Domena dobrana do klienta

Domena dobrana do klienta http://www.freedigitalphotos.net

Wybierając domenę dla przedsiębiorstwa należy zwrócić uwagę, by była ona dopasowana do profilu odbiorców, czyli potencjalnych klientów firmy. Nieodpowiedni wybór może spowodować, że nie zapamiętają oni domeny.

Do różnych grup osób/firm trafiają inne formy adresów WWW. Analiza „potrzeb” odbiorców jest niezwykle ważna, jeżeli domena ma być skutecznym narzędziem marketingowym.

Dla firm

Jeżeli oferta kierowana jest głównie do innych przedsiębiorstw, nazwa domeny powinna być rzeczowa. Oznacza to, iż dany adres WWW w jak największym stopniu powinny opisywać trzy określenia: krótki, nieskomplikowany, budzący skojarzenia z działalnością. Najlepiej jeżeli będzie to po prostu nazwa firmy (np. www.netart.pl) czy marki produktowej (np. nazwa.pl, serwery.pl).

Niepowtarzalna nazwa firmy i adres WWW to sprawdzony sposób na sukces. Odróżniając się od innych, dużo łatwiej zapadnie w pamięć odbiorcom. Domena, której głównymi odbiorcami mają być przedsiębiorcy, nie może być zbyt swobodna. Użycie w niej sformułowań zbyt długich czy dwuznacznych, mogłoby być źle odebrane. Adres WWW i sam serwis to często pierwsze aspekty działalności, z jaką klienci czy kontrahenci, mają styczność. Większości odbiorcom wystarczy to, by wyrobić sobie pierwsze zdanie o właścicielu ww. usług.

Bardzo istotne jest więc, by domena nie była kojarzona przez odbiorców z nieprofesjonalnym charakterem działalności. Nieodpowiednia domena może sprawić, że odbiorca poczuje się urażony, a stosunek firmy do klienta uznany za niepoważny. Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, by tak się nie stało. Jeżeli klientami mają być inne firmy, powściągliwość w wyborze nazwy dla serwisu jest jak najbardziej wskazana.

Podobne artykuły:

Funkcjonalnie

Istotne jest także, aby domeny była unikatowa oraz w miarę możliwości kojarzyła się w profilem działalności. Można to osiągnąć np. poprzez użycie końcówki funkcjonalnej. Istnieją aż 33 polskie subdomeny funkcjonalne, odpowiadające poszczególnym gałęziom gospodarki.

Decydując się na wykorzystanie jednej z nich, odbiorca jeszcze przed wejściem na stronę WWW znajdującą się pod danym adresem wie, czego ona dotyczy. Często firmy, których nazwy w formie domen są już zajęte, decydują się na domeny z połączeniem nazwy działalności i słów kluczowych dla danej branży. W takim przypadku należy zwrócić uwagę, by całość była logiczna.

Domeny np. nazwafirmy-media.media.pl są niedopuszczalne. Również jeżeli nazwa działalności zawiera słowo, występujące wśród rozszerzeń funkcjonalnych, można ww. końcówki użyć zamiast niego. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in. firma Help PC, której witryna znajduje się pod adresem www.help.pc.pl.

Lokalnie

W przypadku, kiedy oferta kierowana jest lokalnie warto, to również zaznaczyć, np. poprzez użycie domeny regionalnej. Bez względu na to, czy odbiorcami są osoby fizyczne, czy firmy.

Istnieją pewne formy działalności, zazwyczaj usługowe, które są typowo „zrejonizowane”, jak np. związane z kosmetyką, gabinety lekarskie, hurtownie spożywcze czy materiałów biurowych. Dlatego coraz częściej reprezentanci tego typu świadczeń wybierają domeny regionalne, jak np. salon urody Shine – www.shine.waw.pl, szkoła nauki jazdy z Wrocławia – www.kursant.wroclaw.pl czy firma zajmująca się szeroko pojętą hydrauliką – www.hydraulik.bydgoszcz.pl. Jest to niezwykle korzystne posunięcie, gdyż szukając tego typu działalności, odbiorca szuka usługodawcy na danym terenie.

Warto określić rejon działań poprzez dobór odpowiedniej końcówki. W domenie .pl istnieje aż 119 subdomen odpowiadających województwom, powiatom, miastom oraz rejonom. Taka liczba ukierunkowanych rozszerzeń pozwala na znalezienie odpowiedniej.

Podobne artykuły:

NetArt (serwis nazwa.pl) Beata Mosór