Jak przekonać przełożonych do kreatywności w firmie?

Jak przekonać przełożonych do kreatywności w firmie? www.agencypost.com/

Podczas jednego z webinarów uczestnik zadał mi pytanie: jak przekonać przełożonych do stosowania metod kreatywnych w firmie? Nie da się od razu odpowiedzieć na takie pytanie. Chwilę trwało zanim zebrałem moje doświadczenia.

Oto przelane na cyfrowy papier moje wnioski w tej kwestii.

Przełożony to też człowiek (wbrew stereotypowym pozorom). Jak każdy człowiek wybiera i robi rzeczy, które albo pomogą mu uniknąć problemów albo polepszyć coś na czym mu zależy: wykazać się, zrealizować założony cel, osiągnąć to czego pragnie i co jest ważne dla zatrudniającej go firmy.


Wybiera zatem to co jest rozwiązaniem sytuacji kryzysowej lub realizacją najważniejszego priorytetu. Jak można zauważyć nasz przełożony ma silną motywację, aby to zrobić. Źródła motywacji nie będziemy tutaj analizować… ważne, że jest.
Co zrobić, aby przełożony zgodził się na wykorzystanie metod kreatywnych w tej sytuacji?

Nie metoda lecz problem

Najpierw zastanów się czy metody te na pewną pomogą Twojemu przełożonemu w tym co chce zrobić. Czy znacząco ułatwią mu osiągnięcie celów.

Jeżeli tak - masz idealną idealną sytuację: motywację u przełożonego oraz sposób rozwiązania jego problemu w postaci czy to sesji kreatywnych, czy pracy metodami w wybranym zespole z moderatorem.

Jeżeli jednak zadanie, z którym boryka się przełożony nie wymaga takich metod działania, nie próbuj na siłę rozwiązywać zadania kreatywnie (o dopasowaniu metod do rodzaju zadania napiszę innym razem…).

Teraz spróbuj zrozumieć problem, aby doprowadzić to tzw. sytuacji win-win - czyli gdy pracownicy mogą uwolnić swoją kreatywność, a przełożony rozwiązać problem.

Czy w tym przypadki dla przełożonego najważniejsze są metody? Oczywiście że nie. Ważny jest efekt jaki dla niego zostanie osiągnięty tymi metodami.

Nie należy więc zaczynać od metod tylko od efektu jaki ma być osiągnięty.

Jak przekonać szefa do kreatywności?

Proponuję by na początek umówić spotkanie i zapytać się co jest do osiągnięcia w firmie? Jaki jest problem do rozwiązania? Następnie nadmienić, że poznaliście bardzo dobre metody, które mogą pomóc w znalezieniu nowych i lepszych rozwiązań tych realnych wyzwań.
Co może pomyśleć sobie przełożony podczas takiego spotkania? Np: No teraz będą coś wymyślać, marnować cenny czas ludzi. A tu trzeba zasuwać, aby rozpędzić firmę i sprzedaż.

To jedna z obiekcji jakie mogą się pojawić – obawa, że pracownicy poświęcą dużo czasu na coś nie produkowanego.
Jak zachować się w takiej sytuacji? Musisz mieć plan i upewnić szefa że czas będzie dobrze wykorzystany i otrzyma to czego potrzebuje.

Najlepiej określcie wspólnie do kiedy i w jakiej formie chce mieć rozwiązane.

Przestaw plan prac i harmonogram spotkań tak, aby jasne było ile roboczogodzin będzie kosztować uzyskanie tego efektu. Na przykład niech będą to 4 dwugodzinne sesje dla 5-ciu pracowników w okresie dwóch tygodniu.
W efekcie szef otrzyma listę kilkudziesięciu pomysłów i rekomendowanymi dwoma najlepszymi koncepcjami w formie projektu do wdrożenia.

Czy taki „deal” jest konkretny, prosty i korzystny? Szef da się skusić na taką propozycję? Myślę że tak. Musisz tylko pamiętać, aby potraktować go jak wewnętrznego klienta i wywiązać się z tego co ustaliliście. 

Po przejściu takiego testu i pokazania jakie wartości dają prace kreatywnymi metodami możecie zorganizować regularne sesje w firmie - ja nazywam je kreatywnymi piątkami.

Są to cykliczne spotkania w odstępie np.: jedna godzina co dwa tygodnie lub raz w miesiącu mająca na celu zespołowe rozwiązywanie zgłaszanych i szukanie pomysłów właśnie metodami kreatywnymi.

Podsumowując

  1. 1. Niezbędna jest motywacja (priorytet) u przełożonego.
  2. 2. Przełożony musi zobaczyć korzyść z Waszej pracy.
  3. 3. Upewnij szefa i zadbaj o to, że nie zmarnujecie czasu.
  4. 4. Pokażcie że jesteście konkretnymi i proaktywnymi partnerami, że traktujecie go jak wewnętrznego klienta.

W ten sposób możesz przekonać do tego, aby w firmie pracowano metodami kreatywnymi. To pierwszy krok. Nie zapomnij jednak o drugim kroku – czyli pracą metodami kreatywnymi. Zadbaj, aby była to nie tylko zabawa lecz lecz przede wszystkim proces, który daje nowe i trafne rozwiązania.

Jeżeli jesteś przełożonym/przełożoną, szefem właścicielem firm, menadżerem i chciałbyś abym napisał artykuł o tym jak np. sprawić, aby pracownicy byli bardziej zaangażowani w tworzenie pomysłów, dzielili się nimi, zostaw wiadomość w komentarzu. Chętnie odpowiem również na inne pytania.

BrainWorx Consulting Tomasz Bąkowski