Jak docenić pracownika? Podarowując mu wyjątkowy prezent!

Jak docenić pracownika? Podarowując mu wyjątkowy prezent! wyjatkowyprezent.pl

Nie tylko zachęta w postaci premii to dobry sposób na motywację pracowników. Wielu z nich docenia również te pozafinansowe: dobrą komunikację, możliwość integracji, awansu oraz prezenty, których główną wartość stanowią emocje i nowe doświadczenie.

Motywacja pozafinansowa

Nie tylko dodatkowa premia lub podwyżka motywuje pracowników do podnoszenia wydajności w pracy oraz zaangażowania w projekty. Coraz większą rolę odgrywają pozafinansowe czynniki, do których zalicza się dobre praktyki pracodawcy. Co kryje się pod tym pojęciem? Przede wszystkim troska o dobrą atmosferę w miejscu pracy oraz zdrowie pracownika. Benefity w postaci kart sportowych, dodatkowego ubezpieczenia medycznego czy ubezpieczenia na życie stało się niemal standardem każdej szanującej się firmy, jednak nadal niewielu pracodawców dba o dobry poziom komunikacji z pracownikiem. Docenieniem pracownika na pewno nie jest podarowanie paczki świątecznej raz w roku, lecz systematyczne docenianie jego pracy i tym samym wpływanie na nastawienie wobec przełożonych. To właśnie troska o zdrowie psychiczne pracownika jest istotna – to dzięki temu pracownik czuje się dobrze na swoim stanowisku i tym samym przywiązuje do firmy. Dobra komunikacja między zarządem i pozostałymi osobami wymaga czasu i odrobiny kreatywności ze strony przełożonych. Cenne są regularne spotkania, na którym omawia się postępy pracownika, wspólnie planuje najbliższe działania oraz wyznana konkretne cele. Wspólna integracja poza czasem pracy zbliża do siebie, pozwala nawiązać prywatne relacje, rozluźnić atmosferę oraz budować wspomnienia. Świetnym przykładem takiej motywacji pozafinansowej jest właśnie podarowanie vouchera na nietuzinkową rozrywkę.

Prezent dla pracowników

Lojalność, kreatywność i zaangażowanie są tymi elementami, które są najbardziej cenione wśród pracodawców. Z drugiej strony pracownik szanuje dobrą współpracę z przełożonym oraz docenienie. Jest ono szczególnie ważne, ponieważ nawet najlepsze dodatki w postaci pieniędzy nie będą w stanie zatrzymać zatrudnionego przed zmianą pracy. Skuteczna motywacja pracownika jest zależna od cech osobowości, sytuacji finansowej, rodzinnej oraz światopoglądu. Jeden będzie bardzo dumny z tego, iż przełożony chwali go przed całym zespołem, inny zaś będzie czuł z tego powodu skrępowanie. Czasami nawet karta podarunkowa za 200 złotych z spersonalizowanymi życzeniami lub podziękowaniami jest w stanie przynieść więcej korzyści niż jednorazowy zastrzyk gotówki. Jednym z takich pomysłów jest podarowanie prezentu dla pracownika w postaci vouchera, który można wykorzystać w ciągu 12 miesięcy od daty zakupu. Wśród tego typu podarunków można wyróżnić prezenty ekstremalne oraz prezenty skupiające się na uczuciach i emocjach. Skok ze spadochronem, flyboard, kolacja w ciemności lub wizyta w parku linowym to tylko nieliczne przykłady ofert, jakie znajdują się w katalogu Wyjątkowego Prezentu dla pracowników. Można to wykorzystać w przypadku nieco słabszych efektów pracy – konstruktywna, rzetelna krytyka połączona z troską o dobre samopoczucie pracownika można okazać się zbawienna dla późniejszych efektów firmy. Nadmierne skupienie się na pracy może wywołać uczucie wypalenia zawodowego, podnosić poziom stresu oraz wywoływać negatywne emocje, które w efekcie przyniosą szkody dla pracownika i firmy. Jak zaznacza dr Wypych:

- Osoby z prokrastynacją pod wpływem negatywnych emocji odwlekają jeszcze bardziej. Jeśli taką osobę stresuje, że nie uczy się do egzaminu, to jeszcze bardziej naukę odwleka. Jeśli zaś się boi, że jest poważnie chora, tym bardziej się ociąga z wizytą u lekarza.

