Jak pisać, by strona była profesjonalna?

Jak pisać, by strona była profesjonalna? Image courtesy of by photostock/FreeDigitalPhotos.net

A z drugiej strony, by użytkownicy korzystali z niej chętnie, by potrafili się na niej odnaleźć, z łatwością wyszukać interesujące ich informacje i z przyjemnością polecali ją znajomym?

Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste. Wystarczy rozejrzeć się po Internecie, by znaleźć setki bezwartościowych, lub sprawiających takie wrażenie serwisów. Właśnie, we wstępie warto na chwilę zatrzymać się przy tym zagadnieniu. Wrażenie. Czy zastanawiałeś się, ile możesz stracić, jeżeli ciężko pracując nad częścia merytoryczną, uzupełnianiem faktów pozwolisz na to, by odwiedzający zignorowali cię tylko dlatego, że nie zadbałeś o stronę wizualną? Wiesz o tym, że nie chce im się czytać, a jeśli twoja strona na pierwszy rzut oka wygląda na amatorszczyznę, nikt, kto szuka rzetelnych informacji, nie spędzi na niej zbyt wiele czasu. To wielka strata i, niestety, ten ostatni etap prac nad stroną, jeśli nie najważniejszy, jest z pewnością niezwykle istotny.

Ale od początku

Co chcesz przekazać? Niech od samego początku będzie wiadomo, czego dotyczy twój serwis. Myślisz, że internauta będzie chciał tracić czas na dochodzenie, czy twoja strona może EWENTUALNIE dotyczyć interesującej go kwestii? Ależ skąd! Idea ma wyprzedzać wyrażanie. Niech będzie oczywista. Twój gość będzie chciał od razu wiedzieć, ze jest tam, gdzie dostanie to, czego mu trzeba. Zresztą, czy można uznać za autorystet w jakiejś sprawie kogoś, kto nie potrafi jednoznacznie przekazać, o czym pisze?

Do kogo chcesz trafić? Jeżeli prowadzisz specjalistyczny serwis branżowy używaj właściwego danej specjalizacji słownictwa i bądź rzeczowy. Jeżeli trafiasz do ludzi młodych lub niedoswiadczonych nie przesadzaj ze zbyt wyszukanym słownictwem „bo tak brzmi mądrzej”. Nie ma brzmieć „mądrzej” – ma być przejrzyście i komunikatywnie. Nie strasz piętrowymi zdaniami i 50 – literowymi słowami obcego pochodzenia. ZWIĘZŁOŚĆ i KOMUNIKATYWNOŚĆ – zapamiętaj.

Wiesz, co to Reguła Flescha ? To antyteza mowy „białych kołnierzyków”. Warto ja zrozumieć i nauczyć się stosować. Sformułowany przez Flescha zbiór zasad uczy, jak najskuteczniej przekazać komunikat bez zbędnego zaciemniania, komplikowania i odwracania uwagi od sedna sprawy językowymi zniekształceniami. Ale o tym za chwilę.

Żeby zrozumieć, jak istotna jest umiejętność prostego i zrozumiałego wyrażania idei, wystarczy przytoczyć przykład Franklina Delano Roosevelta. Jedna z osób piszących dla niego przemówienie napisała: „Czynimy wszystko, co w naszej mocy, aby stworzyć bardziej jednolite społeczeństwo”, co Roosevelt zamienił na „Chcemy być krajem, w którym nikt nie będzie odrzucony”. Jak myślisz, które przemówi bardziej do prostego człowieka z problemami?

A teraz siedem złotych rad pana Flescha:

  1. Używaj równoważników zdań.
  2. Używaj słowa „który” tylko wtedy, kiedy nie możesz się bez niego obejść.
  3. Używaj zaimków osobowych „ja”,”ty”,”my”,”wy”,”oni” – określ nadawcę, adresata i przedmiot wypowiedzi – niech każdy ma swoje miejsce – to pozwala wyobraźni dopowiedzieć obrazy do twojej historii.
  4. Nie twórz wyrafinowanych substytutów. Absurdalne synonimy są dużo gorsze niż powtórzenia.
  5. Pisz krótkimi i prostymi zdaniami.
  6. Jeden paragraf- jedna myśl.
  7. Mów taki językiem, jaki twój czytelnik zna i rozumie.

Odwróć piramidę. Czyli zacznij od tego, co dla danej kwestii najistotniejsze, by wprowadzić czytelnika w kontekst. Pierwsze kilka zdań powinno wprowadzać w temat, nakreslać zarys tego, co będzie można przeczytać w dalszej części i pomoże odwiedzającemu twoją stronę dokonac selekcji materiałów, które będzie chciał później dokładniej przestudiować. Reguła odwróconej piramidy odnosi się z założenia do informacji prasowych – ale czy jest lepsze źródło wiedzy o tym, jak informowac? Twój gość będzie ci wdzięczny i będzie mu łatwiej polubić twoją stronę – a chyba właśnie o to nam chodzi?

Dalej, na co zwrócić uwagę pisząc?

