Jak dopasować domenę do poszczególnych kanałów promocji?

Jak dopasować domenę do poszczególnych kanałów promocji? Photo credit: CollegeDegrees360 / Foter

Każde wejście na stronę internetową za pośrednictwem przeglądarki, wymaga wprowadzenia adresu tejże strony, czyli tzw. domeny. Odpowiednio dopasowana, może znacząco wpłynąć na promocję oraz sukces sprzedażowy przedsiębiorstwa.

Marketingowa siła domeny oraz jej potencjał reklamowy zwiększają się z roku na rok. Dlatego przed rejestracją domeny warto zarówno dopasować ją do profilu firmy, jak i przemyśleć kwestie przyszłej promocji przedsiębiorstwa za jej pośrednictwem. Odpowiednia domena może być doskonałym narzędziem marketingu, nie tylko internetowego.

Budowa i geneza domeny

Rejestracja domen internetowych możliwa jest od 1985r. Od tego momentu do tej pory zarejestrowano już ok. 180 mln adresów internetowych. Domeny zostały wprowadzone, by ułatwić użytkownikom Internetu korzystanie z globalnej Sieci. Każda strona WWW posiada adres IP, jest on jednak skomplikowany i trudny do zapamiętania. Wprowadzenie do przeglądarki słowa jest dużo prostsze niż adresu składającego się ciągu cyferek oddzielonych kropkami. Domena zbudowana jest z 3 elementów. Jest to skrót WWW (ang. World Wide Web), nazwa domeny oraz jej rozszerzenie. Nazwa domeny może składać się z liter, cyfr oraz znaku "-".

Podobne artykuły:



Idealna domena powinna być krótka i łatwa do zapamiętania. Najlepsze adresy to takie, które kojarzą się bezpośrednio z działalnością firmy. Jak cenny jest to produkt i jak ważny jest wybór odpowiedniej nazwy, świadczą kwoty wydane na zakup najdroższych domen w historii. Domena diamonds.com kosztowała nowego właściciela 7 500 000 $, a beer.com 7 000 000 $. Na polskim rynku, wrażenie robią transakcje związane z domenami: www.orange.pl (ok. 500 tys. zł) czy www.sport.pl (ok. 200 tys. zł).

Marketingowa rola domeny

Adres WWW to narzędzie marketingowe, a więc nie tylko musi docierać do jak największej grupy klientów, ale przede wszystkim powinien być zapamiętany. Dzięki temu budzi skojarzenia z przedsiębiorstwem, a to sprawa najważniejsza. Potencjał marketingowy Internetu, a zarazem domen wzrasta z każdym dniem. Sieć stała się obecnie jednym z głównych źródeł informacji, dlatego odpowiednio dobrana i wyeksponowana domena w kreacjach reklamowych, zwiększa szanse przedsiębiorstw na zdobycie nowych klientów. Z marketingowego punktu widzenia, najłatwiej jest promować adresy krótkie i łatwe do zapamiętania, gdyż potencjalny klient widzi je lub słyszy tylko przez kilka sekund.

Idealny adres

Idealny adres WWW powinien składać się z jak najmniejszej liczby liter oraz być zakończony popularnym rozszerzeniem. W Polsce do takich należą domeny z końcówką .pl (1,18 mln.), .com.pl (ponad 303 tys.), .eu (blisko 194 tys.) oraz .com (169 tys.). Zastosowanie jednej z nich może pomóc w promocji firmowej domeny. Najlepszym wyjściem może okazać się rejestracja adresu generycznego czyli takiego, w którym jako nazwa występuje słowo podstawowe. Można tutaj zaliczyć wszelkie słowa ogólne, odnoszące się do danych branży, produktów (np. rowery.pl), zawodów (np. dziennikarze.pl), usług (np. sprzatanie.pl) itp.

Najpopularniejsze wśród generycznych domen internetowych są te, które zawierają wyrażenie w liczbie mnogiej. Dzieje się tak, gdyż w takiej formie najczęściej wpisywane są one do wyszukiwarek przez Internatów. Po pierwsze: łatwe do zapamiętania oraz budzące skojarzenia w prostej linii, dużo bardziej niż nazwa firmy. Jednak, aby wraz z promocją serwisu zwiększyć także rozpoznawalność marki, nabywając domenę generyczną np. produkt.pl, warto zarejestrować także adresy z użyciem nazwy działalności, będące kombinacją wybranego generyka oraz nazwy firmy. Po drugie: domeny generyczne mają niesamowity potencjał marketingowy, a ich promocja jest dużo wydajniejsza, aniżeli innych adresów, np. wielowyrazowych. Należy tutaj zwrócić uwagę na fakt, iż potencjalny klient ma zazwyczaj bardzo krótki kontakt z adresem. Prosty adres WWW jest odpowiedni do popularyzowania poprzez każdy kanał komunikacji.

Reklama

Podczas wyboru domeny, warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób będzie ona w późniejszym czasie wykorzystywana. Użycie domeny w ustnych przekazach (w reklamach radiowych, podczas rozmów telefonicznych z klientem) wymaga tego, by adres był łatwy do wymówienia i przeliterowania. W tym przypadku należy raczej wystrzegać się używania w domenie słów zaczerpniętych z języków obcych, gdyż zazwyczaj są on inaczej wymawiane aniżeli są zapisane. Ewentualne problemy z zapamiętaniem domeny, a następnie wpisaniem ją w przeglądarkę mogą zniechęcić klienta do zapoznania się z ofertą firmy.

Porady

Oto kilka podpowiedzi, w jaki sposób wspomóc promocję domeny, której budowa nie jest do końca intuicyjna dla przekazów ustnych. Mogą to być również wskazówki, jakich domen nie rejestrować, gdy używane będą głównie w radio, podczas rozmów telefonicznych itp:

1. Polskie znaki

Domeny ze znakami diakrytycznymi tzw. IDNy dopiero nabierają popularności wśród Internautów. Dlatego też, często zdarza się, iż klienci słysząc nazwę adresu WWW z polskimi znakami, z przyzwyczajenia wpisują go w przeglądarkę bez „ogonków”. Jeśli więc firma decyduje się na promocję takiej domeny, po pierwsze warto zarejestrować jej odpowiednik bez polskich znaków, a po drugie, podczas rozmów, zaznaczać, że jest to adres ze znakami diakrytycznymi. Takie działanie w dużym stopniu wspomoże zapamiętanie domeny,

Podobne artykuły:

Beata Mosór NetArt (serwis nazwa.pl)