Istnieje duża szansa, że chcąc kupić usługi SEO masz już wcześniej przygotowane słowa kluczowe z Twojej niszy. Są popularne i tematyczne, więc efekt będzie murowany - wystarczy, że zatrudnisz kogoś znającego się na rzeczy, najlepiej z gwarancją pozycji i płatnością tylko “za top5”. Brzmi sensownie? Niestety, te czasy już minęły! Czas zapoznać się z “długim ogonem”.
Podobne artykuły:
Zmienił się sposób wyszukiwania
Załóżmy, że prowadzisz hurtownię części zamiennych, najodpowiedniejszą frazą więc powinny być “części zamienne”. Zaskakująco jednak wykres popularności tego słowa wg Google Trends jest spadkowy.
Czy to oznacza, że coraz mniej ludzi szuka w internecie części zamiennych do swojego auta? Wręcznie przeciwnie. Internauci jednak precyzyjniej opisują to, czego szukają. Po co przeczesywać całą stronę z częściami samochodowymi, skoro szukam tylko błotnika do Fiata?
20 proc. słów kluczowych wpisywanych każdego dnia do wyszukiwarki nie było nigdy wcześniej użyte. Wszystkie te rzadko używane słowa, gdy je zsumować, odpowiadają za ponad 70 proc. ruchu na stronach internetowych - potocznie ich zbiór nazywa się długim ogonem (ang. long tail).
Generalnie, idea long tail polega na generowaniu ruchu na stronie poprzez dużą liczbę fraz o małej popularności, zamiast małej liczby fraz o dużej popularności.
Ponadto, dzięki systemom rozpoznawania mowy - Siri, Google Now oraz Cortana, język wyszukiwania staje się coraz bardziej zbliżony do języka mówionego. To zapytania podobne do “jaki kolor samochodu wybrać?” będą wkrótce dominować i na nie należy się nastawić, bo tak jest po prostu naturalnie - nie ma powodu, aby męczyć się z “kolory samochodów”.
Konkurencja
Topowe pozycje na główne słowa kluczowe zazwyczaj są wypadkową wielu czynników branych przez wyszukiwarkę pod uwagę przy ustalaniu rankingu (w przypadku Google jest ich ponad 200!). Działy marketingu pracują na nie wiele lat przy okazji wydając spore kwoty na reklamę. Dodatkowo, świadomość istotności internetu i digitalizacja jest dziś już duża, firmy mają własne strony, wiele z nich korzysta z usług SEO. Jak na złość jednak pierwsze miejsce w wyszukiwarce jest ciągle tylko jedno, a biorąc pod uwagę rozkład kliknięć w wyniki wyszukiwania, jest sens być tylko na pozycjach od 1 do 5 - osiągniecie takich rezultatów wymaga czasu i nakładów. Czy nie lepiej zatem oszczędzić sobie sił i pieniędzy skupiając się na precyzyjniejszych słowach, których użycie coraz bardziej wzrasta, a których konkurencyjność jest mniejsza?
Niższa konwersja
Ostatnim, ale równie ważnym argumentem przemawiającym za tym, aby skupić się na długim ogonie jest sprzedaż. Główne frazy są bardziej ogólne, użytkownicy je wpisujący są mniej zdecydowani, a to pociąga za sobą niższą konwersję. “Wystarczy, że ktoś wejdzie na stronę - zapozna się z ofertą i na pewno z niej skorzysta” - część na pewno tak, w porównaniu z frazami niszowymi odsetek będzie jednak znacznie mniejszy.
Co robić?
Jeśli długi ogon jest taki ważny, to jak o niego zadbać? Jak monitorować progres? Krótkimi odpowiedziami na te pytania niech będą odpowiednio “content marketing” oraz ruch / sprzedaż. Monitorowanie pozycji daje pewne pojęcie o skuteczności prowadzonych działań, ale od wzrostu o 5 oczek na frazę “meble” do sprzedaży jeszcze droga daleka.
|
Stare SEO |
Nowe SEO |
Tematyczność |
Niska, faworyzowana liczba wyszukań |
Wysoka, zapewniająca większą konwersję |
Liczba wyszukań |
Mało fraz z dużą liczbą wyszukań |
Dużo fraz z małą liczbą wyszukań |
Konkurencja |
Duża, trudniej uzyskać wysokie pozycje |
Mała, łatwiej uzyskać wysokie pozycje |
Niech powyższa tabelka posłuży za podsumowanie: przy doborze fraz zwraca się uwagę na tematyczność, konkurencyjność oraz liczbę wyszukań. Skuteczna strategia SEO będzie zawierać setki, a nawet tysiące słów kluczowych z niską liczbą wyszukań, a ponieważ będą one tematyczne, prawdopodobieństwo konwersji będzie wysokie. Aby znaleźć te wszystkie frazy zacznij od prześledzenia drogi, jaką przebywa klient. Jakie pytania mogą się pojawić w czasie wyszukiwania produktu? Co powoduje, że klienci Ci ufają? Dlaczego Twój produkt jest lepszy od produktu konkurencji? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci przygotować materiały tak, aby internauci je odwiedzili oraz aby przekonały ich do skorzystania z Twojej oferty.