J. Zajdel: Public relations to zawsze przedsięwzięcie długoterminowe

J. Zajdel: Public relations to zawsze przedsięwzięcie długoterminowe Public Relations

Z Jakubem Zajdlem, właścicielem agencji doradztwa komunikacyjnego Consulting & More rozmawiał Piotr Czauderna.

Do jakich firm kierowana jest oferta agencji PR-owych? Jacy przedsiębiorcy, jakie organizacje powinny podjąć taką współpracę?

Oferta agencji PR jest co do zasady kierowana do każdego przedsiębiorstwa bez względu na branżę, w której ono funkcjonuje. Oczywiście firmy funkcjonujące w takich sektorach rynku jak FMCG, telekomunikacja, consumer electronics czy chociażby wyposażenie mieszkań będą mogły skorzystać z szerszego wachlarza usług agencji PR-owych, dzięki temu, że większa jest w tym przypadku liczba możliwych do zastosowania narzędzi komunikacyjnych. Firmy działające w bardziej niszowych branżach czy oferujące usługi specjalistyczne lub nieposiadające produktów kierowanych do klienta finalnego, a jedynie do biznesowego, będą w przypadku chęci skorzystania ze wsparcia PR-owego ograniczone do jedynie częściowego wykorzystania potencjału takich działań. Co do samego kryterium zastosowania PR-u to na pewno przede wszystkim zastosowanie będzie miał - oprócz oczywiście stałego wsparcia działań promocyjnych - przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek oraz sytuacjach kryzysowych. W tych przypadkach PR jest w stanie dać marce czy firmie znacznie więcej niż chociażby reklama.

Jakie krótko- i długoterminowe korzyści przynosi współpraca z agencją PR?

Public relations jest z definicji działaniem długoterminowym, w związku z czym powinno się, moim zdaniem, rozpatrywać tę usługę głównie w takim kontekście. Do podstawowych korzyści można na pewno zaliczyć: świadomie prowadzony i budowany pozytywny wizerunek firmy wśród swoich interesariuszy i wewnątrz organizacji, „kontrolowaną” obecność w mediach, zwiększoną widoczność firmy w mediach i w wyszukiwarkach, wiarygodność przekazu kierowanego do rynku oraz generowanie oszczędności w kontekście alternatywy w postaci zakupu powierzchni w mediach. W ujęciu krótkoterminowym na pewno można zwrócić uwagę na takie benefity jak choćby możliwość szybkiego zakomunikowania w mediach danego wydarzenia (np. wprowadzenie produktu na rynek, wprowadzenie nowej oferty, zawarcie umowy sponsorskiej, itp.) czy możliwość „zapanowania” nad informacją w mediach posiadającą znamiona kryzysowej dla firmy.

Jak właściwie dobrać usługi PR-owe do profilu firmy?

To przede wszystkim rola agencji doradczej w zakresie PR-u, aby dobrać odpowiednie usługi PR do potrzeb, celów i możliwości firmy. Ustalanie strategii i narzędzi komunikacyjnych odbywa się na poziomie briefingu, rozmów i spotkań na linii firma-agencja. Firma po wskazaniu swoich potrzeb w zakresie komunikacji konfrontuje je z rekomendacją agencji, w efekcie czego powstaje plan komunikacyjny do wdrożenia po podpisaniu umowy przez strony. W doborze podmiotu do wsparcia w tym zakresie warto kierować się przede wszystkim jego doświadczeniem w danej branży, co gwarantuje firmie znajomość narzędzi komunikacyjnych, uwarunkowań prawnych czy działań konkurencji - specyficznej dla biznesu, w którym funkcjonuje. Drugim istotnym kryterium jest dopasowanie potrzeb w zakresie PR-u firmy do profilu partnera w tym zakresie – zarówno w kontekście finansowym, jak i stricte biznesowym. W niektórych sytuacjach lepiej może sprawdzić się współpraca z niewielką agencją, która będzie „blisko” pracowała z Klientem niż przykładowo partner sieciowy, który może poświęcić mniej atencji takiej firmie.


Jakub Zajdel – ekspert w dziedzinie public relations produktowego i cyfrowego. Właściciel agencji doradztwa komunikacyjnego Consulting & More, w której portfolio znajdują się marki takie jak: CEDC, Louis Vuitton Moet Hennessy, Lexus Warszawa Wola, Ingram Micro, Meble Wójcik, Centrum Wina, Nokia, Nespresso, Kancelaria Doradztwa Gospodarczego Cieślak & Kordasiewicz.

Nowoczesna Firma S.A. Piotr Czauderna