Dwie metody wykorzystania blogów dla firm

Dwie metody wykorzystania blogów dla firm sxc.hu

Blogosfera już od dawna połączyła się z wielkim i małym biznesem i nikt nie ma co do tego wątpliwości, ani nikt się z tym specjalnie nie kryje. Czołowi blogerzy stali się biznesmenami, a ich kontrakty opiewają na naprawdę pokaźne sumy

Oczywiście blogi i ich biznesowa strona mają też swoje odzwierciedlenia w działaniach małych i średnich firm – przedsiębiorcy bowiem zdali sobie sprawę z ich marketingowego potencjału. Istnieją dwa podstawowe sposoby promowania się poprzez blogi i oba opiszemy w tym artykule.

Swój własny blog, czyli branżowe newsy

Początkowym założeniem blogów było przelewanie swoich prywatnych myśli na „papier” w Internecie. Teksty były często dość intymne i dotyczyły subiektywnej sfery blogera. Trzeba być naprawdę wybitną jednostką, żeby na podobnym schemacie wybić się, czyli generować konkretny ruch na stronie. Właśnie z powodu niewielkiej poczytności takich „złotych myśli”, blogi zaczęły ewoluować w stronę merytoryczności, informacyjności i użyteczności. Słowem – zaczęły nastawiać się bardziej na odbiorcę i czytelnika, niż na twórcę. Trend ten utrzymał się i został całkowicie zaaprobowany. Zarówno przez internautów, którzy zaczęli dowiadywać się ciekawych rzeczy z blogów, jak i samych blogerów, których potencjał reklamowy wzrósł i mogli oni zacząć zarabiać pieniądze na swoich tekstach.

Ta ewolucja blogosfery bardzo korzystnie wpłynęła na przedsiębiorstwa promujące się w Internecie. Każda firma, która chce być widoczna i popularna, musi mieć swojego bloga! To nieodłączny element skutecznego marketingu internetowego i jego zaniechanie jest poważnym błędem.

Blog firmowy powinien być przede wszystkim kopalnią wiedzy dla internauty. Podstawowym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest tworzenie z niego tuby reklamowej. To niedopuszczalna praktyka, która zawsze skończy się spadkiem zaufania czytelników do bloga i do samej firmy. Nikt przecież nie chce czytać w kółko o ofertach firmy, ani o tym, dlaczego to ona jest najlepsza, a nie którakolwiek inna. Z przemycaniem treści reklamowych trzeba być bardzo ostrożnym, a najlepiej całkowicie się tego wystrzegać.

Blog firmowy powinien mieć formę newsów branżowych. Każdy czytelnik powinien sam zadecydować, czy ma ochotę skorzystać z usług, jednak powinien dostać świeże informacje dotyczące wydarzeń branżowych i ich ewentualną interpretację. Wartość merytoryczna to jedno, jednak styl pisania także jest bardzo istotny. Wszystkie firmowe teksty powinny być przyjemne w czytaniu i okraszone ciekawymi zdjęciami, infografikami itp.

Blogi cudze, czyli pozycja eksperta

Należy jasno stwierdzić, że budowanie pozycji specjalisty to bardzo istotny element sukcesu każdej firmy działającej w Internecie. Ufamy przecież tym przedsiębiorcom, którzy są uznawani w branży za doświadczonych i wiarygodnych, a potwierdzają to licznymi wpisami na popularnych portalach itp. Świetnym miejscem na to, w przypadku rozmaitych firm o dowolnej wielkości, są właśnie blogi!

Forma wpisu na cudzym blogu może być różna, jednak nawet, jeśli będzie to otwarcie oznaczony „materiał partnera zewnętrznego”, to w dalszy ciągu jest to świetna okazja na promowanie się i kreowanie wizerunku specjalisty. Każdy artykuł musi być oczywiście w pełni czytelny i merytoryczny – bez tego nie można w ogóle myśleć o żadnej strategii marketingowej. Nie ma miejsca na teksty sprzedażowe – niewiele zresztą blogerów zgodzi się na nie, a Ci, którzy się zgodzą, prawdopodobnie zamieszczą je na jakimś niewidocznym, podrzędnym panelu, w trosce o swoją reputację.

Skuteczne promowanie się na cudzych blogach wymaga zatem dobrego zaplecza redaktorskiego i świadomości potrzeb odbiorcy. Czytelnik jakiegoś bloga nie zwróci uwagi na tekst, który będzie jawnie reklamowy, natomiast z pewnością zainteresuje go jakiś ciekawy artykuł czy wypowiedź sygnowana nazwą firmy. Jest duża szansa, że wejdzie na link z artykułu, który odnosi się do strony autora i zacznie szukać informacji już u niego. Reklamodawca może zyskać nowy ruch organiczny, ale nie jest to łatwa sztuka. Jeśli więc jesteś właścicielem firmy i chcesz się promować na innych blogach, to musisz mieć cierpliwość i wyrozumiałość wobec czytelników.

Wymiana linków między blogami też działa na korzyść Twojej strony internetowej. Link building to nieodłączny element pozycjonowania się w wyszukiwarce Google, a blogi to znakomite miejsca na linkowanie do siebie nawzajem.

Przede wszystkim klient, a nie Ty

Podstawową różnicą między reklamą a marketingiem jest nastawienie się na samym sobie w tej pierwszej formie, a na odbiorcy w tej drugiej. Blogowanie u firm nie może opierać się na stawianiu ich w pierwszym rzędzie, gdyż teksty takie zwyczajnie nie będą  miały żadnej wartości. Jest wiele ciekawych blogów, które za darmo dzielą się rzetelną wiedzą, podaną w przystępny sposób. Nie pozwól zatem, żeby i Ciebie dopadła reklamowa rutyna. Bloguj dla ludzi, nie dla siebie!

Times Press sp. z o.o. Daniel Szymański