Jak prowadzić bloga firmowego

Jak prowadzić bloga firmowego momius - Fotolia

Blog prowadzony przez firmę może być ciekawym kanałem komunikacji i angażowania klientów. Jest to jednak trudna forma publikacji, która stanowi wyzwanie nawet dla doświadczonych marketerów.

Gdy blog jest skierowany do pracowników firmy, należy sprecyzować cel, któremu ma służyć. Wewnątrz firmy może być platformą pracy grupowej dla konkretnych projektów. W takiej sytuacji wszyscy pracownicy skupieni na danym zagadnieniu mogą publikować i komentować wpisy.

Innym zastosowaniem wewnętrznym bloga jest opisywanie życia firmy – nagrody, wyróżnienia branżowe lub informacje o nowych pracownikach. W obu tych przypadkach blog może być częścią intranetu.

Blog firmowy skierowany do klientów

Zdaniem Marcina Gruszki, rzecznika prasowego Play, który prowadzi bloga firmowego, firma prowadząc bloga może tylko zyskać. - To idealny kanał komunikacji bezpośredniej z konsumentem, dziennikarzem i szeroko rozumianym otoczeniem zdecydowanie wykraczający poza ramy komunikacji reklamowej czy tradycyjnego PR. Nasza firma ma idealna platformę do prezentacji własnego punktu widzenia. Nikt nas nie ogranicza, nie wyrywa zdania z kontekstu - mówi. 

Blog może być zarówno głównym kanałem komunikacji, jak i jedynie wspomagać firmę w budowaniu wizerunku. Aby blog prowadzony na użytek zewnętrzny spełniał swoje zadanie, należy pamiętać, by:

Treść bloga musi być użyteczna dla odbiorców

Jeśli bloga prowadzi restauracja, może publikować tam podpowiedzi dotyczące gotowania, oferty dnia lub plan promocji. Gdy autor bloga jest właścicielem serwisu rowerowego, powinien pisać o konserwacji sprzętu..

Potencjalny czytelnik nie jest zainteresowany firmą, tylko rozwiązaniem swojego problemu. Jeśli blog będzie w tym pomocny, odwiedzający zapamięta firmę i może rozpowszechni link w serwisach społecznościowych. Marketing poprzez użyteczną treść jest mniej inwazyjny niż standardowa reklama.

Podobne artykuły:

Komunikacja na blogu może być luźniejsza

Blog jest platformą do pokazania ludzkiej strony firmy. Dlatego nie należy poruszać wyłącznie trudnych, branżowych tematów.

Blog firmowy rzecznika prasowego Play często prezentuje jego osobiste przemyślenia dotyczące nadchodzących akcji promocyjnych. Dzięki firma zyskuje twarz. Nie oznacza to, że osoba prowadząca bloga musi być jawna. Wystarczy, że jest charakterystyczna i nie boi się pokazać, że jest człowiekiem.

- Idealna jest mieszanka informacji o firmie, produktach, usługach, ludziach tworAcych firme oraz elementy dotyczace bezpośrednio obsługi klienta. - mówi Marcin Gruszka - Czasem możemy sie czymś pochwalić, uchylić rąbka tajemnicy albo napisać, że coś nam sie nie podoba - dodaje. 

Powinien dotyczyć działalności firmy

Jeśli jednak działalność firmy jest mało interesująca (na przykład jest to warsztat rowerowy), blog może dotyczyć działalności pokrewnej. Wspomniany warsztat może publikować na blogu informacje o sporcie rowerowym i skupiać się na technicznych aspektach rywalizacji.

Internauci mogą znać tożsamość pracownika prowadzącego bloga. Jest to szczególnie ważne w branżach, gdzie wartością jest osobisty kontakt ze sprzedającym. Ujawnienie tożsamości blogera firmowego jest też korzystne przy kreowaniu wizerunku eksperta.

Wadą tego rozwiązania są potencjalne problemy związane z odejściem pracownika. Jeśli blog prowadzony jest bezosobowo, przez firmę, wszelkie ruchy kadrowe dookoła platformy publikacji nie mają znaczenia. Jest to kwestia do rozważenia dla firmy.

O czym należy pamiętać

Prowadzenie bloga niesie za sobą szereg wyzwań, z którymi firma będzie musiała sobie poradzić. Dlatego decyzja o prowadzeni bloga firmowego powinna być gruntownie przemyślana.

Ruch na blogu nie zrobi się sam

Firma musi włączyć blog w swoją komunikację i promować go poprzez social media, newslettery i inne kanały komunikacji, jakimi dysponuje. Bez tego istnienie bloga firmowego może pozostać niezauważone, a co za tym idzie – nie spełni on swojej roli.

Blog to długofalowe działanie

Długo pozbawiony akutalizacji blog źle wpływa na wizerunek firmy. Jednorazowo założony blog musi być prowadzony z określoną regularnością. Jednocześnie nie należy się spodziewać, że od razu przyniesie zamierzony efekt.

Należy słuchać czytelników

Inaczej nie ma sensu zakładać bloga. Informacje, które mają być opublikowane bez komentarza ze strony czytających można po prostu zamieścić na stronie, bez możliwości komentowania ich.

Nie należy się także bać klientów, którzy na blogu wyleją swoje żale do firmy. - Rozzłoszczony klient to nie zagrożenie, tylko szansa na sprawdzenie systemów. Pomagam w ponownym sprawdzeniu co tak naprawde sie stało. - mówi Marcin Gruszka - Bardzo czesto to pomaga. Na blogu zawsze spokojnie prosimy o przesłanie szczegółów na maila. - mówi.

Czytelnicy, którzy chcą rozmawiać z firmą, mogą wnieść wiele dobrego. Ich uwagi mogą służyć poprawie jakości produktów lub poszerzaniu oferty.

Blog to nie miejsce na informacje prasowe

Informacje prasowe mają za zadanie skłonić dziennikarzy do pisania na temat firmy. Jako takie nie muszą być ciekawe dla przeciętnego czytelnika. Notka na blogu musi być przede wszystkim interesująca i angażująca. Nawet, jeśli nie zawarto w niej żadnych konkretnych informacji, jeśli czytelnicy pozytywnie odpowiedzieli na tekst, spełniła swoją rolę.

Notki na blogu muszą być dostosowane do gustu internautów. W internecie z reguły nie sprawdzają się długie i skomplikowane teksty. Notki powinny być krótkie, możliwie bogate w multimedia (zdjęcia, filmy) i pisane zwięzłym, prostym językiem.  

Blog musi mieć charakter

Prowadzenie bloga przez bezosobową firmę nie jest dobrym pomysłem. Blogosfera i popularne blogi opierają się na osobowości i charyzmie prowadzących. Nawet, jeśli firmowy blog jest prowadzony bezosobowo, ludzie za niego odpowiedzialni muszą nadać mu odpowiedni charakter i styl.

Konkurencja nie śpi

Oni będą czytali twojego bloga. Trzeba o tym pamiętać przed zamieszczeniem jakiejkolwiek informacji.

Decyzja o prowadzeniu bloga firmowego powinna być solidnie przemyślana. Dobrze prowadzony jest wspaniałym narzędziem marketingowym. Gdy jest źle prowadzony, szkodzi wizerunkowi firmy. 

Podobne artykuły:

Konrad Budek