Domeny regionalne i funkcjonalne – kiedy warto je zarejestrować?

Domeny regionalne i funkcjonalne – kiedy warto je zarejestrować? Image courtesy of by photostock/FreeDigitalPhotos.net

Rozszerzenie to jeden z kluczowych elementów składowych domeny. Odpowiednio dobrane, wpływa na zwiększenie efektywności działań reklamowych firmowego adresu WWW.

Określa również obszar działalności przedsiębiorstwa oraz wskazuje branżę, w której funkcjonuje. A pomagają w tym przede wszystkim końcówki regionalne oraz funkcjonalne.

Budowa i podział domen

Domena to unikalny adres strony WWW. Po wpisaniu jej w okno przeglądarki pobierana jest z serwera witryna, do której dany adres jest przypisany. Obecnie znany zapis domen zastąpił funkcjonujący wcześniej adres w postaci IP. Umożliwiło to popularyzację Internetu na świecie. Każda domena składa się z trzech członów. Pierwszym elementem jest skrót WWW (World Wide Web) będący określeniem wykorzystywanej usługi internetowej. Po nim następuje nazwa domeny. Element ten ma za zadanie rozróżniać strony. W przypadku firmowych domen może to być nazwa firmy/produktu/usług lub slogan reklamowy. Ostatnim elementem jest rozszerzenie.

Rozszerzenie najwyższego poziomu (np. .com, .net), czyli gTLD (generic top-level domains), charakteryzuje się najprostszą budową i nie istnieje rozszerzenie, które byłoby wyżej w hierarchii domen systemu DNS. Poza domenami TLD istnieją także domeny krajowe tzw. ccTLD (country code top-level domains). Dla Polski jest to rozszerzenie .pl. Od tego typu domen tworzone są domeny drugiego stopnia, czyli tzw. subdomeny. Powstają one przez dodanie przed domeną krajową dodatkowego członu. W ten sposób tworzy się domeny funkcjonalne, np.: .com.pl, .auto.pl, .nieruchomosci.pl, .sklep.pl oraz regionalne, np.: .waw.pl, .lublin.pl, .malopolska.pl.

Podobne artykuły:

Operatorzy i zarządcy rozszerzeń

Pieczę nad istniejącym systemem nazewnictwa domen sprawuje ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers - Internetowa Korporacja ds. Nadawania Nazw i Numerów). ICANN reguluje również kwestie związane z domenami, przydzielając nadzór nad nimi operatorom. W Polsce rolę operatora domeny .pl pełni NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Część domen wydzielona jest jednak pod dalszy nadzór innych organów, np. domenami .gdansk.pl, .gdynia.pl, sopot.pl zarządza Trójmiejska Akademicka Sieć Komputerowa, a rozszerzeniem .gov.pl Polska Akademia Nauk.

Domeny funkcjonalne

Posiadanie domeny dopasowanej do profilu przedsiębiorstwa to bardzo ważny element działalności każdej firmy. Dlatego decydując się na wybór adresu w Sieci warto zastanowić się nad rejestracją domeny z rozszerzeniem funkcjonalnym. Najpopularniejszym w Polsce rozszerzeniem funkcjonalnym jest .com.pl. Obecnie zarejestrowanych jest ponad 314 tys. domen tego typu (17% wszystkich zarejestrowanych domen w naszym kraju). Jak pokazują dane NASK za pierwszy kwartał 2010, liczba domen funkcjonalnych wzrosła o 9,73% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego i osiągnęła wynik równy 59 441 rejestracji.

Posiadanie takiej domeny określa profil firmy i wskazuje branżę, w której przedsiębiorstwo działa na rynku. Rejestracja domeny funkcjonalnej może okazać się również przydatna w przypadku, gdy firma działa na rynku lokalnym, bądź nazwa domeny z rozszerzeniem globalnym lub krajowym została już wykupiona. Działanie takie z pewnością ułatwi potencjalnym klientom zapamiętanie adresu internetowego, poprzez skojarzenie z profilem działalności firmy.

