Jak powstała nazwa marki AUDI?

Jak powstała nazwa marki AUDI? ambwallpapers.com

Nazwę AUDI zna każdy. Jest genialna w swej prostocie. Niesamowity potencjał komunikacyjny wyrażony w zaledwie czterech literach nadal budzi szacunek. Nie tylko wśród specjalistów od namingu.

Choć lapidarna, nazwa niemieckiej marki, oddziałuje na emocje, wyobraźnię. Budzi skojarzenia, zdecydowanie pozytywne. A jest przy tym uniwersalna. W większości języków będzie zrozumiała i łatwa do wymówienia. Harmonijne brzmienie AUDI, doceni Niemiec, przyzwyczajony do ciężkich brzmień wyrazów, Francuz, osłuchany ze swym finezyjnym językiem… Anglik, Holender, Amerykanin, Japończyk. Wraz z prostym logotypem – ta sugestywna nazwa – tworzy spójną całość.

To AUDI!

Dziś niemiecka marka utożsamiana jest z luksusem, niezawodnością i najwyższą jakością. Budzi szacunek i dostarcza zrozumiałych emocji. Wznieca pożądanie fanów motoryzacji na całym świecie. Duża w tym zasługa doświadczenia – AUDI to przecież marka równie „stara” jak same auta. Ma bogatą, ponad stuletnią historię.

Jak nazwać firmę, która stanie się legendą?

Z czym Wam się kojarzy słowo AUDI? Pobrzmiewa w nim coś klasycznego. Prawda? Można z dużym prawdopodobieństwem postawić na łacinę. Ale AUDI, nie byłoby tym AUDI, gdyby powstanie nazwy miało trywialną historię. Proces jej tworzenia był zawiły i zdecydowanie bardziej fascynujący.

Nazwa numer jeden

Osobą nierozerwalnie związaną z AUDI jest August Horn. W 1899 roku, w Kolonii, młody inżynier po trzyletniej praktyce na stanowisku asystenta kierownika w Zakładach Silników Karola Benza, postanawia otworzyć własne przedsiębiorstwo. Przyjmuje nazwę A. Horch&Cie. Firma ma się zajmować produkcją aut luksusowych i sportowych. Ponieważ młody August Horh był wizjonerem, do realizacji swoich pomysłów potrzebował piramidalnych pieniędzy. Pewnie dlatego zaczął ich poszukiwać gdzie tylko mógł. Niespokojny duch i zmienne szczęście do inwestorów sprawiły, że przenosił firmę dwukrotnie, by ostatecznie osiąść w Zwickau.

Podobne artykuły:

Nazwa numer dwa

W Zwickau A. Horch&Cie zastępuje nazwą Motorwagen-Werke AG. Trzeba przyznać, że ten pierwszy renaming, choć nadal daleki od ideału, nie był złym posunięciem. W nowej firmie targany wątpliwościami August Horh nie zagrzał długo miejsca. Musiał odejść z powodu braku porozumienia z zarządem, co ostatecznie wyszło mu na dobre, bowiem wkrótce potem, 16 czerwca 1906 roku, otworzył nowe przedsiębiorstwo. Jak na złość w nowej nazwie firmy nie mógł ponownie użyć swojego nazwiska. Skoro tak, zmotywował się i poszukał nowej. Wcale nie tak odległej znaczeniowo od nazwiska, które z dumą użyczał dla nazw swoich przedsiębiorstw.

Słuchaj – jak brzmi to auto!

Nazwisko Horch w języku niemieckim oznacza „nasłuchuj”, „słuchaj” (pochodzi od czasownika „horchen” czyli „nasłuchiwać”, „słuchać uważnie”). Przetłumaczone na łacinę daje genialne w swojej prostocie AUDI. I tak w 1910 roku powstaje przedsiębiorstwo AUDI Werke, które zostało przekształcone w późniejszych czasie na AUDI Automobilwerke GmbH, by ostatecznie stać się spółką akcyjną AG. Istniejącą pod tą nazwą do dziś. Dla porządku dodajmy, że należy ona do koncernu Volkswagena.

Ale to jeszcze nie koniec

Od samego początku marka wpisywała się w historię niemieckiej motoryzacji, wprowadzając szereg innowacyjnych rozwiązań. Odnosiła też sukcesy sportowe, ale nie odbywało się to bez komplikacji. Po Pierwszej Wojnie Światowej Augustin Horh opuścił AUDI AG i podjął pracę w Berlinie jako rzeczoznawca do spraw motoryzacji. Firma musiała sobie radzić bez Pana Augusta, nie długo jednak.

Podobne artykuły:

Na europejskich drogach od połowy lat dwudziestych dostrzec można coraz więcej aut importowanych ze Stanów Zjednoczonych. Konkurencja rośnie, a i kryzys gospodarczy końca tej dekady także wymusza konieczność adaptacji do nowych warunków. To główne przyczyny powstania Auto Union AG. Był to związek czterech różnych firm motoryzacyjnych, w którym każda z nich odpowiadała za inny segment rynku. Synergiczne myślenie znalazło odzwierciedlenie w logotypie marki AUDI. Każdy z czterech połączonych pierścieni odpowiada zakładowi wchodzącemu w skład unii: DKW (produkcja motocykli i małych samochodów), Wanderer (auta klasy średniej), AUDI (auta klasy średniej i wyższej) i Horch (luksusowe, ekskluzywne limuzyny).

Powojenne fuzje i zmiany nazw

W roku 1958 Auto Union AG wchłonął inny gigant motoryzacyjny Daimler-Benz. Następnie firma przeszła w posiadanie Volkswagena. Już dekadę później, w 1969 roku doszło do kolejnej fuzji. Tym razem połączyły się firmy Auto Union AG i NSU Motorenwerke AG z Neckarsulm. Nowa korporacja przyjęła nazwę AUDI NSU Auto Union AG. Obecne brzmienie nazwy AUDI AG ukonstytuowało się w 1985 roku.

Jak rodziła się legenda AUDI

Marka zawsze zaskakiwała. Na przykład już w 1921 roku powstaje pierwszy seryjny pojazd z kierownicą po lewej stronie. W roku 1980 powstało pierwsze osobowe auto z napędem na cztery koła. Dotychczas wykorzystywano je tylko w ciężarówkach i w autach terenowych. Model AUDI Quattro ma na swoim koncie liczne sukcesy sportowe. Z kolei bezprecedensowy wyczyn AUDI 100 CS polegał na wjechaniu tego pojazdu na skocznię narciarską! Dokonał tego siłą własnego napędu. W 1982 roku wyprodukowano auto o najlepszym na świecie współczynniku oporu powietrza, a w 1985 roku AUDI wprowadziło pierwszą aluminiową karoserię modelu AUDI 100, którą na targach w Hanowerze wniosły dwie, drobne kobiety!

Agencja Klikmii Dorota Majchrzak