Field marketing - marketing terenowy

Field marketing - marketing terenowy nf.pl

Field marketing, będący częścią marketingu bezpośredniego, to wszystkie działania i narzędzia pozwalające na bezpośrednią prezentację produktu lub marki konsumentowi w tzw. terenie. Dotyczy to zarówno działań mających miejsce przy półce sklepowej, czyli w miejscu, gdzie konsument podejmuje decyzję o zakupie, jak i działań poza miejscem sprzedaży, tam gdzie potencjalny konsument pracuje, spędza wolny czas, a więc na ulicach, plażach, deptakach, w parkach, obiektach sportowych, barach czy restauracjach. Do działań field marketingowych adresowanych do konsumentów możemy zaliczyć degustacje, animacje sprzedaży, merchandising, kreację i umieszczanie materiałów POS, działania ambientowe, projekty street marketingowe, sampling, brand eventy, projekty door to door, road shows czy programy punktowe. Działania field marketingowe kierowane do placówek handlowych to programy lojalnościowe i motywacyjne, oparte m.in. na „mistery shopper" czy store checking. Do Polski field marketing zawitał w połowie lat 90. Wtedy to przy sklepowych półkach znalazły się pierwsze animatorki sprzedaży i hostessy namawiające do degustacji, a same półki stały się obiektem działalności pierwszych merchandiserów, dbających o ekspozycję produktów. Działania przy półce wciąż cieszą się popularnością, ze względu na stosunkowo niewielkie nakłady finansowe, jakich wymagają. Jednak wybiegają coraz dalej poza „uśmiechniętą hostessę". - Marketerzy i rynek poszukują nowych form aktywności. Widoczne są inwestycje w nowatorskie formy materiałów POS, takie jak ekrany LCD emitujące filmy reklamowe, a także wyróżniające się formy animacji sprzedaży realizowane przez zespoły promocyjne, począwszy od wyglądu hostess, aranżacji stanowiska pracy aż po sam scenariusz animacji i wykorzystywanie choćby takich narzędzi, jak marketing zapachowy - mówi Agnieszka Drożdż, client service director w Great Open House. - Można zaobserwować wyraźną tendencję do wychodzenia poza teren obiektów handlowych do miejsc o wysokim natężeniu ruchu grupy docelowej z aktywnościami, które bardzo często są zbliżone do działań eventowych lub eventowo-ambientowych - tłumaczy Agnieszka Pstrokońska, field marketing department director w agencji Polymus. Zdaniem Agnieszki Dróżdż, jako że field marketing jest częścią bezpośredniego i indywidualnego dialogu z konsumentem, z tej formuły komunikacji powinien korzystać każdy marketer, który chce taki dialog nawiązać. Niezależnie od branży. - Z narzędzi field marketingowych powinno się korzystać wszędzie tam, gdzie szybko, skutecznie i w sposób wymierny należy odpowiedzieć na działania konkurencji - uważa Ewa Gonia z Sales Link.

PRoto.pl