Istotą zawodu handlowca jest zmienianie rzeczywistości

Istotą zawodu handlowca jest zmienianie rzeczywistości Zbyszek Kowalski

Gdyby świat był pełen klientów, którzy chcą kupować produkty danej firmy, to handlowcy byliby jej niepotrzebni – powiedział Zbigniew Kowalski, doradca, mówca i trener, współautor bestselleru „Mount Everest Biznesu”, w rozmowie z Grażyną Stefańską.

  • Zbigniew Kowalski będzie prelegentem podczas VIII edycji Kongresu Sprzedaż, który odbędzie się w dniach 4-6 kwietnia 2016 r. w Warszawie.

W zapowiedzi Pana prelekcji na Kongresie Sprzedaż można przeczytać, że większość handlowców na świecie przekonuje swoich szefów, że są niepotrzebni. Co Pan przez to rozumie? Czym się to objawia i dlaczego tak się dzieje?

Ta teza jest przewrotna, ale prawdziwa. Ogromny procent handlowców, którzy nie osiągają założonych wyników, znajduje usprawiedliwienia w okolicznościach zewnętrznych. Mówią: „tego się nie da”, „nasz produkt jest za drogi”, „klienci nie chcą kupować”, „klienci nie mają pieniędzy”, „konkurencja ma lepszą ofertę”, czyli o rzeczach, które nie mają nic wspólnego z ich pracą sensu stricto tj. na przykład z ich zaangażowaniem. Jeśli handlowiec mówi szefowi, że się nie da, to jednocześnie mówi szefowi, że jest mu niepotrzebny. Istotą zawodu handlowca jest zmienianie rzeczywistości. Gdyby świat był pełen klientów, którzy chcą kupować produkty danej firmy, to handlowcy byliby jej niepotrzebni. Potrzebna byłaby jedynie obsługa klienta, ale nie sprzedaż. Praca w sprzedaży polega na tym, żeby tych, którzy mówią „w ogóle tego nie potrzebujemy” lub „konkurencja ma lepszy produkt”, przekonywać, że jest inaczej.

Subskrybuj autora aby czytać dalej

Nowoczesna Firma S.A. Grażyna Stefańska