Przykład
Firmy np. z sektora turystycznego powinny rejestrować domeny z końcówkami .travel.pl, .turism.pl, a przedsiębiorstwa działające w branży nieruchomości np. .nieruchomosci.pl, .realestate.pl. W przypadku przykładowego przedsiębiorstwa z sektora turystycznego „Lux Travel” pakiet domen funkcjonalnych powinien wyglądać następująco: www.luxtravel.turystyka.pl oraz www.luxtravel.turism.pl. Firma „Lux Travel” może również część swojej nazwy użyć jako rozszerzenia domeny, uzyskując adres www.lux.travel.pl. Natomiast przedsiębiorstwo „M3” działające w branży nieruchomości powinno wykupić adresy: www.m3.nieruchomosci.pl oraz www.m3.realestate.pl.

Jeżeli w danym regionie działają firmy o podobnych nazwach, ale innych profilach gospodarczych, zastosowanie domeny z rozszerzeniem funkcjonalnym pozytywnie wpłynie na rozpoznawalność przedsiębiorstwa. Warto zaznaczyć, iż w rejestrze domen funkcjonalnych dostępnych jest 33 różnych końcówek. Sytuacja taka sprawia, że niemal każda firma może dopasować rozszerzenie do sektora, w którym działa. Rejestracja domeny funkcjonalnej nie wiąże się z dużymi kosztami. Niektórzy rejestratorzy (np. nazwa.pl) przez pierwszy rok użytkowania domeny nie pobierają za nią żadnej opłaty.

Domeny regionalne

To rozwiązanie idealne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które działają na rynku lokalnym. Największą popularnością wśród końcówek regionalnych cieszy się .waw.pl z liczbą ponad 34 tys. rejestracji. Rozszerzenie .waw.pl przeznaczone jest dla mieszkańców i firm działających na terenie Warszawy. Nie dziwi więc fakt, iż przoduje ono wśród pozostałych domen regionalnych. Potwierdzają to również dane udostępnione przez NASK. Wyniki analizy pokazują, że najwięcej nazw domeny .pl zarejestrowanych jest w województwie mazowieckim – 27,01%, natomiast wśród miast prym wiedzie Warszawa, gdzie zarejestrowanych jest 19,15% wszystkich nazw domeny .pl. Po pierwszym kwartale roku 2010 liczba zarejestrowanych domen regionalnych wyniosła 42 566, co oznacza wzrost ich popularności o ponad 99% w porównaniu do końca 2009 roku.

Posiadanie adresu regionalnego określa miejsce, w którym funkcjonuje firma oraz terytorium, na którym świadczy usługi. To również, tak samo jak w przypadku domen funkcjonalnych, bardzo dobra alternatywa dla firm, których nazwa jest już zarezerwowana w rozszerzeniu krajowym .pl przez inny podmiot. Wskazuje również na określony region działalności przedsiębiorstwa. Przykładowo, jeżeli firma funkcjonuje jedynie na terenie województwa mazowieckiego i posiada siedzibę w Warszawie powinna zarejestrować domeny: www.firma.waw.pl, www.firma.warszawa.pl oraz www.firma.mazowsze.pl. Często również zdarza się, że firmy mają jedną główną siedzibę oraz kilka pododdziałów w różnych miastach. W takich przypadkach bardzo korzystna jest rejestracja domen regionalnych, które w dużym stopniu pomagają potencjalnym klientom w określeniu lokalizacji wybranej filii. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o aspekt wyróżnienia się wśród konkurencji, która funkcjonuje na tym samym obszarze. W rejestrze domen regionalnych jest 119 rozszerzeń, co sprawia że niemal wszystkie przedsiębiorstwa mogą dostosować domenę do regionu działania. Rejestracja domeny regionalnej nie wiąże się z dużymi kosztami nawet dla małej firmy, a korzyści z jej posiadania odzwierciedlają się w rosnącej liczbie klientów.

Wszystkie elementy budujące domenę mają znaczenie przy późniejszym funkcjonowaniu jej w Internecie. Odpowiednio dobrana do działalności firmy nazwa domeny wraz z intuicyjnym rozszerzeniem to klucz do sukcesu firmowego serwisu WWW.

Podobne artykuły:


Serwis nazwapl NetArt (serwis nazwa.pl)