GDDKiA: w 2020 r. utrzymanie szybkich tras będzie kosztować ponad miliard złotych

GDDKiA: w 2020 r. utrzymanie szybkich tras będzie kosztować ponad miliard złotych Fotolia

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podwoi wydatki na utrzymanie dróg, którymi zarządza. Jest to wynik nowo powstałych szybkich tras – informuje „Puls Biznesu”.

Koszt utrzymania niedawno zbudowanych szybkich tras wyniesie w 2015 r. aż 522,4 mln zł. To ponad jedna trzecia całkowitych wydatków związanych z utrzymaniem wszystkich dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Wydatki te mają jeszcze bardziej wzrosnąć. Koszty związane z odśnieżaniem, koszeniem traw i czyszczeniem znaków na drogach ekspresowych i autostradach w 2019 r. przekroczą 1 mld zł, a 2022 r. wyniosą prawie 1,3 mld zł.

Jak powiedział Gazecie rzecznik GDDKiA Jan Krynicki, tendencja zwyżkowa wynika z faktu, że kwoty określają koszt utrzymania odcinków już istniejących oraz tych, które zostaną wybudowane w kolejnych latach. Do końca 2022 r. na budowę dróg dyrekcja przeznaczyła niemal 96 mld zł.

Za utrzymanie szybkich tras odpowiadać będą firmy remontowe i sprzątające. Dyrekcja zawrze z nimi kontrakty w modelu „utrzymaj standard”, realizowane w kilkuletnich okresach. Aktualnie trwają konsultacje z przedstawicielami branży drogowej w celu wypracowania modelu wzorcowego takiego kontraktu. 

red.