Incentives- jako element motywowania pracowników

Incentives- jako element motywowania pracowników Mart1n/ www.sxc.hu

Niematerialna metoda motywacji- incentive travel, czyli turystyka motywacyjna. Poznaj cechy tego narzędzia. Zwiększ wewnętrzną motywację w swojej firmie. Dowiedz się jakie są praktyczne sposoby wykorzystania.

Ludzie od lat poszukują coraz lepszych i skuteczniejszych metod organizacji pracy. Jednym z podstawowych problemów związanych z tym zagadnieniem jest motywacja. Twórca teorii zarządzania Frederic W. Taylor uważał, za najlepszą metodą zachęcenia do wydajnej pracy jest stosowanie bodźcowego systemu płac. Taylor zakładał, że praca dla ludzi jest czymś nieprzyjemnym a jedynym motywatorem są pieniądze.

Od tego czasu w relacjach pomiędzy pracodawcą a pracownikiem zaszły istotne zmiany. Zmienił się stosunek przełożonych do podwładnych, kiedyś przedmiotowy nabrał charakteru podmiotowego a często wręcz partnerskiego. Obecnie jednym z podstawowych warunków uzyskania przewagi konkurencyjnej na rynku jest posiadanie wysoko wykwalifikowanej, zaangażowanej kadry, dlatego niezwykle istotne staje się dbanie o rozwój i zatrzymanie w firmie dobrych pracowników. Wymusza to nowe podejście do zarządzania ludźmi i poszukiwanie nowatorskich rozwiązań w zakresie motywowania do pracy.

1.1 Pojęcie incentives


Jednym z niematerialnych narzędzi motywacji jest incentive travel czyli turystyka motywacyjna. W "Leksykonie podróży, turystyki hotelarstwa" znajdziemy następująca definicję incentive travel: podróże pracowników, sprzedawców lub agentów opłacane przez przedsiębiorstwo w ramach nagrody za realizację odpowiedniej sprzedaży lub innych zadań za wyróżniające się osiągnięcia lub jako zachęta na przyszłość.

Programy imprez typu incentive są bardzo różnorodne. Może to być zarówno kilkugodzinne spotkanie towarzyskie przy ognisku, uczestnictwo w koncercie popularnego zespołu jak i wyprawa do najbardziej odległych i egzotycznych zakątków świata. W Stanach Zjednoczonych, gdzie podróże motywacyjne cieszą się ogromną popularnością, programy wycieczek są tak konstruowane, żeby uczestniczący w nich pracownik na długo pozostawał pod wrażeniem wyjątkowej przygody. NPIS Chicago, największe w USA targi związane z incentive travels oferowały w 1997 roku m.in.:

  • budowa szałasów na wyspach Bahama;
  • gaszenie pożarów na Manhatanie
  • wyrobienie prawa jazdy na tramwaj
  • taniec w grobie faraona w Egipcie
  • obiad z kanibalami na wyspach Fidżi
  • śniadanie w Singapurze w towarzystwie goryla
  • wspólna kąpiel z aligatorami w Australii, a następnie przyrządzanie szaszłyków z mięsa tych zwierząt.



Również polskim organizatorom podróży motywacyjnych nie brakuje pomysłowości. Wśród ofert znajdziemy reniferowy kulig w Norwegii, rejs lodołamaczem i kolację w igloo w Finlandii, rafting lodowcową rzeką w Islandii, odwiedziny u UFO-ludków w Venus Bay w Australii, skok ze spadochronu wprost na jedną z wysp Oceanu Spokojnego, pływanie z delfinami w Meskyku i wiele innych propozycji. Podróże uatrakcyjniają wspinaczki, rafting, paralotnie, połowy, średniowieczne uczty, wszystko po to aby uczestnik mógł po powrocie opowiadać o niezwykłych wrażeniach, wywołując podziw i zazdrość słuchaczy. Ważne, żeby podróż, pozostała w pamięci jak najdłużej, pobudzając emocje i wyobraźnię.

