja.digital-Signage.pl

Już 16 grudnia 2014, w Centrum Przedsiębiorczości Smolna, w Warszawie.

Marek Nowowiejski