Jak nie stracić potencjalnego klienta?

Jak nie stracić potencjalnego klienta? Jens Odegaard/Flickr.com

Nawet jeżeli teraz nie potrzebujesz klientów to nie znaczy, że za chwilę nie będziesz o nich walczył… tylko wtedy może być już za późno. Myśl więc perspektywicznie, buduj markę na dobrej reputacji i dbaj o klientów, a kolejni sami do Ciebie przyjdą.

Ostatnio kilka firm pokazało mi, jak łatwo można stracić potencjalnego klienta.

Potrzebowałam specjalisty od zabudowy meblowej. Znalazłam siedmiu fachowców, którzy zostali mi poleceni przez osoby znajome.

Do każdego z nich zadzwoniłam, aby powiedzieć czego potrzebuję i zapytać jakie dane mam im przesłać mailowo, by mogli mi przedstawić wstępną wycenę usługi.

Następnie wysłałam siedem maili z niezbędnymi załącznikami i czekałam.

  • Zawsze odpowiadaj na zapytanie klienta – nawet jeśli teraz nie skorzysta z Twoich usług, to będzie miał poczucie, że Twoja firma szanuje klientów.

Mnie odpowiedziały finalnie 4 osoby.

  • Podtrzymaj kontakt – jeśli masz możliwość zadzwoń do klienta, dopytaj o szczegóły, może będzie potrzebował jakiejś porady. Spróbuj umówić się na spotkanie, będziesz miał okazję zrobić dobre wrażenie na kliencie i zaprezentować produkt/materiały. Jeśli zależy Ci na zleceniu, to Ty wychodź z inicjatywą, bo klient niedopieszczony łatwo odejdzie.

Dwie z osób, które mi odpowiedziały, wysłały zdawkowego maila i na tym nasz kontakt się urwał. Dwie kolejne natomiast zadzwoniły, aby dopytać o szczegóły i umówić się na wstępny pomiar oraz zaprezentować swoje materiały. Te dwie ostatnie przybliżyły mi jednocześnie kilka istotnych kwestii, na które powinnam zwrócić uwagę podczas zamawiania zabudowy. Nie ukrywam, że bardzo mi to pomogło.

  • Uważnie słuchaj i bądź cierpliwy – jeśli klient nie zna się na usłudze, którą chce zamówić (a tak jest w większości przypadków J ), ale ma swoją wizję i chce Ci ją przedstawić, to zanim oznajmisz, że „się nie da” lub „tak się nie robi”, wysłuchaj go cierpliwie i spróbuj zaproponować kilka rozwiązań. Zwykle klient wie najlepiej czego chce, nawet jeśli Tobie jego pomysł wydaje się niedorzeczny.

Obaj specjaliści uważnie mnie wysłuchali i obejrzeli moje rysunki mebli. Podczas pomiaru brali też pod uwagę każdą moją sugestię i proponowali różne rozwiązania do wyboru. W końcu wspólnie stworzyliśmy odpowiedni plan zabudowy.

  • Zachowaj profesjonalizm – to nie znaczy, że masz zachowywać się sztywno i trzymać klienta na dystans. Po prostu wykonuj swoje zadania najlepiej jak potrafisz.

Obaj meblarze bardzo dokładnie wymierzyli przestrzeń pod zabudowę i wykonali własne rysunki, na których zaznaczyli wszystkie krzywizny ścian. Byli także pomocni przy wyborze materiałów i rozwiązań w miejscach, gdzie trzeba było wymyśleć coś niestandardowego.

Mój wybór pomiędzy dwoma specjalistami, z którymi się spotkałam, ostatecznie uzależniony był od ceny, jednak obu będę polecać ze względu na ich podejście do klienta i profesjonalizm.

Pamiętaj, że nawet jeżeli teraz nie potrzebujesz klientów to nie znaczy, że za chwilę nie będziesz o nich walczył… Tylko wtedy może być już za późno. Myśl więc perspektywicznie, buduj markę na dobrej reputacji i dbaj o klientów, a kolejni sami do ciebie przyjdą. Na początek wystarczy tylko ich nie zniechęcać.

Marzena Maria Kibil