Dyrektor HR Amazon: Nasza organizacja jest osobliwa

Dyrektor HR Amazon: Nasza organizacja jest osobliwa nf.pl

W zeszłym roku w Polsce Amazon otworzył swoje centra logistyczne. Kilka tysięcy polskich pracowników może dziś doświadczać osobliwej kultury, jak panuje w tej organizacji. Z Caralyn Cooley, rozmawiamy o szczegółach pracy w Amazon w Polsce.

Często mówisz o kulturze korporacyjnej Amazon, że jest osobliwa? Na czym polega ta osobliwość?

Nasza organizacja jest osobliwa dlatego, że do wszystkiego podchodzimy zawsze trochę inaczej, szczególnie jeśli chodzi o kwestię angażowania pracowników. Mogę powiedzieć ci o trzech programach, które prowadzimy dzisiaj w Amazon, będących doskonałym tego przykładem.

Ok.

Program Postaw na Swój Rozwój – to okazja dla naszych pracowników, aby rozwinąć swoją karierę poprzez naukę na kursach zawodowych, certyfikatowych lub przygotowawczych.. Co istotne – mogą to być kierunki niezwiązane w żaden sposób z zakresem działalności Amazon. W efekcie nasi pracownicy nabędą wiedzę czy też umiejętności, które być może będą chcieli wykorzystywać poza Amazon. Zależy nam żeby rozwijali swoje pasje i realizowali plany. W ramach programu opłacamy do 95 procent czesnego. Może to być do 6,500 tysięcy złotych rocznie płaconych nawet przez cztery lata. Jednocześnie nie podpisujemy żadnej umowy lojalnościowej. Jeśli po skończeniu swojego kursu pracownik zdecyduje się na odejście, będziemy go dopingować na nowej drodze. Oczywiście cieszymy się, gdy nasi pracownicy wybierają kursy, które umożliwią im rozwój w ramach Amazon, bo zależy nam żeby pracownicy zostali z nami na długo.

Oferta – Po szczycie sezonu sprzedaży, Amazon oferuje wszystkim możliwość wypłaty gotówki i odejścia. Nasi pracownicy mogą zdecydować się na odejście z dowolnej przyczyny. Jedni chcą rozpocząć naukę w pełnym wymiarze godzinowym, inni zmienić pracę, jeszcze inni będą potrzebować czasu, żeby zdecydować, co tak naprawdę chcą w życiu robić. Jakakolwiek jest to przyczyna, nam to nie przeszkadza. Kwota, którą otrzymują pracownicy zależy od liczby szczytów sezonu sprzedaży przepracowanych w Amazon. Jest to opcja dla mniejszości osób, które zdecydowały, że praca w Amazon im nie odpowiada i szukają innych możliwości. „Oferta” pozwala w sposób kontrolowany kierować swoją karierą. Zostają z nami jedynie Ci pracownicy, którzy naprawdę tego chcą.

Caralyn Cooley nf.pl

Jest też Amazon Connections – to nasz program badań opinii pracowników.. Zamiast rocznych, kwartalnych czy comiesięcznych ankiet satysfakcji, my zadajemy pytania codziennie.  Każdego dnia pytamy się naszych pracowników jak się czują, co jest dla nich ważne, jaka jest ich opinia na dany temat, i jeśli coś jest nie tak, natychmiast reagujemy. Jeśli mówią nam, że wszystko jest OK, możemy kontynuować to co robiliśmy dotychczas. Jeśli coś jest nie tak, możemy się w to zagłębić i szybko reagować. Taki bezpośredni kontakt z naszymi pracownikami jest dla nas najważniejszy. To jest znacznie lepsze niż czekanie rok na wyniki kolejnej przekrojowej ankiety.

Słyszałem, że jeśli chodzi o ofertę odejścia w ramach programu Oferta jest jeden dosyć istotny warunek jej towarzyszący – z reguły nie można już wrócić z powrotem do pracy w Amazon po jej przyjęciu.

W Polsce nie mamy takiej twardej zasady, że nigdy nie przyjmiemy takiej osoby z powrotem. Każde zatrudnienie rozważamy osobno, ale jeśli przyjąłeś ofertę, wziąłeś bonus, a teraz chcesz być przyjęty z powrotem, to oczywiste, że będziemy to kwestionować. Musimy poznać powód, dlaczego nasz pracownik odszedł i dlaczego chce wrócić. Niedawno kontaktowały się z nami osoby, które odeszły kilka miesięcy temu i chciałyby wrócić. Nasza odpowiedź była w ich przypadkach negatywna. Teraz – to nie znaczy „nie na zawsze”, ale na tę chwilę – nie. Coś powiedziało ci, że chcesz dostać pieniądze i odejść z firmy.

A co z ludźmi, którzy chcą się uczyć w pełnym wymiarze. I może za dwa lata, po uzyskaniu dyplomu, chcieliby wrócić do pracy w Amazon?

Myślę, że jest to prawdopodobne, że taką osobę przyjmiemy z powrotem. Dlatego uważamy, że powinniśmy być w tej kwestii elastyczni. Każdy nasz pracownik to inna historia, inne motywacje. Jeśli to byli świetni pracownicy, którzy lubili podejmować się nowych zadań i mieli w sobie pasję i teraz chcą wrócić – sprawa będzie wyglądać zdecydowanie inaczej. Jak z każdym ponownym przyjęciem, będziemy się nad tym głęboko zastanawiać.