2.2 Cechy incentives


Incentive to nie tylko wyjazd biznesowy, ale narzędzie zarządzania, wspomagające realizację celów przedsiębiorstwa poprzez zakomunikowanie tych celów pracownikom oraz zaoferowanie im atrakcyjnych nagród w zamian za ich udział w realizacji celów. Istotne jest znalezienie właściwych mierników realizacji celów oraz stworzenie mechanizmów, przekładających stopień realizacji celu na rodzaj i wartość nagród. Dobrze przemyślany i dobrany program motywacyjny firmy, powinien sprawić, że incentive wywoła zamierzony efekt w postaci nie tylko nagrody dla personelu lub klientów, ale także np. zwiększy zysk czy sprzedaż przedsiębiorstwa lub obniży koszty. Incentive mogą również przyczynić się do polepszenia stosunków interpersonalnych w zespole, usprawnić komunikację i przepływ informacji pomiędzy pracownikami.

Warunkiem, aby podróż motywacyjna odniosła pożądany skutek jest profesjonalnie przygotowany program. Pierwszym etapem projektowania takiego programu powinno być uzyskanie jak najpełniejszej informacji na temat potrzeb, oczekiwań, możliwości finansowych firmy. Niezmiernie ważne jest dokładne zdefiniowanie celu programu oraz wyodrębnienie osób mających wpływ na jego realizację. W zależności od celu uczestnikami programu mogą być pracownicy określonych działów czy nieraz nawet wszyscy pracownicy przedsiębiorstwa. Oczywiście niewiele firm stać na wysłanie wszystkich pracowników na kosztowną wycieczkę, ale incentive może być także pieczenie kiełbasek przy ognisku. Katalog możliwości jest bardzo duży, przy wyborze warto jednak zwrócić uwagę na to, żeby impreza miała charakter wyjątkowy, niekonwencjonalny i zdecydowanie odbiegający od codzienności.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną możliwość jaką dają incentives. Firma, która decyduje się na organizację podróży motywacyjnej powinna rozważyć zaproszenie na nią współmałżonka i dzieci pracownika. Osoby dużo pracujące, często nie mają czasu dla swoich najbliższych. W pewnym momencie zaczyna im to dokuczać, rodzina staje się hamulcem, zaczyna przeciwdziałać ich wysiłkom podejmowanym w celu zwiększenia efektywności. Udział rodziny w podróży motywacyjnej jest dla niej okazją do poznania innych ludzi z firmy. Kontakty międzyludzkie sprzyjają integracji, rodzina kiedy poczuje się bardziej związana z firmą będzie również mocniej wspierać pracownika w jego wysiłkach w realizacji celów firmy.

2.3 Incentives w praktyce


Incentive travel, tak jak i inne programy motywacyjne mają zarówno swoich zwolenników jak i przeciwników. Ci ostatni poddają w wątpliwość ich efekty, twierdząc, że najbardziej wymierne polegają na zwiększeniu obrotów branży turystycznej. Przeczą temu twierdzeniu wyniki badania zorganizowanego przez amerykańską firmę Dartnell, która zebrała opinie menedżerów Działów Sprzedaży amerykańskich firm. Prawie 86% badanych orzekło, że programy motywacyjne miały pozytywny wpływ na sprzedaż, przy czym prawie połowa tj. 48% wszystkich respondentów mówiła, że był to wpływ ogromny.

Przykładem skuteczności może być niezwykle prosty program motywacyjny przeprowadzony przez amerykańską firmę Duart/Clairol, producenta szamponów i kosmetyków do pielęgnacji włosów.

Celem programu było zwiększenie sprzedaży linii kosmetyków Infusium 23. Program skierowany został do 30 przedstawicieli handlowych, rozprowadzających Infusium 23 na obszarze całego kraju. Opracowano reguły, według których przedstawiciele gromadzili punkty w zależności od realizacji indywidualnych planów sprzedaży. Stworzono system dziewięciu progów punktowych, po przekroczeniu, których dany przedstawiciel mógł wybierać nagrody z kolejnych "koszyków". Nagrodami były - oczywiście w zależności od liczby zgromadzonych punktów - podróże motywacyjne dla dwóch osób Przekroczenie pierwszego progu upoważniało do weekendowej wycieczki na obszarze Stanów Zjednoczonych, podczas gdy nagrodą za przekroczenie dziewiątego progu była 10-dniowa podróż z atrakcjami dla dwojga w praktycznie dowolne miejsce świata.

