Domenowe perypetie przedsiebiorców

Domenowe perypetie przedsiebiorców www.sxc.hu

Co jakiś czas słyszymy kolejne informacje na temat rekordowych sum za jakie sprzedano domeny. Na świecie są to sumy dochodzące do 14 mln USD (za sex.com w 2006 roku). Ceny najdroższych domen w Polsce również mogą przyprawić o zawrót głowy.

Firma Oponeo niedawno przejęła za 13 mln zł swojego konkurenta, firmę  Favonia Polska Sp. z o.o., która posiadała dwie domeny  - opony.pl i ogumienie.com. Tę pierwszą domenę wycenia się na 700 tys – 1 mln zł.

Jak wskazują wielkości transakcji, przedsiębiorcy przywiązują olbrzymią wagę do adresów swoich stron firmowych. I słusznie, zależy od niej często powodzenie biznesu.

Przedsiębiorcy coraz częściej kupując domenę .pl dla swojej firmy, np. moja firma.pl, rejestrują przy okazji moja firma.eu – z myślą o ekspansji na rynek europejski oraz mojafirma.com i com.pl – na wszelki wypadek. Postępują tak również dlatego, iż obawiają się sytuacji, że ktoś - w najgorszym wypadku konkurencja – kupi „ich” domeny, które przecież generują ruch przekładający się wprost na zyski. Decydując się na takie posunięcie, należy jednak pamiętać, żeby po wykupieniu całego zestawu domen wybrać jedną – główną, na którą będą przekierowani wszyscy odwiedzający pozostałe adresy.

Trendy i sztuczki

Po pierwsze: wszelkie trendy w są wymuszane przez dostępność domen. Dawno skończyły się czasy, kiedy można było zarejestrować domenę z nazwą branży, np. buty.pl – takie domeny są już zajęte, a jeżeli pojawiają się na rynku wtórnym osiągają niebotyczne ceny – mówi konsultant giełdy domen AfterMarket.pl.

Podobne artykuły:

Dużą popularnością cieszą się też domeny zawierające błędy. W 2007 roku media opisywały  przypadek   Wiktora Zajkiewicza  właściciela internetowego sklepu z oponami, który masowo rejestrował domeny ze zjedzonymi kropkami. Wszyscy, którzy przypadkowo odwiedzili domenę – przykładowo wwwgazeta.pl byli przekserowani na witrynę pomysłowego biznesmena. Dzięki temu zabiegowi liczba odwiedzin na jego witrynie wzrosła z dnia na dzień o kilkaset procent. Od kiedy sprawa stała się głośna, właściciele dużych serwisów zaczęli rejestrować po kilka, kilkanaście domen podobnych do macierzystej lub takich, które mogłyby być wpisane omyłkowo w wyszukiwarce.

Niektórzy przedsiębiorcy starają się na różne sposoby wykorzystać podobieństwo swoich domen do adresów innych, popularnych stron WWW. Dobrym przykładem jest serwis praca.pl, który utworzył subdomenę gazeta.praca.pl, do złudzenia podobną do adresu gazetapraca.pl – popularnej strony będącej własnością spółki Agora. Ta wytoczyła proces domagając się „zaniechania czynów nieuczciwej konkurencji”. Jednak sprawa rzekomego „pasożytnictwa rynkowego” (wedle słów Agory) zakończyła się zwycięstwem serwisu praca.pl

Tego typu spory zazwyczaj są bardzo głośne, szczególnie jeśli dotyczą gigantów takich jak Google. Koncern ten chciał niegdyś odzyskać  domenę gmail.pl, jednak nie było to możliwe – pod tym adresem działała  Grupy Młodych Artystów i Literatów (w skrócie GMAiL).

Warto zapamiętać…

To oczywiście te bardziej jednostkowe przykłady i nietypowe sposoby wykorzystania domen w marketingu. Znacznie ważniejsze  są reguły, o których warto pamiętać wybierając domenę dla swojej działalności: nazwa, powinna być nazwą firmy lub też budzić skojarzenia z firmą lub oferowanym przez nią produktem.

Powinna być łatwa do wymówienia, podyktowania przez telefon – to rzecz, o czym najczęściej się zapomina – niesłusznie – ważne bowiem, żeby klient  bez problemu dotarł na ODPOWIEDNIĄ witrynę.

Domena wreszcie nie powinna być zbyt długa – analizując domeny 100 najpopularniejszych serwisów wynika, że długość ¾ z nich nie przekracza 8 znaków. Nie przejmowali się tym zapewne twórcy strony www.doniejnalezymyodniejzalezymy.eu, opisanej niedawno przez znanego blogera Maćka Budzicha.

Co jednak, gdy wybierzemy już domenę idealną i okaże się, że ta jest zajęta? Warto wtedy poszukać jej na rynku wtórnym, na jednej z giełd domenowych takich jak AfterMarket.pl – być może uda nam się w ten sposób zdobyć „tę jedyną”.

Żeby nie utrudniać sobie niepotrzebnie życia warto kupić domenę jeszcze zanim założymy firmę bądź wypuścimy produkt na rynek – to może oszczędzić nam wielu zmartwień.

Podobne artykuły:



Nowoczesna Firma S.A.