A mówiąc już bardziej generalnie o kulturze w Amazon – czy wy, jako Amazon, kładziecie nacisk na implementację swojej kultury za granicą, na przykład tutaj w Polsce, kiedy otwieracie nowe oddziały, czy jest to każdorazowo swoista fuzja kultur?

To zdecydowanie jest i musi być fuzja. Nie tylko każdy kraj jest inny, ale także każdy budynek jest inny. Każdy budynek ma swój specyficzny charakter, a na to wpływ mają ludzie, którzy są tam zatrudnieni Amazon w Stanach Zjednoczonych nadzorowałam region, w którym były cztery centra logistyczne wszystkie rozmieszczone w promieniu trzydziestu kilometrów od siebie. Każdy z tych budynków miał swoją specyficzną atmosferę. W każdym były elementy typowe dla Amazon, ale wszędzie były też indywidualne elementy, specyficzne dla każdego z nich. Każde miejsce wypracowało swoje modele pracy. Naszym zadaniem jest znalezienie tego doskonałego połączenia, które pozwoli nam zachować wspaniałą, angażującą kulturę charakterystyczną dla Amazon, respektując lokalny kontekst.

Caralyn Cooley nf.pl

Czy pojawiły się jakieś zaskakujące „niespodzianki” kulturowe tutaj w Polsce?

Tak. Niektóre z nich dosyć zabawne. Dziś to prawdopodobnie pierwszy dzień od kiedy jestem w Polsce i nie mam na sobie jeansów. W Amazon mamy taką luźną kulturę, że przychodzimy do pracy ubrani jak chcemy, najczęściej sportowo. W Polsce wszyscy byli w żakietach albo garniturach. Zauważyłam, ze nawet na ulicy w Polsce, ludzie zdają się być tacy…

Sztywni?

Zawsze poukładani. Czułam się wśród nich chwilami jak ktoś, co najmniej zaniedbany, ale my naprawdę mamy tak luźną atmosferę. Tak naprawdę to nie chodzi o to co nosisz. Chcemy raczej czuć się wolni i otwarci. Nie musisz nosić krawata, nie musisz być bez przerwy do przesady formalny. I ta kwestia wymagała delikatnej regulacji, szczególnie wśród naszych managerów, którym trudno było powiedzieć – tak, mogę spuścić z tonu. Trudno im było przekonać się do tego, że dobrze jest zapytać się kolegę w pracy – hej, jak leci. Przestawić się na bardziej luźny styl konwersacji – hej, dzięki za wykonaną pracę, dzięki, że przyszedłeś, doceniam to co dziś zrobiłeś.

I to było wyzwaniem?

Poświęciliśmy temu trochę czasu, ale zrekrutowaliśmy tak świetny zespół, że ta praca była przyjemnością. Gdyby zapytać teraz naszych menagerów czy te zmiany im się podobają, to właściwie nikt już nie pamięta, że było to na początku dla nas wyzwanie.

Czy to był rodzaj negatywnego podejścia, które można było zauważyć wśród Polaków?

Raczej nazwałabym to – niechęcią do zmiany. Często proponowaliśmy rozwiązania o których nikt wcześniej nie słyszał. My w zamian słyszeliśmy, że u nas się tak nie da. Opór wobec zmian jest oczywiście czymś naturalnym.

Nie nazywałabym tego z całą pewnością negatywizmem. Myślę że nasze kadry są wyjątkowo pozytywnie nastawione, pełne optymizmu. Z każdą kolejną zmianą było coraz łatwiej. Nasze zespoły myślały sobie: „Ostatnie dziesięć rzeczy, które wprowadziliśmy sprawdziły się. Kolejna też musi się udać”. Widać, że dzisiaj nasi pracownicy w polskim Amazon, nauczeni doświadczeniem, o wiele chętniej wspierają zmiany.

Muszę na koniec zapytać – czy planujecie otworzyć w końcu sklep Amazon w Polsce?

Czekałam na to pytanie (śmiech). Nie mam nic nowego do zakomunikowania w tej sprawie. Na pewno też nie byłabym osobą, która powiedziałaby o tym jako pierwsza. Jeśli zależałoby to tylko ode mnie to najlepiej dziś! Naszą wizją jest, żeby być w każdym zakątku świata. Dobra wiadomość na tę chwilę jest taka, że w Polsce można zamawiać produkty ze wszystkich europejskich oddziałów sklepu z dostawą prosto do domu. Jednak sama czekam na pojawienie się polskiego oddziału sklepu z niecierpliwością.

Dziękuję za rozmowę. 

Caralyn Cooley nf.pl

Caralyn Cooley dyrektor operacyjna HR w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wcześniej pracowała w Phoenix w Arizonie, a będąc członkiem zespołu Centrów Logistycznych Amazon w Ameryce Północnej prowadziła zespoły HR w zachodniej części Stanów Zjednoczonych i w Kanadzie. Zanim 4 lata temu dołączyła do firmy Amazon pracowała w Pepsico, gdzie pełniła funkcję dyrektora HR, oraz w Honeywell International.

Nowoczesna Firma S.A. Piotr Czauderna