Internet codziennością

Internet codziennością Kamila Kwasik

Komputery ma ponad 80% przedsiębiorstw, ponad 25% Polaków w wieku 15-75 lat korzysta z Internetu w poszukiwaniu wiedzy, informacji czy rozrywki. Witryny internetowe rozwijają się w sposób zauważalny nawet dla tych, którzy rzadko korzystają z Sieci.

Skąd biorą się oszczędności?

Tradycyjny proces aktualizacji i rozbudowy serwisu WWW angażuje zewnętrzną agencję lub wewnętrzny dział IT. Od pomysłu do jego realizacji mija dużo czasu i jest wiele okazji do przekłamań w treści przekazu. System zarządzania treścią eliminuje zbędne etapy tego procesu. Teraz osoba odpowiedzialna za serwis firmowy sama może szybko i skutecznie dokonać modyfikacji treści strony, dzięki czemu proces aktualizacji jest znacznie przyspieszony, a jego koszty obniżone.

Jak wygląda edycja strony opartej na CMS?

Wszystkie operacje (dodawanie nowych informacji, edycja instniejących) wykonujemy za pomocą edytora (w formie aplikacji internetowej) podobnego do każdego edytora tekstu (np. MS Word). Możemy w nim pogrubiać tekst, podkreślać, pisać kursywą, różnymi kolorami, wstawiać tabelki, obrazki i wiele więcej. Wszystko w sposób identyczny jak w przypadku zwykłych dokumentów tekstowych. Jest to więc operacja dostępna dla przeciętnego użytkownika komputera.

System oferuje również opcje zarządzania użytkownikami – każdy z pracowników może odpowiadać za swoją część serwisu WWW. Administrator nadaje uprawnienia tak, aby pracownicy mieli dostęp tylko do przydzielonych im sekcji witryny. Każda zmiana dokonana w treści serwisu jest najpierw zachowywana w wersji roboczej dokumentu, którą przed ostateczną publikacją można zweryfikować, a po zatwierdzeniu opublikować.

Do najpopularniejszych modułów, które znajdują się w systemie CMS należą: 

  • moduł wydarzeń – za jego pomocą można dodawać na stronę najświeższe informacje związane z firma, wydarzenia czy komunikaty;
  • moduł produktów i usług– tutaj możemy umieścić informacje o naszej ofercie wraz z szerokim opisem i grafikami;
  • moduł serwisów informacyjnych - z podziałem na kategorie tematyczne i grupy użytkowników; pozwala na wysłanie klientom najnowszej oferty promocyjnej za pomocą poczty elektronicznej, a partnerom handlowym informacji o warunkach współpracy, możliwe jest również wysyłanie informacji tylko do wybranych osób;
  • referencje – każdą otrzymaną referencję możemy umieścić na stronie, tak aby wyświetlała się przy produkcie którego dotyczy;
  • napisali o nas – możemy opublikować wszystkie artykuły, w których dziennikarze wspomnieli o naszej firmie czy produktach;
  • księga gości – umożliwia zapisywanie komentarzy osób odwiedzających stronę;
  • najczęściej zadawane pytania (FAQ) – pozwala na publikację najtrudniejszych problemów z ich rozwiązaniami;
  • wizyty na stronie – licznik odwiedzin na stronie oraz licznik najczęściej wyświetlanych elementów strony (wydarzeń, opisów produktów czy artykułów prasowych).

Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby dodać do systemu kolejne moduły – wszystko zależy wyłącznie od potrzeb i wykreowanych pomysłów a także specyfiki branży.

Dobrze wdrożony i efektywnie wykorzystywany system zarządzania treścią na stronie WWW oferuje możliwość umieszczania informacji na stronie. Wykorzystywany do tego jest system CMS, a odpowiedzialnym za aktualizację treści jest dział marketingu. Edytory tekstów wykorzystywane są do dodawania treści wydarzeń, artykułów prasowych czy referencji. Informacje o nowych wersjach programów wysyłane są w postaci poczty elektronicznej do ich użytkowników. Możliwe jest pobieranie plików zawierających aktualizacje programów lub prezentacje rozwiązań.

Wszystkie wejścia na stronę są monitorowane i pracownicy firmy mogą sprawdzać, które artykuły są najczęściej odwiedzane oraz które programy cieszą się największą popularnością. Wiedzę w ten sposób zdobytą można wykorzystać do celów marketingowych. Dodatkowo ze strony można wysłać zamówienie usługi informatycznej czy zgłosić usterkę w programie. 

Czego potrzebujemy, aby wdrożyć system CMS?

Aby wdrożenie systemu zarządzania treścią strony WWW było efektywne dla naszej firmy, konieczne jest dokładne określenie swoich potrzeb. W tym zakresie możemy liczyć na pomoc ze strony firmy wdrażającej system. Poza tym, od strony technicznej potrzebujemy serwera WWW z obsługą na przykład języka PHP lub Perl oraz bazą danych.

Czy warto i kiedy wydatki się zwrócą?

Systemy CMS stają się coraz popularniejsze i coraz szersze grono firm dostrzega ich zalety. Im serwis WWW jest bardziej rozbudowany i częściej aktualizowany, tym oszczędności z wykorzystania systemu zarządzania treścią będą większe. Bieżące aktualizacje publikowane są bardzo szybko i bez zbędnego przekazywania obowiązków innym osobom. Łącząc obniżone koszty, czas aktualizacji strony oraz możliwość budowy i edycji serwisu internetowego system CMS rysuje się jako dobre rozwiązanie dla każdej firmy, szczególnie firmy średniej lub większej.

W małych firmach trzeba sobie zadać pytanie czy strona WWW jest tylko dodatkiem czy też narzędziem i jak powinna wyglądać za 2-3 lata. Często odpowiedź na to pytanie pokaże sensowność inwestycji nawet kilku tysięcy złotych w dobry system zarządzania treścią. Jest idealnym rozwiązaniem dla firmy, która pragnie prowadzić aktualny i nowoczesny serwis WWW przez pracowników posiadających jedynie przeciętne umiejętności obsługi komputera. Przy dobrze określonych potrzebach i poprawnym wdrożeniu wydatek na system do zarządzania treścią na stronie WWW powinien zwrócić się w czasie od kilku miesięcy do maksymalnie dwóch lat.

Podobne artykuły:


Varico w biznesie warto na nas liczyć