Trwający przez rok program, został ogłoszony na spotkaniu przedstawicieli wraz z rodzinami, na którym rozdano reguły programu i atrakcyjnie opracowany katalog nagród. Co miesiąc przedstawiciele handlowi otrzymywali do domów listy, informujące ich o aktualnej sytuacji. Program okazał się dużym sukcesem Duart/Clairol. Każdy z 30 przedstawicieli skorzystał z oferowanych nagród, a sprzedaż znacząco przekroczyła 100% planu.

Przytoczone przykłady dotyczą rynku amerykańskiego, ale również w Europie w tym także w Polsce podróże motywacyjne cieszą się stale rosnącą popularnością.

Zakończenie


Wiedza na temat nowoczesnego zarządzania nie daje jednoznacznej odpowiedzi, dlaczego z pośród wielu firm dysponujących podobnymi zasobami materialnymi, tylko niektórym udaje się odnieść sukces. Mimo przekonania niektórych menedżerów, że mówienie o znaczeniu kapitału ludzkiego jest kwestią mody, nie sposób nie docenić roli jaką w funkcjonowaniu firmy odgrywają pracownicy.

Kosztowne inwestycje w biura, sprzęt komputerowy, nowe technologie itp. nie wystarczą, jeżeli pracownikom brakuje wiedzy lub są słabo zmotywowani. Sukcesy w biznesie nie tworzą się same, to pracownicy i ich codzienne zachowania decydują o efektywności firmy. To pracownicy budują opinię o firmie na rynku. Często zdarza się, że wyniki firmy, osiągającej znakomite rezultaty, pogarszają się gwałtownie z chwilą odejścia kilku kluczowych pracowników.

Większość osób podejmujących pracę, staje przed nowym wyzwaniem i ma wystarczającą motywację wewnętrzną, aby uzyskać jak najlepsze efekty, najważniejsze jest, więc stosowanie takiego stylu zarządzania i takich metod, aby to początkowe zaangażowanie podtrzymać jak najdłużej. Podtrzymaniu zaangażowania sprzyjają z pewnością dobre warunki pracy, atmosfera między pracownikami, możliwość regularnego podnoszenia kwalifikacji. Również dobrze przemyślane i przygotowane incentives podtrzymują i wzbogacają wewnętrzną motywację. Z kolei prawdziwi profesjonaliści mający z reguły własną bardzo silną motywację do pracy, są to zazwyczaj ludzie lubiący poszerzanie swoich horyzontów, podejmowanie ciekawych, nierzadko trudnych wyzwań i prawdopodobnie dlatego tak chętnie uczestniczą w ... podróżach motywacyjnych.

Sama będąc kilkakrotnie uczestniczką incentive travel oraz rozmawiając z innymi uczestnikami tego typu imprez, spotykałam się z różnymi, często krańcowo odmiennymi opiniami. Moim zdaniem negatywne oceny wynikały raczej ze złego przygotowania programu lub złej organizacji podczas samej imprezy niż z krytyki pomysłu wykorzystania podróży jako narzędzia motywacji.


Bibliografia:

  • Gläser H.V.: Pierwsze nie motywuj. Przegląd konsultingowy Meritum 2001 nr 3.
  • Kucharska M.: Zarządzanie po polsku, czyli co nas motywuje, a co zniechęca do pracy. www.kadry.info.pl?tekst/4253.htm
  • Kulicki R.: Motywowanie profesjonalne. www.infovide.com.pl/wiedza/artykuły/motywowanie_profesjonalne.html.
  • Medlik S.: Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. Warszawa 1995.
  • Sierociński P., Zimowski P.: Incentive Plans - projektowanie i wdrażanie nie finansowych programów motywacyjnych. www.kadry.info.pl.
  • Tokarski S. : Kierowanie ludźmi. Koszalin 1998.
  • Zimbardo Philip G.: Psychologia i życie. Warszawa 1999.
  • Żukowska D.: New Poland - lekarz domowy. Przegląd konsultingowy Meritum 2001 nr 2.



Źródło: Czytelnia - www.profirma.com.pl

ProFirma Sp. z o.o., Oddział Warszawa