Euromajdan odbił się szerokim echem w sieci

Euromajdan odbił się szerokim echem w sieci ronstik - Fotolia

Na skutek politycznych wydarzeń na Ukrainie wzrósł ruch na Facebooku i Twitterze, w serwisach informacyjnych oraz na stronach niepublicznych stacji telewizyjnych.

W tyle zostali lokalni gracze, tj. VKontakte, Odnoklassniki i witryny telewizji publicznych – wynika z analiz firmy Gemius. Jeszcze w listopadzie 2013 r. Ukraina była jednym z tych krajów, objętych badaniem Internetu prowadzonym przez firmę Gemius, w którym Facebook cieszył się najmniejszą popularnością. Na stronę Facebook.com wchodziło w tym kraju mniej niż 3 na 10 internautów (28,5%). Ukraina ustępowała pod tym względem tylko Białorusi, w której odsetek ten nie przekraczał 20% (19%). W nocy 21 listopada 2013 r. rozpoczął się protest na Placu Niepodległości w Kijowie, który przerodził się w Euromajdan, falę manifestacji, ogarniających swym zasięgiem niemal całą Ukrainę, oraz media społecznościowe. Jak wydarzenia polityczne wpłynęły na ruch w sieci?

Podobne artykuły:

Kluczowa rola mediów społecznościowych

W październiku 2013 r. badania wykazywały, że na stronę Facebook.com wchodzi niecałe 29% ukraińskich internautów, czyli ponad dwukrotnie mniej niż na VK.com (61%). W styczniu 2014 r. wskaźnik odwiedzin wzrósł jednak prawie do 32%. Popularniejszy stał się też Twitter. W styczniu 2014 r. adres serwisu umożliwiający publikowanie w sieci krótkich komentarzy, wpisywało już ponad 13% internautów. Przed protestami, w październiku 2013 r., interesowało się nim niewiele ponad 10% użytkowników sieci na Ukrainie.

Gdy popularność międzynarodowych serwisów rosła, Vkontakte, największy serwis społecznościowy na Ukrainie, wręcz tracił popularność (w okresie do końca 2013 r.). Jeszcze w październiku ub. roku, czyli przed protestami, stronę VK.com odwiedzało ponad 61%, w grudniu już tylko niewiele ponad 58%. Serwis odbił sobie to z nawiązką dopiero po styczniowych wydarzeniach na Majdanie, osiągając ostatecznie wynik ponad 62%. Wydarzenia na Majdanie nie jednak wywarły większego wpływu na popularność serwisu odnoklassniki.ua.

Podobne artykuły:

Wzrost aktywności na stronach informacyjnych

Analiza aktywności internautów w poszczególne dni listopada, grudnia i stycznia wskazują dodatkowo, że podczas wydarzeń Euromajdanu internauci spędzali w serwisach społecznościowych coraz więcej czasu. Widać to szczególnie w analizie ruchu na stronie twitter.com (39 minut w październiku 2013 r. vs. 1 godzina i 26 minut w styczniu 2014 r.).

To samo dotyczy serwisów informacyjnych. W styczniu 2014 r. strony tego typu odwiedzało niemal 51% internautów, czyli prawie 5 punktów procentowych więcej niż przed protestami (46%). Za to na lekturze wiadomości spędzali oni przeciętnie niemal dokładnie dwa razy więcej czasu (3 godziny i 3 minuty) niż w październiku (1 godzina i 31 minut).

Podobne artykuły:

Online TV i online streaming zamiast tradycyjnej telewizji

Przy okazji protestów z internetowego niebytu wyłoniły się też ukraińskie telewizje internetowe. Jeszcze w październiku i listopadzie można było mówić o znikomej popularności tego typu usług wśród internautów. W grudniu 2013 r. strony www kilku wiodących stacji odwiedzało już łącznie około 10% użytkowników sieci. Wynik ten zwiększył się do 15% w styczniu 2014 r. W tym samym okresie nieznacznie spadła popularność stron internetowych telewizji publicznej. W październiku 2013 r. odwiedzało je prawie 14% internautów, natomiast w styczniu następnego roku już tylko niecałe 12%.

Gemius S.A.