Etyka w mailingu

Etyka w mailingu http://www.freedigitalphotos.net

Jedną z form utrzymania klientów przez firmy to rozsyłanie mailingu. Ta forma reklamy wywołuje jednak coraz więcej kontrowersji. Jak pisać aby odbiorcy czytali?

O skuteczności kampanii mailingowych nie ma się co rozpisywać. Dobrze przeprowadzona kampania przynosi zyski i to spore. Tajemnica sukc

Podobne artykuły:

Ponieważ zapatrywania odbiorców na mailing zmienia się w czasie, jak również zależy to od targetu, nie ma złotego środka na pisanie i rozsyłanie mailingu, który spełniałby wszystkie oczekiwania odbiorców. Proponuję jednak uwzględnić:

  • Pole Od: jednoznacznie musi identyfikować nadawcę maila. Przy czym za nazwiskiem Jan Kowalski może stać sztab ludzi, który będzie zajmował się wysyłaniem newslettera z Państwa firmy a sam Jan Kowalski może być koordynatorem lub redaktorem newslettera. Czytelnicy mailingu mają większe zaufanie do osoby niż do firmy czy nazwy działu widocznego w danych nadawcy. Możliwość łatwego ustalenia osoby odpowiedzialnej na przykład za mailing z Państwa firmy buduje zaufanie klienta. Warto także stworzyć imienne konto pocztowe (lub alias) do wysyłania biuletynu. Zamiast newsletter@panstwafirma.pl lepiej używać jan.kowalski@panstwafirma.pl
  • Dobry temat wiadomości – unikaj tytułów „suchych”, ogólnych np. „ Newsletter jesienny”. Pisz raczej „ Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka informacji”, „Mamy dla Ciebie ciekawą propozycję”, „Możesz otrzymać 100zł”. Niektórzy z copywriterów proponują używania słów szokujących, wykrzykników, uważajmy jednak aby nie urazić uczuć odbiorcy. Uwaga! Temat zawsze musi odnosić się do tekstu.
  • Stosuj formę „Ty” – osoba czytająca wiadomość jest osobą pojedynczą (generalnie wiadomości nie czyta się publicznie). Zwracanie się bezpośrednio do odbiorcy zwiększa przywiązanie odbiorcy do nadawcy. Słowa: Ty, Tobie czy Ciebie - pisz wielką literą. Uwaga! Nie spoufalamy się z odbiorcą, nie stosujemy nagany, pouczania mentorskiego (np. „ źle zrobisz, jak nie przeczytasz tej wiadomości/nie skorzystasz z tej okazji”).
  • Używaj słownictwa zrozumiałego dla każdego chyba, że zakładasz, że odbiorcami jest tylko i wyłącznie dana grupa odbiorców np. geodeci, poloniści, matematycy, biolodzy. Pisząc wtedy taki newsletter możemy użyć słów specjalistycznych. Uwaga! Wśród osób zapisanych na mailing mogą być osoby spoza branży nieznające specjalistycznego języka. Warto wtedy podać definicję trudniejszych słów, oczywiście w taki sposób aby nie urazić uczuć odbiorcy.
  • Dostosowujemy wielkość wiadomości. Nie może to być  wiadomość zbyt bogata w treść. Mailing to nie poradnik, skrypt, itp. Uwaga! Zbyt krótka wiadomość i kilka linków też nie jest dobrze odbierana.

Na zakończenie każdego maila wklej podsumowanie polityki prywatności oraz możliwość wypisania się z listy.

Może ono brzmieć tak:

Otrzymujesz ten list, ponieważ wyraziła(e)ś zgodę na otrzymywanie e-maili z serwisu www.concret.pl

Nigdy, pod *żadnym pozorem* nie udostępnimy NIKOMU Twoich danych osobowych. Jeśli chcesz zrezygnować z otrzymywania maili, kliknij ...

Bezwzględnie należy unikać teksu “Zgodnie z ustawą o […] Art. 25 […]“ gdyż na takie zwroty “wyczulone” są programy antyspamowe.

Jeśli prowadzisz spółkę, musisz umieścić w stopce maila, dane o KRS i kapitale spółki - takie jest prawo w Polsce.

Stopka taka może wyglądać tak:

NIP: XXX-XX-XX-XX, REGON: XXXXXXXX, Kapitał: XX tys. zł Sąd rejonowy w Gliwicach, X wydział gosp. KRS nr: XXXXXXXXXX

na zakończenie koniecznie dodaj PS - jest to fragment równie ważny jak temat i zwykle czytany.

Najlepiej tam umieścić wezwanie do akcji lub krótkie podsumowanie maila - jego esencję.

Podobne artykuły:


Iwona Kobylska CONCRET Centrum Edukacyjno Consultingowe