Event marketing – innowacja czy niedoceniana forma promocji?

Event marketing – innowacja czy niedoceniana forma promocji? DWP - Fotolia

O narzędziu reklamy jakim jest event marketing zrobiło się głośno od niedawna. A przynajmniej od niedawna organizacja imprez firmowych czy to wewnętrznych czy zewnętrznych została nazwana event marketingiem.

Czym jest event marketing i czy naprawdę marketingowy odkryli innowacyjne narzędzi promocyjne?

Na początek zacznij od tego czym i co możemy nazwać event marketingiem. Może i wstęp będzie encyklopedyczny, ale lepiej od początku wiedzieć o czym mówimy. Firmy czy agencje nazywają go nowoczesnym narzędziem promocji polegającym na kreowaniu i realizacji wydarzeń wspierających sprzedaż i budujących bezpośrednie relacje z klientem. I zgoda, ale brakuje tu jeszcze jednego członu definicji, a mianowicie – budującego pozytywny wewnętrzny wizerunek pracodawcy.

Event marketing jest bowiem nie tylko formą sprzedaży, lecz także (a może nawet przede wszystkim formą) public relations i może być zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny.

Event marketing znany od starożytności

Wbrew temu co się mówi i co się pisze event marketing jest forma promocji znana już od czasów starożytnych. Jedną z najbardziej znanych imprez, które można zaliczyć do event marketingu były starożytne igrzyska olimpijskie. Cele organizacji tego sportowego święta były różnorodne, jednak nie da się zaprzeczyć, że miały one również potencjał marketingowy i promocyjny. Eventy to też średniowieczne turnieje rycerskie znane przez stulecia królewskie uczty. Każde z tych wydarzeń tak naprawdę miało jeden cel pokazanie z jak najlepszej strony organizatora.

Eventy wspierające władzę znane i organizowane są po dziś dzień. Postrzegane są one zarówno pozytywnie jak i negatywnie. Eventem można nazwać dzień 11 lipca w USA jak i wojskowa paradę na w Korei Północnej, a nawet nasz rodzimy Marsz Niepodległości w Warszawie.

Jak jednak organizacja evnetów, a wobec tego i event marketing można przełożyć na cele biznesowe i sprzedażowe? I w jaki sposób mogą go wykorzystać organizacje, które nie dysponują funduszami na zorganizowanie globalnego wydarzenie i nie mająco liczyć na zainteresowanie światowych mediów?

Event w służbie marketingu

Potencjał eventów do celów sprzedażowych i marketingowych został dostrzeżony tak naprawdę pod koniec XX wieku, wraz z rozwojem globalnych kanałów komunikacji. W Polsce moda na event marketing przyszła trochę później. Osobiście jak pierwsza imprezę prawdziwie event marketingową w Polsce pamiętam sławne otwarcie restauracji McDonald's w Warszawie w 1992 roku.

Wydarzenie to zrealizowało wszystkie cele jakie przed sobą stawia ta forma marketingu, czyli:

  • dotarcie do szerokiego grona odbiorców,
  • przekazanie informacji, która ma zwiększyć wiedzę lub zapoznać z marką, ideą, usługa, towarem lub produktem,
  • zdobycie rozgłosu medialnego,
  • budowa pozytywnego wizerunku firmy.

Event marketing: wewnętrzny czy zewnętrzny

Jak już na początku wspominałam event marketing może być skierowany na zewnętrz i do zewnętrz. Cele jakie przed nim postawimy zależą więc przede wszystkim od tego, na jakie działania się zdecydujemy.

Podobne artykuły:

Podstawowa różnica między eventem zewnętrznym a wewnętrznym jest taka, ze ten pierwszy kierujemy do potencjalnego klienta więc jego cele zazwyczaj promocyjno-wizerunkowo-sprzedażowe. Ten drugi rodzaj (czyli wewnętrzne) to zazwyczaj imprezy firmowe mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy.

Event marketing czyli co?

Form event mare kingu jest nieskończenie wiele. Organizowane wydarzenie tak naprawdę ogranicza kreatywności i pomysłowość osoby, która odpowiada za koordynację tej działki marketingu. Przykładowe formy event marketingu to np. firmowe pikniki, świąteczne imprezy, wyjazdy integracyjne, szkolenia i kursy, gry miejskie, akcje promocyjne i lojalnościowe itp.

MSP a event marketing

Jeśli czytasz to i zastanawiasz się jak Twoja mikro firma może wykorzystać event marketing nie dysponując wysokim budżetem to mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Nie od razu Kraków zbudowano… więc i ty nie musisz się od razu porywać z motyka na słońce. Na początek warto włączyć się jako partner w wydarzenia organizowane przez instytucje publiczne. W ramach takich eventów to oni biorą na siebie promocję całego przedsięwzięcia, a Ty promujesz tylko swoją część.

Jak to działa w praktyce?

Zgłaszasz się do wydarzenia X jako partner. Zazwyczaj musisz wypełnić formularz zgłoszeniowy, w którym opisujesz swój pomysł i twoje możliwości promocji. Następnie Twoje zgłoszenie jest analizowane i jeżeli nie ma co do niego zastrzeżeń zostajesz partnerem wydarzenia (w większości wypadków konieczne jest podpisanie umowy o partnerstwie). Instytucja wiodąca zapewnia ogólnopolską lub regionalną promocję np. stronę www, plakaty, ulotki, bilbordy, katalogi. Zajmuje się również kontaktem z mediami oraz promuje twoje wydarzenia. DO twoich obowiązków należy przeprowadzenie wydarzenia zgodnego z tym co zadeklarowałeś w zgłoszeniu, prowadzenie rekrutacji i promocja we własnym zakresie i własnych kanał np. poprzez e-mail marketing czy media społecznościowe.

Dzięki takiemu rozwiązaniu twoje logo i informacja o Twoim wydarzeniu znajduje się w mediach i na materiałach promocyjnych szeroko dystrybuowanych. Uwierz, ze to już naprawdę sporo jak na początek.

Imprezy event marketingowe dla MSP

Takich jest dużo, wymiennie tylko kilka, w których możesz uczestniczyć:

  • Małopolskie Dnia uczenia się wydarzenie koordynowane przez Urząd Pracy w Krakowie,
  • Małopolski Festiwal Innowacji organizowany corocznie przez Ogólnopolski Tydzień Kariery również koordynowany w Małopolsce przez Urząd Pracy,
  • Małopolska Noc Naukowców,
  • Światowy Tydzień Przedsiębiorczości,
  • możesz też włączyć się w Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

W większości eventy te organizowane są na terenie całego kraju i koordynowane są przez wybrane regionalne placówki, dlatego nie sugerujcie się proszę nazwą Małopolski w tytule, szukajcie takich samych wydarzeń u siebie w regionie.

Innovatio Group Dagmara Sagan