Jak pisać perfekcyjne teksty do Internetu? – 5 porad praktycznych

Jak pisać perfekcyjne teksty do Internetu? – 5 porad praktycznych brand.ceo

Internet to dzisiaj główne źródło informacji o świecie, nie tylko dla nastolatków. To także przestrzeń, w której spotykają się marki z klientami.

Wirtualna sieć to dość specyficzna płaszczyzna komunikacyjna, dlatego warto wiedzieć jak pisać teksty do Internetu, aby być zrozumianym i budzić zainteresowanie.

Pisać w sieci każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej…

Parafrazując dalszą część piosenki, można powiedzieć, że w pisaniu do sieci chodzi o to, aby być zrozumiałym i budzić zainteresowanie od pierwszego do ostatniego zdania. Nie sztuką jest zachęcić czytelnika chwytliwym tytułem, to robią serwisy, którym zależy tylko na tzw. klikalności. Sztuką jest pisać tak, aby tekst wciągał nie tylko tytułem, ale także całą zawartością. Aby tak było, warto trzymać się poniższych zasad:

  1. Temat, zdjęcia i tytuł – wszystkie te trzy elementy muszą ze sobą współgrać, a zdjęcie powinno dokumentować (a najlepiej pokazywać, to czego nie można opisać słowami) prezentowane wydarzenie. Karygodne jest zjawisko, jakie stało się powszechne w sieci, że do newsa redakcje dołączają zdjęcie z darmowej bazy, które rzadko ma coś wspólnego z tekstem. Zdjęcie ma zachęcać do zajrzenia do tekstu, a nie wprowadzać w błąd. Przy pomocy dobrego tekstu i zdjęcia można tematem zainteresować o wiele większą grupę odbiorców, niż wynikałoby to z tematu publikacji. Na przykład ilość sprowadzonych do Polski aut można pokazać na tle bezpieczeństwa na drogach – wtedy można liczyć, że tematem zainteresują się nie tylko ludzie z branży handlu autami, ale także wszyscy kierowcy. Współcześnie tylko wyjątkowe sytuacje zwalniają dziennikarza z dołączenia do tekstu zdjęcia (informacja jest na tyle ważna, że warto ją opublikować mimo braku zdjęć). Każdy obraz musi być ściśle powiązany z tematem i treścią tekstu. Warto także pamiętać, że czytelników interesuje szerokie spektrum tematów. Nie można ograniczać się tylko do plotek o gwiazdach i relacjonowania pospolitych przestępstw.
  2. Fakty i perspektywy – internauci są bardzo uczuleni na tzw. lanie wody. Aby zdobyć zaufanie czytelników, należy skupić się na faktach. Warto także pokusić się o przedstawienie problemu z kilku perspektyw, istotnych z punktu widzenia profilu czytelnika danego serwisu. Bardzo ważnym elementem każdego reportażu jest wybranie odpowiednich bohaterów, którzy będą intrygować lub uwodzić. Dobrzy bohaterowie są w stanie wzbudzić empatię u czytelnika, a to czynnik, który ma największy wpływ na to, jak długo tekst pozostanie w jego pamięci.
  3. Forma – to, w jakiej formie przedstawisz dane zjawisko lub wydarzenie będzie miało bezpośredni wpływ na liczbę czytelników. W sieci można spotkać praktycznie wszystkie gatunki dziennikarskie, od zwykłych notek i sprawozdań, poprzez relacje, a na reportażach i wywiadach kończąc. W Internecie w większym stopniu niż w innych mediach, mamy do czynienia z różnymi formami w jednym tekście. Wirtualna przestrzeń daje także autorowi szansę przedstawienia większej ilości faktów, jako wyjaśnień dla mniej wtajemniczonych w temat czytelników.
  4. Emocje – tekstem, który będzie się odwoływał tylko do faktów, prawdopodobnie zyskamy mniejsze zainteresowanie niż artykułem, który będzie wywoływał także pewne emocje. Dramaturgia tekstu to rzecz kluczowa w wirtualnej przestrzeni. Reportaż, poza chronologicznym przedstawieniem faktów (choć akurat eksperci radzą, aby w tym aspekcie podejść bardziej postmodernistycznie i prezentować je w sposób, jaki widzieliśmy na przykład w filmie Pulp Fiction), musi wywoływać u czytelnika pewne napięcie.
  5. Język i styl – wirtualna rzeczywistość rządzi się swoimi prawami, język powinien być dostosowany do specyfiki tego medium. Pisanie językiem ezopowym to najgorszy sposób na dotarcie do szerokiej rzeszy czytelników. Jednak niezależnie od wszystkiego, należy trzymać się podstawowych zasad pisowni obowiązujących w danym języku. Z badań wynika, że czytelnicy szybko przywiązują się do pewnego stylu konkretnego autora, dlatego warto popracować nad tym aspektem pracy dziennikarskiej. Niektórzy już po stylu używanych zwrotach i sformułowaniach potrafię rozpoznać, kto jest jego autorem.

Podsumowanie

Pisanie do sieci to chyba trudniejsza sztuka niż tworzenie tekstów do innych mediów, tych bardziej tradycyjnych. Większość tekstów w ogólnoinformacyjnych portalach internetowych może liczyć na zdecydowanie większą liczbę czytelników niż teksty w jakimkolwiek dzienniku drukowanym. To sprawia, że teksty muszą być pisane językiem prostym i jasnym. Nie znaczy to jednak, że należy unikać na siłę specjalistycznego słownictwa i zdań przynajmniej dwukrotnie złożonych. Mitem jest także fakt, że internauci wolą krótsze teksty. Według badań American Press Institute (API) ważna jest nie ich objętość, ale jakość.

Artykuł przygotowany we współpracy z agencją marketingową Brand.ceo, specjalizującą się w obszarze content marketingu.