Forma i jakość tekstu jest równie ważna, jak jego treść. Nawet najlepiej skomponowany zbiór znaczeń będzie niewiarygodny, jeśli będziesz pisał niedbale i z błędami. Pamiętaj, wymagajacy czytelnik nie ufa nawet najbardziej rzetelnej informacji, jeśli jest napisana w nierzetelny sposób.

Unikaj wielkich liter. Pisanie całości tekstu z włączonym Caps Lockiem jest uważane za „niski styl”, wygląda nieelegancko i sprawia wrażenie, jakbyś ciągle krzyczał. Zarezerwuj wielkie litery tylko dla tych słów i wyrażeń, które naprawdę mają krzyczeć.

  1. Skróty. Ze skrótami wiąże się wiele problemów. Pamiętaj, że wzmiankując organizację czy osobę po raz pierwszy należy napisać nazwę lub personalia w całości, dopiero potem można posługiwać się wersją skróconą.
  2. Numery. Jest wiele teorii dotyczących zapisu numerów i najprawdopodobniej większość czytelników ich nie zna. Mimo wszystko warto szerzyć prawidłowe zasady, prawda? Przyjęte jest, że numery do dziewiątki włącznie piszemy słownie, natomiast od 10 wzwyż liczbowo. Cyfry są natomiast w każdym wypadku uzywane w statystykach, procentach, temperaturze, wieku, prędkości, wysokosci i wadze, a także w wynikach sportowych.
  3. Interpunkcja. Interpunkcja, choć obserwując to, co się dzieje w Internecie można odnieść zgoła inne wrażenie, słuzy temu, żeby ułatwić czytelnikowi zrozumienie tego, co autor chciał przekazać, a autorowi ułatwia wzmocnienie wrażenia, jaki wywołać mają jego słowa. Bądź uważny, źle stosowana interpunkcja wprowadza chaos i dezorientacje.
  4. Pisownia. Przyjmuję, że znasz podstawowe zasady ortografii, skupmy się zatem na słowach bardziej problematycznych. Od rybołówstwa do zucchini towarzyszą nam słowa wymagające chwili namysłu – nie musisz wszystkiego wiedziec, wystarczy, że wiesz, gdzie szukać. Nie narażaj się na niepotrzebną krytykę i nie bój się korzystać ze słownika.

Ostatnia, ale równie istotna sprawa. Już wiemy, jak mamy pisać i na co zwrócić uwagę, teraz warto zastanowić się nad tym, co zrobić, żeby to wszystko dobrze wyglądało.

  1. Autor i kontakt. Jeżeli prowadzisz obszerny serwis bogaty merytorycznie, a każdy z działów obsługuje specjalista, dzięki zamieszczaniu danych osobowych piszących umożliwisz ich identyfikację, uwiarygodnisz przekaz a także umozliwisz czytającym kontakt z ekspertami w razie takiej potrzeby. Musisz się nauczyć korzystać z tego, co daje ci interakcja z odwiedzajacymi.
  2. Data upowszechnienia informacji. Istotna w szczególności, kiedy piszemy informacje o nagłych zdarzeniach, lub w dziale wiadomości. Ale także, gdy piszemy recenzje, omawiamy wydarzenia kulturalne, lub piszemy o tym, co dopiero ma się wydarzyć. Są takie dziedziny rozwijające się na tyle szybko, że data jest konieczna do osadzenia wydarzenia na zatłoczonej osi wydarzeń branży.
  3. Marginesy i justowanie. To oczywiście, nadają tekstowi estetycznego wygladu, a stronie wrażenie uporządkowania.
  4. Paragrafy. Nie powinny być zbyt długie. Każdy z nich powinien ograniczać się do jednej mysli, czywątku. Czytelnicy często podchodzą do etkstu mechanicznie. Taki układ ułatwi im zapoznanie się z treścią.
  5. Nagłówki. Jak wyżej, ułatwiają znalezienie poszukiwanej treści i organizują zawartość tekstu.

Wymieniłam główne wytyczne, którymi powinien kierować się każdy, komu zależy na tym, by jego tekst faktycznie trafił do czytelnika. To fakt, że skomponowania wartościowego i bogatego w fakty tekstu jest dzałaniem z pewnością najtrudniejszym i najbardziej czasochłonnym. Dlatego tym bardziej należy przywiązywać wagę do tego, żeby właściwie go zaprezentować, „sprzedać”. Niestety takie są wymagania rynku, każde zapytanie w wyszukiwarce internetowerj spotyka się z kilkusettysięcznym odzewem wśród rezultatów. Jeżeli napisałeś świetny tekst, nie pozwól, żeby odwiedzający twoją stronę internauta po kilku sekundach uciekł do konkurencyjnego serwisu tylko dlatego, że nie zadbałes o to, żeby był zjadliwy, przejrzysty i dobrze zorganizowany. Zadbaj o wszystkie detale, wypielęgnuj każdy paragraf i ciesz się renomą profesjonalisty!

Podobne artykuły:



Jolanta Piela Aptus S.C. 1 Jolanta Piela Aptus S.C. 1