Incentive travel jako element programu motywacyjnego

Incentive travel jako element programu motywacyjnego Image courtesy of Michal Marcol/ FreeDigitalPhotos.net

Nie da się ukryć, że ogólnoświatowy kryzys spowodował pewne oszczędności firm w tej dziedzinie, nie mniej jednak wiele korporacji dostrzega, że nawet w trudnych czasach dla biznesu, firma musi intensywnie motywować swoich pracowników.

W systemie motywacyjnym mogą się znaleźć programy, w ramach których pracownicy czy partnerzy biznesowi mają szansę zostać nagrodzeni za swoją pracę lub wyniki handlowe. W tym kontekście narzędzie jakim jest incentive travel daje wiele możliwości nagrodzenia najlepszych, a także zmotywowania pozostałych do starań w kolejnym roku, czy edycji danego programu.

Incentive a motywacja

Programy incentive odgrywają bardzo ważną rolę w całym systemie motywacyjnym. Tu emocje budowane są przed wyjazdem, w jego trakcie, a także po zakończeniu programu, gdzie funkcjonują jako niepowtarzalne wspomnienia. Dzięki temu buduje się lepsze relacje z klientami biznesowymi, czy między pracownikami. Incentive travel to nie jednorazowy incydent, lecz cały program angażujący wiele sfer i budzący wyjątkowe emocje.

Podobne artykuły:



Obecne trendy w realizacji programów motywacyjnych to odpowiednie planowanie, długofalowość i stała komunikacja. Wcześniej motywacja pracowników kończyła się często w momencie ogłoszenia przez szefa, że w nagrodę za dobre wyniki zespół lub jego leaderzy wyjadą w ciekawe miejsce na koszt firmy – dziś to archaizm. Obecnie w ramach programów incentive planuje się komunikację, która dla odpowiednio przygotowanego wyjazdu nagrodowego, będącego zazwyczaj kulminacją programu motywacyjnego, jest najskuteczniejsza i spójna ze strategią firmy.

Samo dostarczanie przyjemności, które zazwyczaj są elementem programów motywacyjnych, może nie działać stricte motywacyjnie. Niezwykle ważne jest zachowanie równowagi. Obecnie obserwujemy nowy kierunek w myśleniu  o motywacji – „Green Friendly”, czyli wzrost liczby akcji związanych z dbałością o środowisko oraz działań CSR na coraz większą skalę. Tego typu akcenty pobudzają inne emocje i powodują wyższy stopień zaangażowania. Ciekawym przykładem może być inicjatywa „give instead of take” – forma wyjazdów oparta na połączeniu typowych zajęć integracyjno-wypoczynkowych z charytatywną działalnością społeczną.  Wprowadzenie charytatywnych działań społecznych wzbogaca nie tylko obdarowanych, ale także darczyńców pozostawiając niezwykłe wspomnienia, niejednokrotnie ważniejsze niż rajskie widoki, czy cudowne plaże.

Trendy w incentive

W kwestii doboru miejsc istotne jest stopniowanie napięcia, ważna jest gradacja. Nie można na wstępnie proponować pracownikom wyjazdu do Dubaju, bo w przyszłym roku kolejne propozycje mogą nie okazać się już tak inspirujące, pociągające. Oczywiście raz na jakiś czas mogą pojawić się trendy destynacje – w czołówce są niezmiennie Tajlandia, Kuba czy Indie. Jednak nie to w planowaniu incentive travel jest kluczowe. Istotą zawsze pozostaje oryginalny program stworzony specjalnie dla poszczególnych firm, ich strategii, głównych celów. To właśnie wyjątkowość programów sprawia, że są inne niż klasyczne wycieczki wykupione w biurze podróży. Dotychczas wyjazdy korporacyjne były oparte na sprawdzonej formule polegającej na połączeniu wypoczynku z aktywnością integrującą pracowników i budującą ich motywację, takie jak wykonywanie zadań zespołowych w ekstremalnych warunkach, włączenie zagadki, intrygi w koncepcję wyjazdu.

Nie da się ukryć, że ogólnoświatowy kryzys spowodował pewne oszczędności firm w tej dziedzinie, nie mniej jednak wiele korporacji dostrzega, że nawet w trudnych czasach dla biznesu, firma musi intensywnie motywować swoich pracowników. Programy motywacyjne powinny działać pomimo wahań na rynku. Management dużych firm coraz częściej zauważa, że działania tego typu są kluczowe z punktu strategii, rozwoju firmy, a także pracowników, na których trzeba regularnie wpływać, motywować i inspirować ich do działania.

Podobne artykuły:

Incentive Concept Poland Sp. z o.o. Spółka Komandytowa