HR Business Partner – jaka jest rola HRBP w firmie?

HR Business Partner – jaka jest rola HRBP w firmie? HR Business Partner

Idealny HR biznes partner to swego rodzaju pośrednik między kadrą menadżerską, a typowym działem personalnym.

W jego codziennej pracy liczy się nie tylko wiedza z poszczególnych dziedzin HR (np. kadry wynagrodzenia, prawo pracy), ale też posiadane biznesowe doświadczenie. Na czym dokładnie polega praca HRBP? Jakie kompetencje powinien posiadać? Dlaczego coraz więcej firm decyduje się na utworzenie tego stanowiska? Odpowiedzi na powyższe pytania można znaleźć w naszym artykule.

HR Business Partner – opis stanowiska

HR biznes partner to stanowisko, które bardzo trudno precyzyjnie zdefiniować. Osoba, która je zajmuje, nie pełni funkcji kierownika, nie zarządza zespołem ani też nie odgrywa roli stricte specjalistycznej. Mimo tego, zakres odpowiedzialności HRBP jest bardzo szeroki, przez co jego pozycja w firmie jest wysoka. Zatem, czym zajmuje się osoba na stanowisku HRBP? To specjalista, który dysponuje zarówno szeroką wiedzą teoretyczną, jak i kilkuletnim doświadczeniem praktycznym z zakresu miękkiego HR. Takie umiejętności czynią z niego doskonałego partnera, który wspiera biznes w zakresie spraw personalnych. HR Partner ściśle współpracuje z kadrą menadżerską i razem z nią wdraża strategię HR, projektuje systemy i procesy z tej dziedziny. Osoby zajmujące to stanowisko, można znaleźć głównie w dużych, międzynarodowych firmach, w których poszczególne działy są na tyle obszerne, że należy otoczyć je szczególną uwagą.

Biznes partner – jakie powinien mieć kompetencje?

HR partner to osoba, do której przemawiają nie tylko rady i opinie, ale też fakty i liczby. W dobie postępującej digitalizacji obszaru personalnego, sprawne posługiwanie się i interpretacja danych to konieczność. HR Business Partnerowi przyda się również znajomość biznesu. Nie chodzi tu jedynie o czysto teoretyczną wiedzę, ale też doświadczenie zdobyte „na własnej skórze”. Nic wiec dziwnego, że wielu HRBP pochodzi z działu operacyjnego, sprzedaży lub IT. To właśnie oni posiadają odpowiednią wiedzę z zakresu ekonomii, technologii czy produktów firmy, a wcześniejsze doświadczenie znacznie ułatwi im znalezienie wspólnego języka z liderami innych działów. HR biznes partner powinien być dobrym mówcą. Tylko dzięki temu, będzie w stanie podzielić się z innymi wiedzą, danymi i obserwacjami w jasny i klarowny sposób. Liderzy potrzebują komunikatów opartych na danych, prezentujących wyzwania, jakie czekają dany dział i korzyści, które można osiągnąć. Dobry HRBP nie będzie miał problemów z konstruowaniem tego typu wypowiedzi. Więcej na temat kompetencji i zadań biznesowego partnera można przeczytać tutaj: https://www.ey.com/pl/pl/services/people-advisory-services/hr-wave-bnb-hr-business-partner-przyszlosci.

HR Partner – jakie korzyści przynosi firmom?

Biznes partner to stanowisko, które pojawia się w firmach, w których od działu HR oczekuje się czegoś więcej, niż tylko wsparcia administracyjnego. Jakie są trzy główne powody wprowadzenia do firmy HRBP?

  1. Skuteczniejsze zarządzanie kosztami

HR Business Partner to stanowisko, które zastępuje cały szereg specjalistów z pojedynczych dziedzin na rzecz jednego. Takie działanie, zdecydowanie podnosi efektywność kosztową firmy.

  1. Rosnąca konkurencja

Sprawnie funkcjonujący dział HR to dla wielu firm konieczność. Działania HR są szczególnie ważne w przedsiębiorstwach działających w sektorze nowych technologii, gdzie specjalistyczna wiedza i zaangażowanie pracowników jest bardzo istotne. Specjalista HR to nieoceniona pomoc w pozyskaniu dla firmy cennych pracowników, którzy posiadają pożądane na danym stanowisku umiejętności oraz są odpowiednio zmotywowani do działania.

  1. Większe oczekiwania w stosunku do HR

Oczekiwania w stosunku do współpracy z działem HR, ze strony menedżerów stale rosną. To właśnie dlatego, coraz więcej firm decyduje się na utworzenie stanowiska HR biznes partnera, który będzie w stanie zapewnić zespołowi eksperckie wsparcie zawsze wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.