Dla kierowców zarobki to nie wszystko? Powstaje ranking najlepszych pracodawców

Dla kierowców zarobki to nie wszystko? Powstaje ranking najlepszych pracodawców Logintrans Sp. z o.o.

Branża transportowa szuka rozwiązania problemu braku kierowców zawodowych. Według specjalistów badających rynek to już zawód deficytowy. To stawia wyzwania przed pracodawcami, którzy muszą wyróżnić się w walce o najlepszych pracowników.

Firmy transportowe walczą o najlepszych pracowników. Chociaż kierowcy jako powód przejścia do innego pracodawcy najczęściej wskazują wysokość wynagrodzenia, za równie ważne argumenty podają czas, który w nowej pracy spędzą za kierownicą, wygodę pojazdu i relacje z przełożonymi. By dowiedzieć się, jak kierowcy oceniają polskie firmy działające w branży TSL, powstaje Ranking pracodawców (jego wyniki zostaną opublikowane jeszcze w tym roku). Specjalnie opracowana ankieta służy zbadaniu opinii kierowców zawodowych oraz stworzeniu listy najatrakcyjniejszych dla nich miejsc pracy. Przyjazna atmosfera, nowoczesna flota, terminowe wypłaty – tylko pracownicy mogą wskazać prawdziwe wyróżniki swoich pracodawców. Zgromadzone dane będą stanowiły też podstawę do zmiany polityki zatrudnienia w firmach transportowych, które zamierzają zainteresować swoją propozycją pracy najlepszych – tłumaczy Marcin Wolak ekspert TransJobs.eu, platformy z ofertami pracy w branży TSL.

Liczy się satysfakcja?

To właśnie warunki zatrudnienia mają znaczenie przy wyborze pracodawcy. Mają one wpływ na zadowolenie z pracy i poziom satysfakcji, czyli czynniki wpływające na decyzję przedłużeniu współpracy lub zmianie firmy. Eksperci PwC w raporcie „Rynek pracy kierowców 2016” sprawdzili, że kierowcy, którzy rozważają nową pracę, nie czują satysfakcji zawodowej. Niestety wielu z nich bierze pod uwagę przebranżowienie i porzucenie dotychczasowego zajęcia, co wiąże się właśnie z niezadowoleniem z obecnego miejsca pracy. Kierowcy badani przez PwC wskazali również, że istotne jest dla nich zrozumienie przez przełożonego i możliwość nawiązania z nim kontaktu.

Zarobki to tylko pierwszy krok

Wiadomo już, że nie chodzi tylko o wysokość wynagrodzenia. Z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, przygotowanego w maju 2017 r. przez TransJobs.eu, jasno wynika, że kierowcy zawodowi średnio zarabiają powyżej 5 tys. zł netto, gdy obsługują trasy międzynarodowe. Otrzymują oni wynagrodzenie minimalne uzupełniane o rozliczenie dodatkowych świadczeń: dieta (45%), kilometrówka (25%) i premia (30%). – Dochody przedstawione na umowie o pracę stanowią połowę lub mniej miesięcznych zarobków. To z kolei wiąże się ze znacznym obniżeniem wypłaty w czasie zwolnień lekarskich i ma wpływ na wysokość emerytury. Dlatego wielu pracowników zwraca uwagę na ten podział kwoty. Z naszych badań wynika też, że co piąty kierowca otrzymuje tylko podstawę wynagrodzenia. Warto też wspomnieć o tym, że pracodawcy coraz częściej oferują benefity swoim pracownikom – komentuje Marcin Wolak z TransJobs.eu. Raport podaje najpopularniejsze dodatki do wynagrodzenia w firmach transportowych: 36% kierowców może korzystać z telefonu służbowego również do celów prywatnych, 32% otrzymuje dodatkowe ubezpieczenie, a 19% może liczyć na dopłaty do dojazdów do pracy. Tylko 7% kierowców otrzymuje prywatną opiekę medyczną, a 3% karty sportowe. Kierowcy dobrze znają sytuację na rynku pracy i wartość swojego zawodu, dlatego też chętnie porównują warunki zatrudnienia oferowane w różnych firmach transportowych. Ważną informacją jest również ta, że pracodawcy czasami proponują im umowy cywilnoprawne, które nie zawsze są przez nich akceptowane.

Stworzenie Rankingu pracodawców ma być wsparciem zarówno dla kierowców, jak i dla pracodawców. Dzięki liście przyjaznych miejsc pracy poszukujący zatrudnienia mogą łatwiej wybrać to, które spełnia ich oczekiwania i sprawdzić, jak aktualne miejsce pracy wypada na tle konkurencji. Z kolei ocena pracowników jest dla pracodawcy największą motywacją do zmian lub wzmocnienia wyróżników, które pozwalają pracownikom na lojalność i identyfikację z reprezentowaną firmą transportową. Za badanie odpowiadają eksperci platformy TransJobs.eu z Grupy Trans.eu.

Logintrans Sp. z o.o.