E-learning dobrać trzeba do szkoleń i ludzi

E-learning dobrać trzeba do szkoleń i ludzi shopware AG/Wikimedia Commons

Chociaż e-learning jest odpowiedzią na nowoczesne trendy i potrzeby, to ma również wady i nie do wszystkich typów szkoleń się nadaje.

Z Andrzejem Borczykiem, HR Director w firmie Microsoft rozmawia Olimpia Wolf

W jaki sposób według pana najlepiej przyswajamy wiedzę?
Głęboko wierzę w model 70:20:10. Zakłada on, że 70 proc. tego, czego uczymy się na co dzień – uczymy się przez codzienne doświadczanie – projekty w pracy i nowe zadania. 20 proc. to jest to, czego uczymy się od innych, czyli mentoring i coaching, a 10 proc. to są różnego rodzaju szkolenia – stacjonarne, e-learningowe, webinaria. Nasz model rozwojowy powinniśmy dopasować do tego, w jaki sposób najlepiej się uczymy.

Podobne artykuły:

Jakie są zalety e-learningu?
szkolenia e-learningowe odpowiadają trendom nowoczesnym. Ludzie są coraz bardziej mobilni i chcą uczyć się w różnych miejscach – nie tylko w pracy, nie tylko w zamkniętym pomieszczeniu, ale wszędzie tam, gdzie podróżują. Nie mówimy już o zespołach stacjonarnych, ale o zespołach mobilnych. Dlatego e-learning wychodzi naprzeciwko trendom zmieniającego się świata. Dużą zaletą jest to, że mając dojście tylko do internetu, można wziąć udział w szkoleniu. Nie tylko w swoim zespole, ale również w międzynarodowym. Szkolenia e-learningowe przynoszą wiele korzyści firmom, ponieważ mogą one w dosyć krótkim czasie przeszkolić bardzo dużą grupę ludzi na całym świecie.

A jakie są wady szkoleń e-learningowych?
Główne wady to takie, że podczas szkoleń e-learningowych nie ma kontaktu między ludźmi. Czytamy coś na ekranie monitora czy smartfona, ale nie ma interakcji między innymi osobami, czyli nie ma tak naprawdę przekazywania wiedzy i doświadczenia pomiędzy uczestnikami szkolenia. Ale są już nowoczesne rozwiązania, czyli szkolenia e-learningowe, które są formą interaktywną, czyli zakładają, że po drugiej stronie monitora jest trener. Trener, który prowadzi szkolenie w taki sposób, że można zadawać pytania i wymieniać się wiedzą.

Ludzie często narzekają, że podczas szkoleń e-learningowej łatwiej się rozpraszają niż podczas tradycyjnych wykładów.
Szkolenia e-learningowe są różnie zorganizowane. Szkolenia, w których uczestniczą nasi pracownicy kończą się najczęściej pytaniami, egzaminem i certyfikatem ukończenia. Jeśli ktoś w międzyczasie robi coś innego, nie przejdzie przez pytania i będzie musiał wracać do treści szkolenia. Poza tym trzeba sobie zadać pytanie – po co to robimy? Jeśli robimy po to, aby podnosić swoją wiedzę, umiejętności, to chcemy się zaangażować. Bardzo ważna jest również jakość szkoleń. Uważam też, że ulegamy trochę modzie na szkolenia e-learningowe i czasem przymuszamy ludzi, aby brali w nich udział.

Co najbardziej zniechęca ludzi do e-learningu?
Myślę, że właśnie brak tej interaktywności, bo jednak dużo osób oczekuje od szkoleń wymiany doświadczenia, kontaktu z innymi osobami i możliwości dialogu. Dlatego, jeśli szukamy kontaktu bezpośredniego, to często w e-learningu go nie ma. Poza tym ważne jest, aby dobrać rodzaj szkolenia do umiejętności, które chcemy rozwijać. W każdym przypadku powinniśmy się zastanowić, czy e-learning jest najlepszą formą szkolenia. Może lepsze będą webinaria lub szkolenie klasyczne.

Kiedy więc e-learning nie jest dobrą metodą szkoleniową?
Wtedy, kiedy chcemy szkolić z kompetencji menadżerskich. Wymagają one ćwiczeń, wymiany doświadczeń między osobami, dzielenia się tym, co każdy przeszedł i doświadczył. W takim czystym, klasycznym, jednostronnym e-learningu nie możemy tego zrobić. Możemy nagrać scenkę, film, ale to nigdy nie będzie interaktywne. Są szkolenia, które mogą być dokonywane przez e-learning. Są również i takie, w których zdecydowaną korzyścią jest to, że jesteśmy w grupie ludzi, którzy swój czas poświęcają wyłącznie na to, żeby wspólnie przejść przez tematy poruszane w trakcie szkolenia i żeby wymieniać się doświadczeniem.

Podobne artykuły:

Czego się ostatnio pan uczył, wykorzystując e-learning?
Odbyłem szkolenie e-learningowe dotyczące planów bonusowych w organizacji i drugie dotyczące produktów – zarówno naszych, jak i tego, co się dzieje wewnątrz tych kategorii, czyli na ile konkurujemy z innymi produktami, gdzie mamy przewagę, a gdzie obszary do rozwoju. To były dwa bardzo dobre szkolenia, dobra inwestycja czasowa, dobry kontent i dobrze zaangażowany czas. Akurat te dwa szkolenia bardzo dobrze zostały dobrane do przekazania w postaci e-learningowej.

Nowoczesna Firma S.A. Olimpia Wolf