Dodaje także, że o wiele lepszy efekty przynosi nagradzanie niż karanie, ponieważ wywołuje to tylko dodatkowy stres i niemożność efektywniejszej pracy. Lepiej jest podarować voucher na wizytę w SPA, płatny dzień wolnego i wyjaśnić, nad czym powinien się skupić w pracy niż demotywująco krytykować i nadmiernie eksploatować jego siły fizyczne i psychiczne.

Prezenty dla firm

Motywację pracowników można pobudzić na wiele sposobów i chociaż nie ma jednego, złotego środka, to warto zwrócić uwagę na niematerialne czynniki pozytywnie wpływające na postawę osoby zatrudnionej.

- Narzędzie motywacji pozafinansowej to przede wszystkim elementy mające silnie motywujący charakter, ale bezpośrednio nieprzeliczalne na pieniądze. Odwołują się one do bardziej złożonych potrzeb człowieka, takich jak potrzeba osiągnięć przy przynależności – czytamy na stronie wojewódzkiego urzędu pracy w Łodzi.

Przykładem tego typu działań są prezenty dla firm. Świetnie sprawdzą się w przypadku niewielkich, kilkuosobowych firm lub też teamu pracującego nad konkretnym, ale bardzo ważnym dla firmy projektem. Słowa uznania i pochwały są ważne, ale warto takie chwile uczcić czymś więcej. Wszak zakończony projekt lub zakończenie realizacji ważnego zlecenia zapada w pamięć, dlaczego więc nie dołożyć do tego przyjemnego akcentu na sam koniec? Miłośnikom czterech kółek na pewno przypadnie do gustu pojedynek Ferrari vs Lamborghini, jazda Moster Truckami lub wyścig gokartami. Z kolei panie mogą docenić przygodę w Escape Room, udział w warsztatach degustacji czekolady lub whiskey. Każdy z pracowników jest inny, w związku z tym można wydzielić kilka mniejszych grup i zainteresowanym kupić wybrany wcześniej karnet, bo kto powiedział, że panowie nie będą zachwyceni wizytą w SPA, a panie treningiem ninja? Wiele pomysłów i inspiracji na wspólne spędzanie czasu znajdują się na stronie Wyjątkowego Prezentu w sekcji Prezenty dla firm. Prócz oczywistych zalet warto zwrócić uwagę jeszcze na jeden aspekt – cykliczne spotkania na tego typu integracji pozwalają wytworzyć poczucie wspólnoty i przynależności, jakiej nie da się kupić za żadne pieniądze.

Zasada work-life balance kluczowa dla wydajności!

Okresowa nagroda w postaci karnetu, zarówno dla pracownika, jak i całego zespołu, to przykład na praktyczne zastosowanie zasady work-life balance, czyli wyważenia czasu poświęconego na pracę, jak i na rozwój prywatny. Pracownik efektywny to pracownik zadowolony, dlatego warto wsłuchać się w głosy swoich podwładnych i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Swobodniejsze godziny pracy (np. od 6 do 14 lub od 9 do 17), możliwość „odrobienia” wcześniejszego wyjścia, praca w systemie zadaniowym a nie godzinowym lub możliwość wykorzystania przerwy w karierze i skupieniu się na szkoleniach i podnoszeniu kwalifikacji stanowią coraz bardziej pożądane przez pracowników pozafinansowe benefity, podobnie jak prezenty dla firm. Nie wymagają one wysokich nakładów finansowych, za to znacznie wzmacniają zaangażowanie i lojalność wobec pracodawcy. Należy jedynie pamiętać, że taka motywacja niefinansowa powinna być regularnie wprowadzana, np. raz na kwartał.

Źródła:

l Ludwika Tomala, Mózg, który odwleka: czy osoby z prokrastynacją słabiej uczą się na błędach?, dostęp online: http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C32592%2Cmozg-ktory-odwleka-czy-osoby-z-prokrastynacja-slabiej-ucza-sie-na-bledach

l Mariusz Kubat, Pozafinansowe czynniki motywacyjne w pracy, dostęp online:

l https://wuplodz.praca.gov.pl/documents/58203/838384/Pozafinansowe%20czynniki%20motywacyjne%20w%20pracy.pdf/bfa792bd-2eb2-41b8-a42f-d8e6a88ab5a0?t=1406646711000