Historia e-commerce w Polsce

Historia e-commerce w Polsce kritiya - Fotolia

E-commerce bije w Polsce rekordy popularności. Przez internet kupujemy nie tylko książki, kosmetyki, lecz także budowlankę. Choć e-commerce jest masowo wykorzystywany od kilku lat, to mało kto wie, że pierwsze e-sklepy powstały ponad 20 lat temu.

Choć e-commerce powszechnie kojarzony jest przede wszystkim z zakupami w internecie, to jednak nie do końca jest to słuszne. – Handel elektroniczny to sprzedaż, która wykorzystuje różne środki i urządzenia elektroniczne do zawarcia transakcji, a nie tylko internet. Mowa tu o telefonach, telewizji, czy niepopularnych już dziś faksach. Sam termin pod koniec lat 90. wymyślił IBM – mówi Tomasz Jankowski, szef największego w Polsce internetowego marketu budowlanego StukPuk.pl. 

Początki

Zakupy online zostały wynalezione w 1979 roku w Wielkiej Brytanii przez Michaela Aldricha. W latach 80. firmy realizowały wzajemne zlecenia za pomocą EDI, czyli elektronicznej wymiany danych (ang. Electronic Data Interchange). Połączone ze sobą serwery w dwóch firmach przekazywały sobie dane (np. terminy dostaw). Z dzisiejszego punktu widzenia są to dość banalne funkcję, lecz na tamte czasy były to bardzo nowoczesne rozwiązania, które eliminowały faks czy telefon. Wady systemu EDI (np. ograniczona liczba osób mających dostęp do systemu) usunął handel elektroniczny B2B. W latach 80. z e-handlu korzystały takie firmy jak Nissan czy Ford. Momentem przełomowym dla historii handlu w sieci był rok 1992, kiedy to rząd USA zniósł zakaz stosowania internetu w celach komercyjnych. Pierwsze sklepy internetowe powstały w 1994 roku i nie miały wiele wspólnego z dzisiejszą ich formą. Zakupy składało się telefonicznie, a potwierdzało e-mailowo.

Historia Polski

Nie ma zgodności co do tego, kiedy powstał pierwszy w Polsce sklep internetowy. Jedne źródła podają, że w 1997 roku, inne, że na początku 1996 r. (sklep firmy Terent), a jeszcze inne, że w 1994 r. Jednak żadna z tych inicjatyw nie przetrwał do dziś. W 1999 r. ruszył sklep Merlin.pl, a niewiele później Empki.pl. Pod koniec lat 90. i na początku nowego wieku zaczęły powstawać pierwsze internetowe markety spożywcze, bazy firm czy systemy aukcyjne. E-commerce nabrał rozpędu i zyskał ogromną popularność. Dlaczego? Jeden z powodów to na pewno cena produktów i usług. Koszty e-handlu są niższe niż tego stacjonarnego. – Dziś przez internet chcemy i co najważniejsze możemy kupić już prawie wszystko. E-commerce sprawił, że tworzą się nowe nawyki handlowe kupujących. Najnowszym trendem jest oglądanie przedmiotów w sklepach stacjonarnych i szukanie ich w intrenecie, gdzie są po prosu tańsze – mówi Tomasz Jankowski ze StukPuk.pl.

P4 Solutions Sp. z o.o.