E-mail marketing naprawdę sprzedaje

E-mail marketing naprawdę sprzedaje Gajus - Fotolia

E-mail marketing należy do najstarszych form promocji w internecie, a mimo to wciąż jest uważany za skuteczny sposób dotarcia do klienta. W strategii sprzedażowej wielu firm zajmuje znaczące miejsce.

W 2014 r. wartość polskiego e-commerce osiągnęła poziom 27 mld zł i był to rynek najszybciej rozwijający się w całej gospodarce, chociaż jego udział w ogólnej sprzedaży detalicznej to tylko 2,8 proc. (dla porównania – w Wielkiej Brytanii jest to 13,5 proc.). Jednak e-commerce ma ogromny potencjał do wykorzystania. W skali całego globu, jak pokazują dane eMarketer, jego dynamika to aż 20 proc. rok do roku. Również w Polsce widać wyraźny wzrost (w 2013 r. wartość naszego rynku e-commerce wynosiła 22 mld zł).

W internecie działa coraz więcej sklepów, ale jednocześnie klienci są coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i wymagający. Wszystko to sprawia, że skuteczne dotarcie do konsumenta staje się coraz trudniejsze. Sprzedawcy i marketerzy wykorzystują do tego celu różne kanały komunikacji. Do najpopularniejszych nieprzerwanie należy e-mail marketing. Nic dziwnego, skoro, jak pokazuje raport The RadicatiGroup, e-mail jako popularna forma komunikacji nieustannie się rozwija. Do końca br. Liczba użytkowników poczty elektronicznej ma wynieść 2,6 mld, a do 2019 r. liczbę tę szacuje się na 2,9 mld. Warto podkreślić, że 70 proc. internautów w naszym kraju przegląda codziennie pocztę elektroniczną. Wartość polskiego e-mail marketingu od kilku już lat pozostaje na stałym, wysokim poziomie 120 mln zł rocznie (źródło: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-strategiczny-internet-2014/).

E-mail – sprzedaż i komunikacja

Jak pokazują najnowsze badania (Raport E-commerce Standard 2015: POLSKI RYNEK E-COMMERCE, BADANIE 2015), 66 proc. polskich sklepów internetowych wykorzystuje w swoich działaniach e-mail marketing. Dla większości z nich wysyłka newslettera to istotny sposób na zwiększenie lojalności klientów. Sprzedawcy internetowi chętnie używają e-mail marketingu do budowania silnych relacji z konsumentami. Za pośrednictwem poczty elektronicznej dostarczają im spersonalizowane oferty sprzedażowe. Warto jednocześnie zauważyć, że sam e-mail to już nie tylko przedstawienie atrakcyjnej propozycji handlowej. Sprzedawcy nie skupiają się już wyłącznie na konkurowaniu niską ceną, ale stawiają przede wszystkim na poprawę jakości obsługi, budując również pozycję eksperta i doradzając przy samej sprzedaży. Wynika to m.in. z przemian na polskim rynku e-commerce (źródło: http://www.internetstandard.pl/whitepaper/2709-E.commerce.Standard.2015.html).

Podobne artykuły:

W 2014 r. wskaźnik open rate (liczba maili otwartych w stosunku do wysłanych) ukształtował się w Polsce na poziomie 18,43 proc., natomiast wskaźnik CTR (liczba maili z klikniętym linkiem w stosunku do wysłanych wiadomości) wyniósł 5,73 proc. (źródło: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-strategiczny-internet-2014/). Co ciekawe, większość internautów właśnie e-maile uważa za najbardziej pożądany kanał kontaktu ze sprzedawcą. Ma to swoje przełożenie również na wyniki sprzedaży. Badania prowadzone na rynku amerykańskim pokazały, że co drugi sprzedawca online osiągnął co najmniej 15 proc. całego przychodu dzięki e-mail marketingowi, a w przypadku 23 proc. sklepów internetowych było to nawet 25 proc. przychodu. Warto dodać, że 2/3 marketerów uznało e-mail marketing za bardzo skuteczny sposób komunikacji z klientem, a 79 proc. z nich wskazało go jako kanał z najwyższym ROI (źródło: http://www.emarketer.com/Article/How-Much-Revenue-Email-Drive/1013001).

E-mail ciągle żywy

E-mail marketing zajmuje ważne miejsce w strategii sprzedaży wielu firm, ale jednocześnie nieustannie się rozwija i podlega ewolucji. Nadal jednak prowadzona jest komunikacja do baz własnych oraz do baz zewnętrznych. Ta ostatnia opcja dominuje w polskim e-mail marketingu. Wynika to w dużej mierze z faktu, że wydawcy internetowi (szczególnie największe portale) posiadają ogromną bazę użytkowników i bez problemu mogą realizować wysyłkę masową. Jednocześnie przekaz marketingowy jest coraz bardziej spersonalizowany.

Nie można również zapominać o coraz większym udziale urządzeń mobilnych w przeglądaniu stron i czytaniu poczty. Ten czynnik także muszą brać pod uwagę działania marketingowe. Warto dodać, że pod koniec ubiegłego roku 15 proc. e-maili marketingowych zostało otwartych na smartfonach oraz tabletach. To wszystko sprawia, że musi zmienić się również strategia komunikacji, a same e-maile powinny być tak przygotowywane, żeby bez problemu wyświetlały się na urządzeniach mobilnych. Z drugiej strony otwiera to przed marketerami także nowe możliwości. E-mail może obecnie towarzyszyć w różnych sytuacjach życiowych, bez względu na to, gdzie użytkownik się znajduje, i tym samym ma szansę silniej budować więź pomiędzy marketerem a konsumentem (źródło: http://marketerplus.pl/teksty/artykuly/trendy-w-komunikacji-e-mail-marketingowej-2015/).

E-mail marketing stawia coraz mocniej nie tylko na dokładną segmentację odbiorców, ale także na jak największą personalizację przekazu. Jednocześnie ciągle pozostaje najszybszym sposobem komunikacji z klientem i ewoluuje wraz ze zmianą przyzwyczajeń i oczekiwań konsumentów. To wszystko sprawia, że e-mail marketing jeszcze długo może być najpopularniejszym kanałem dotarcia do klienta.

Więcej artykułów o tematyce e-mail marketingowej na http://blog.beemail.pl/. 

Beemail Tomasz Rowiński