Internet codziennością

Internet codziennością Kamila Kwasik

Komputery ma ponad 80% przedsiębiorstw, ponad 25% Polaków w wieku 15-75 lat korzysta z Internetu w poszukiwaniu wiedzy, informacji czy rozrywki. Witryny internetowe rozwijają się w sposób zauważalny nawet dla tych, którzy rzadko korzystają z Sieci.

Kilka lat temu chcąc posiadać swoje miejsce w Internecie można było zlecić wykonanie strony – wizytówki zawierającej dane teleadresowe i krótkie teksty reklamowe specjalistycznej firmie. W późniejszym czasie coraz więcej firm zauważyło potrzebę prezentacji swoich produktów czy usług, powstały katalogi i sklepy internetowe. Jednak w ostatnich latach Internet stał się medium wspomagającym komunikację z klientami i partnerami handlowymi oraz procesy prowadzenia polityki marketingowej.

Treści umieszczane na nowoczesnej stronie WWW dotyczą już nie tylko oferty i danych kontaktowych firmy, ale są odzwierciedleniem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Strona WWW jest źródłem informacji dla klientów (obecnych i przyszłych), potencjalnych inwestorów, a także, co często nie jest w ogóle zauważane, dla pracowników firmy.

Podobne artykuły:

Udostępnianie aktualnych informacji i oferty na stronie firmowej staje się koniecznością. Tylko aktualna witryna budzi zaufanie wśród internautów, dając niemalże pewność prężności firmy i pozwalając na optymistyczne prognozy na przyszłość. Przeglądając zasoby Sieci można znaleźć wiele przykładów stron z datami ostatniej aktualizacji sprzed dwóch, trzech lat. Czy skłania nas to do złożenia choćby zapytania ofertowego w tej firmie? Odpowiedź nasuwa się sama.

Co zatem należy zrobić, aby utrzymać aktualną stronę WWW?

Sposobów jest kilka:

  • samodzielne wykonanie i prowadzenie strony internetowej,
  • zlecenie wykonania strony przez wyspecjalizowane firmy,
  • wykorzystanie narzędzi do samodzielnego umieszczania informacji na stronie WWW – CMS (ang. Content Management System).

Samodzielne wykonanie i prowadzenie strony WWW jest dobrym rozwiązaniem pod warunkiem spełnienia kilku ważnych założeń:

  • trzeba koniecznie znać wszelkie zagadnienia związane z budowaniem i obsługą stron internetowych lub zatrudnić pracowników z takimi umiejętnościami (zwykle do prowadzenia strony potrzeba zespołu dwóch do trzech osób odpowiedzialnych za różne elementy strony, takie jak szata graficzna, treści na stronie WWW, obsługa bieżąca mechanizmów);
  • należy zadbać o częste aktualizacje – co może okazać się trudne, gdyż zwykle aktualne informacje powstają w innych obszarach firmy niż miejsce, w którym obsługiwana jest strona WWW. Niezbędna jest dobra komunikacja na przykład działu produkcji z administratorem strony;
  • trzeba ustalić wysoki priorytet prac nad stroną – zwykle obsługa strony WWW staje się ubocznym zadaniem zespołu informatyków, który na codzień zajmuje się serwisem firmowego oprogramowania i sprzętu; wykonując swoje codzienne zadania nie mają oni wystarczającej ilości czasu na aktualizację treści na stronie WWW. Warto tutaj zauważyć, że strona WWW nie powinna być postrzegana jako narzędzie informatyczne tylko marketingowe.

Po spełnieniu tych najważniejszych założeń nasza strona internetowa może stać się atrakcyjna. Rodzi się jednak kolejne pytanie. 

Ile to nas będzie kosztować?

W tych kosztach trzeba uwzględnić koszt zatrudnienia dodatkowej osoby (lub kilku) oraz zapewnienia aktualnych informacji na stronie WWW (wyznaczyć czas pracy dla pracownika tworzącego te informacje), zapewne konieczna stanie się też zmiana rozkładu czasu pracy informatyka. Kosztem czasu pracy nad firmowym sprzętem zajmie się on wprowadzeniem informacji na stronę. Ponadto zarządzanie dużym i rozbudowanym serwisem stwarza problemy związane z utrzymaniem spójności całej witryny.

Jak widać, takie rozwiązanie może nie być satysfakcjonujące, dlatego rozważmy kolejne: zlecenie wykonania strony wyspecjalizowanej firmie. Oczywiście jest to dobre rozwiązanie aczkolwiek nie obędzie się bez problemów.

Pierwszym jest odpowiedni wybór wykonawcy – firm specjalizujących się w tworzeniu stron WWW jest wiele, trzeba zatem poświęcić wiele czasu na wybór odpowiedniej.

Następnie należy dokładnie określić jak strona powinna wyglądać, jak powinna być obsługiwana oraz co powinna zawierać. Kiedy już dostaniemy to, co chcemy i strona będzie dostępna dla odwiedzających zastanawiamy się jak ją aktualizować.

Każdą zmianę musimy przekazać do wykonania obsługującej nas firmie, a na realizację zmiany musimy zazwyczaj poczekać. Zmiany niestety są także kosztowne co zmniejsza naszą chęć do ich wprowadzania.Czy korzystanie z usług agencji w pełni zapewni atrakcyjność i aktualność stronie? I w tym przypadku odpowiedź jest jasna.

Strona naszej firmy była lepsza od innych

Rozwiązaniem może być zastosowanie odpowiedniego narzędzia do tworzenia stron WWW i późniejszego aktualizowania treści. Są to tzw. systemy zarządzania treścią (CMS od angielskiego Content Management System). Umożliwiają one, mówiąc w ogromnym skrócie, szybką budowę i edycję stron internetowych przez osoby zupełnie nie znające języków programowania zazwyczaj do tego wykorzystywanych. Systemy takie zapoczątkowały nową erę w jakości tworzenia stron internetowych – teraz każdy może sam, bez ingerencji firmy zewnętrznej, w szerokim stopniu modyfikować i rozbudowywać swój serwis internetowy. Oznacza to ogromną oszczędność czasu i pieniędzy, a także daje nieograniczone wręcz możliwości realizacji własnych pomysłów.

Varico w biznesie warto na nas liczyć