Internet jako rynek

Internet jako rynek Creativa - Fotolia

Prowadzenie działalności w Internecie daje przedsiębiorcy wiele korzyści. Przede wszystkim oznacza unikniecie wielu kosztów związanych z prowadzeniem klasycznej działalności gospodarczej.

Rozpoczynając działalność gospodarczą możesz zdecydować na prowadzenie jej w Internecie. Z punktu widzenia prawa niewiele to zmienia – w kwestiach dotyczących rejestracji działalności gospodarczej, zobowiązań i opłat jest to taka sama działalność jak każda inna. Ale ma ona także swoja specyfikę.

Po pierwsze musisz być świadom np. praw konsumentów dot. Transakcji w Internecie, a także kwestii dotyczących przechowywania danych osobowych (będzie to ważne, jeżeli bedziesz przechowywał dane zalogowanych internautów lub dane teleadresowe z ankiet umieszczanych na Twoich stronach).

Siła firmy

Zasięg i siła oddziaływania Internetu jest tak wielka, że praktycznie każda firma funkcjonująca na rynku ma – a przynajmniej powinna mieć – swoją stronę ofertową. Wynika to z faktu, iż osoby poszukujące towarów czy usług – w pierwszym rzędzie używają do tego celu popularnych wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Jeżeli firma nie jest obezna w Internecie, to z punktu widzenia większości klientów - praktycznie nie istnieje.

Jeżeli chodzi o klsyczną działalność w e-biznesie, mamy tu do czynienia z biznesowym funkcjonowaniem przede wszystkim w świecie wirtualnym. Oznacza to, że możemy prowadzić tu każdy rodzaj działalności związanej z handlem, reklama, marketingiem, usługami czy doradztwem on-line. Najczęściej spotykane sposoby zarabiania w Internecie, to:

  • 1.Aukcje internetowe
  • 2.Sklepy internetowe
  • 3.Usługi
  • 4.Blogi
  • 5.E-booki
  • 6.Strony branżowe (wortale)
  • 7.Strony tematyczne (wortale)
  • 8.Strony informacyjne (wortale/portale)

Zarabianie w Sieci

Biorąc pod uwagę tylko tych 8 obszarów możemy sobie wyobrazić jak wiele możliwości zarobkowania i powadzenia biznesu daje nam Internet. Możemy się zająć handlem na aukcjach internetowych wybierając najbardziej odpowiadające nam produkty lub produkty, na których się doskonale znamy – poczynając od biżuterii, obrazów czy antyków po odzież, wyroby tekstylne, żywność aż po jachty, samochody i nieruchomości nie mówiąc o kupnie -sprzedaży całych spółek lub firm. Możliwości są na prawdę ogromne.

Możemy również uruchomić sklep internetowy – np w oparciu o produkty z hurtowni, z która nawiązaliśmy współprace oszczędzając jednocześnie na kosztach magazynowych, transportu i całej logistyce związanej z prowadzeniem klasycznego sklepu. Internet otworzył tez niezwykłe możliwości dla branży usług (a w tym usług doradztwa).

Blogi i portale

W ostatnich latach niezwykle rozwinął się też rynek blogów, z których te, mające najlepszą oglądalność, okazały się interesującym miejscem dla reklamodawców. Twórcy poradników, osoby zainteresowane tworzeniem literatury itp. Znaleźli drogę na rynek unikając wysokich kosztów wydawniczych dzięki możliwości kreowania i sprzedawania on-line e-booków.

Najbardziej klasycznym sposobem zarabiania w Internecie jest tworzenie stron internetowych – branżowych, tematycznych lub np. Portali (np. Wirtualna Polska, Onet, Interia, czy tez portale wielkich wydawnictw prasowych. Często strony i portale zwierają w sobie także pozostałe formy związane z biznesem internetowym, jak wspomniane wyżej sklepy, usługi, blogi itp.

Podstawowe korzyści prowadzenia biznesu w Internecie:

    • Niewielkie koszty uruchomienia działalności (hosting, strona/sklep internetowy).
    • Możliwość prowadzenia firmy w domu oraz mobilność (wykorzystanie internetu bezprzewodowego).
    • Minimalizacja kosztów dodatkowych (wynajem biura, meble biurowe, środki łączności itp.).
    • Łatwość precyzyjnego zaadresowania usług i produktów na na konkretnych segmentach rynku i wyodrębnienia oraz dotarcia do docelowej grupy konsumentów.
    • Elastyczność prowadzenia biznesu i komunikacji z klientami.
    • Możliwość prowadzenia biznesu 24 godziny na dobę (np. sklepu internetowego).
    • Dostęp do rynku światowego.
    • Możliwość zminimalizowania kosztów marketingu i reklamy dzięki stosowanym w Internecie narzędziom i sposobom – od pisania darmowych artykułów w zamian za umieszczenie linku do strony po bardziej wysublimowane narzędzia, takie, jak np. autorespondery itp.

Podobne artykuły:

Nowoczesna Firma S.A. Ryszard Jórczak