Elementy komunikacji biznesowej

Elementy komunikacji biznesowej Photo credit: PLEASE VISIT - KAMPOLL.COM / Foter

Wiele czynników decyduje o sukcesie w biznesie, jednak kluczowym jest niewątpliwie, umiejętność efektywnej komunikacji.

Osiągnięcie wysokiego poziomu umiejętności komunikacji biznesowej to banał. Wystarczy znakomicie formułować przekaz werbalny, wzmocnić właściwie dobranym tonem głosu, uzupełnić staranną gestykulacją, sprawdzić rozumienie interlokutora, zastosować techniki aktywnego słuchania, odczytać mowę ciała rozmówcy, zachować zimną krew wobec jego emocji i na koniec przełamać barierę intymną popadając w objęcia rozentuzjazmowanego klienta.

Świat oszalał!

Co roku na rynek trafia 250 000 nowych produktów. Potrzebujemy ich? Oczywiście nie, ale żyjemy w zwariowanym świecie, w którym firmy prześcigają się w oferowaniu coraz to nowych artykułów, by utrzymać wzrost sprzedaży. Wszyscy menedżerowie żyją pod presją realizacji coraz to wyższych targetów. By rosnąć, muszą stymulować popyt rynkowy, kreować nowe mody, lub co najmniej, szybko za nimi nadążać. Powszechnie stosuje się planowane postarzanie produktów, by skrócić cykl ich życia i wprowadzić nowe, zanim zrobi to konkurencja. Świat oszalał!

Nowe produkty

Pólki sklepowe mają jednak ograniczoną pojemność, portfele klientów, a także zdrowy rozsądek konsumentów także tworzą bariery wzrostu. W efekcie, rynek odrzuca 85% do 95% nowych produktów.

    • Które pozostają? 
      Te które mają najbardziej efektywny marketing.
    • A co to jest efektywny marketing?
      To sprawny system komunikacji z rynkiem.

Podobne artykuły:

System Komunikacji Marketingowej

System Komunikacji Marketingowej (MCS) realizuje się na trzech poziomach:

    • Dowiedz się czego może potrzebować rynek
    • Przygotuj ofertę zaspakajającą te potrzeby
    • Zakomunikuj rynkowi, że to najlepsza oferta

Dziś wszyscy mają łatwy dostęp do badań rynkowych, wiadomo co da się sprzedać. Wyprodukować można wszędzie, w tej samej jakości, zresztą niejednokrotnie konkurencyjne firmy stosują komponenty czy wręcz gotowe produkty z tych samych fabryk. Dziś, logo, marka nie oznacza już producenta, a jedynie właściciela praw.

Logistyka

Również logistyka nie stanowi już bariery mogącej dać producentowi przewagę konkurencyjną, wszak wszyscy korzystają z tych samych czy też podobnie sprawnych firm logistycznych.

Jedynym co przesądza o sukcesie rynkowym nowego produktu, jest trzeci etap MCS  -  Promotion Mix. Abstrahując od różnych wariacji na temat marketingu, narzędzia promocyjne zwykle grupuje się w 4 zestawach:

    • Reklama
    • Promocja sprzedaży
    • Publicity
    • Sprzedaż osobista

Sprzedaż osobista. Najstarsze narzędzie marketingowe polegające na osobistym kontakcie sprzedawcy z klientem, czy prospektem (potencjalnym klientem). Niezależnie od mód marketingowych, sprzedaż osobista choć to drogie narzędzie, jest wciąż ważnym sposobem komunikacji z rynkiem.

Komunikacja

Skoro tak, warto rozwijać umiejętności komunikacyjne sprzedawców, wszystkich poziomów dystrybucji, czyniąc z nich aktywnych, wartościowych ambasadorów naszych marek i skutecznych demiurgów sprzedaży.

Podobne artykuły:

Zbigniew Sadowski Sadowski Business Consulting