Filozof konkurencyjny na rynku pracy

Filozof konkurencyjny na rynku pracy Sergey Nivens - Fotolia

Kompetencje nabywane przez studentów filozofii są, wbrew częstej opinii, konkurencyjne na rynku pracy. Studia filozoficzne bowiem uczą myśleć, co według tych co odnieśli sukces w biznesie, stanowi klucz do kariery.

Już od lat nie ulega wątpliwości, że studia w zakresie biznesu, finansów, marketingu, ekonomii czy informatyki zapewniają nabycie praktycznych umiejętności, umożliwiających stosunkowo szybkie i łatwe znalezienie pracy. Na drugim biegunie znajdują się studia humanistyczne, które często uznawane są za studia nie dające perspektyw na rynku pracy.  Najczęściej wymienianym kierunkiem nie dającym dużych szans na znalezienie pracy jest filozofia.

Podobne artykuły:

Tymczasem perspektywy absolwentów kierunków humanistycznych na rynku pracy są – wbrew powszechnej opinii – bardzo rozległe. Jak podaje portal rynekpracy.pl, przed absolwentem tych kierunków stoi wiele możliwych do wybrania ścieżek kariery zawodowej. Absolwenci, którzy łączą studia filozoficzne z innym, traktują je jako wszechstronną bazę. Do wybieranych przez filozofów ścieżek rozwoju należą nie tylko etyka, prawo i dziennikarstwo, ale również medycyna, biznes czy polityka.

Filozof atrakcyjnym kandydatem

Atrakcyjność kandydatów do pracy po filozofii to głównie zasługa rozległych kompetencji jakie może zdobyć student tego kierunku. Do najczęściej wymienianych przez polskie uczelnie umiejętności absolwenta należą artykułowanie i uzasadnianie własnych poglądów, a także konstruowanie racjonalnych i przekonujących argumentów. Osoby po filozofii posiadają również zdolność do samodzielnego i krytycznego myślenia, wyobraźnię, kreatywność, oraz umiejętność właściwej interpretacji zachowań jednostkowych i społecznych.

Jak się okazuje, praktyczne umiejętności zdobywane w trakcie studiów z biznesu są szczególnie ważne na niskich stanowiskach; w miarę awansu zawodowego ich istotność maleje. Na znaczeniu natomiast zyskują kompetencje komunikacyjne, umiejętności formułowania problemów i rozumowania. Nie oznacza to oczywiście, że zdobywanie praktycznych umiejętności związanych z pracą w środowisku biznesowym nie ma sensu. Biznes potrzebuje wyspecjalizowanych umiejętności m.in. w zakresie kontaktów z klientami, zarządzania czy kompetencji menedżerskich. Jednakże, jak stwierdza Mintzberg, w rywalizacyjnym świecie biznesu zawsze były i będą premiowane takie cechy, jak wizja, kreatywność, umiejętności analityczne. Są to kompetencje kształtowane m.in. na filozofii.

Sprawdź, ile powinieneś zarabiać! Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń i porównaj swoje zarobki z innymi. Wypełnij ankietę!

www.rynekpracy.pl

Podobne artykuły:

 

Sedlak & Sedlak Diana Turek