Domena identyfikuje firmę w Internecie

Domena identyfikuje firmę w Internecie Image courtesy of by jscreationzs/FreeDigitalPhotos.net

Domena ma za zadanie jednoznacznie identyfikować daną stronę w sieci. Jednak z punktu widzenia marketingu domena musi służyć także promocji i budowaniu wizerunku firmy.

Prowadzenie dowolnego serwisu internetowego wymaga posiadania adresu domenowego. Czyli inaczej mówiąc adresu WWW, czy adresu internetowego. Nie wdając się w zbędne rozważania techniczne, w skrócie można powiedzieć, że domena ma za zadanie jednoznacznie identyfikować daną stronę w sieci. Jednak z punktu widzenia marketingu domena musi służyć także promocji i budowaniu wizerunku firmy.

Jak wybrać nazwę domeny?

Nazwa domeny jest jednym z elementów kształtujących tożsamość firmy. Zatem wydawać się może, że najlepszym rozwiązaniem jest wykupienie domeny o identycznym brzmieniu co nazwa firmy. Jest to najczęściej stosowana taktyka. Jednak w niektórych sytuacjach, np. gdy nazwa firmy jest mało znana, a marka produktu wręcz przeciwnie, korzystnie jest wykupić także domenę o nazwie konkretnego produktu ilub usługi bardziej znanej niż nazwa firmy. Czasami też warto zainwestować w domenę odpowiadającą nazwie rodzajowej pewnych produktów iub usług np.: samochody, nieruchomości, rowery, itp. Pakiet domen z użyciem zarówno nazw firmy jak i nazw produktów ilub usług jest zabezpieczeniem przed nieuczciwymi działaniami konkurencji, która mogłaby zarejestrować domenę z ich użyciem do własnego użytku (np. pod adresem domeny z użyciem nazwy firmy zamieścić konkurencyjny dla niej serwis WWW).

Z marketingowego punktu widzenia nazwa domeny powinna być w miarę krótka, najlepiej jedno- ewentualnie dwu wyrazowa. Związane jest to z tym, że im prostsza domena tym łatwiej użytkownicy ją zapamiętają - stąd ogromna popularność domen globalnych i krajowych, a mniejsza krajowych funkcjonalnych. Nazwa domeny musi także spełniać pewne wymogi marketingu wyszukwarkowego. Chodzi o to, że w większości wyszukiwarek internetowych na czele wyników wyszukiwania pojawiają się te strony, które w domenie zawierają wyszukiwane przez użytkownika słowo lub frazę.

Jaką wybrać domenę?

Obecnie dla przedsiębiorców dostępny jest duży wybór domen krajowych i zagranicznych, głównie globalnych (.com, .org., .net, itp.).

Wśród polskich domen wyróżniamy domenę krajową - zakończoną skrótem .pl oraz szereg domen funkcjonalnych, takich jak com.pl, net.pl, edu.pl, org.pl, itd. Ponadto funkcjonuje jeszcze duża liczba domen regionalnych, np.: waw.pl (Warszawa), krakow.pl, podhale.pl, itp. W zależności od sytuacji i obszaru działania firmy należy dobrać właściwą domenę. Firmy nastawione głównie na kooperację z kontrahentami zagranicznymi mogą wykupić na własne potrzeby domenę globalną lub w zależności od potrzeb domeny krajowe poszczególnych państw (oczywiście jeżeli posiadają serwisy w innych niż polski językach). Warto jednak łączyć wtedy rozszerzenie danego kraju ( np. niemieckie .de, francuskie .fr) ze słowem kluczowym (np. nazwą produktu, usługi) także w tym języku.

Daniel Kotyras NetArt (serwis nazwa.pl)