Jak przyciągnąć uwagę klienta dzięki plikom produktowym?

Jak przyciągnąć uwagę klienta dzięki plikom produktowym? sxc.hu

Rola plików produktowych w biznesie e-commerce jest niepodważalna.

Wystarczy wspomnieć tylko o setkach potencjalnych kanałów marketingu afiliacyjnego, w których dzięki feedom mamy możliwość promowania swoich produktów i dynamicznego optymalizowania kampanii. Jednak skuteczność product feed opiera się nie tylko na zbudowaniu zasięgu, lecz również na jakości prezentacji naszej oferty produktowej dla potencjalnych klientów i możliwości dokładnego wstrzelenia się w ich potrzeby. Dlatego dziś skupimy się na tym drugim aspekcie – czyli postrzeganiu produktów przez klientów i możliwościach, jakie pliki produktowe dają nam w tym zakresie.

Ciągła optymalizacja feeda

Chociaż wydaje się to banalne, wiele sklepów internetowych pracujących z plikami produktowymi nie osiąga maksymalnej konwersji ze względu na zbyt ubogą liczbę informacji na temat produktów, dostępnych w feedzie, a więc widocznych dla klientów odwiedzających e-sklep. W rzeczywistości nigdy nie wiemy, jakie dane na temat produktu mogą ostatecznie przesądzić o podjęciu przez konsumenta decyzji zakupowej.

Z tego względu przygotowując plik produktowy, niezależnie od tego co sprzedajemy, należy kierować się podstawową zasadą, że im więcej informacji się w nim znajdzie, tym lepiej. Idealnie przygotowany feed zawiera przynajmniej rodzaj materiału, rozmiary, kolor przedmiotu, dostępność, cenę – ewentualnie przed i po rabacie, oraz potencjalny termin wysyłki. To oczywiście tylko rdzeń opisu, ponieważ pozostałe kluczowe informacje zależą już od branży, w której działamy. W przypadku elektroniki dodatkowo niezbędne są wszelkie parametry i osiągi urządzenia, a na przykład w przypadku kosmetyków ich zastosowanie, skład czy czas działania.

Bardzo ważnym elementem pliku produktowego są poza tym zdjęcia – takie, które po pierwsze wyglądają estetycznie, po drugie oddają rzeczywisty wygląd produktu, po trzecie eksponują jego zalety i jednocześnie są idealnie dopasowane do określonego kanału afiliacyjnego pod względem rozmiaru.

Poznaj swoją grupę docelową

Jednak suche informacje o kluczowym znaczeniu i doskonale dobrane zdjęcia to nie jedyne aspekty prawidłowego przygotowania plików produktowych. Aby jeszcze bardziej zwiększyć konwersję w naszym sklepie internetowym, a przede wszystkim stale przyciągać do niego nowych klientów, należy lepiej ich poznać…

Bardzo ważne jest określenie grupy docelowej, do której kierujemy swoją ofertę, jak również dogłębne poznanie insightu konsumenckiego. Dzięki temu opisy, które zawieramy w naszych plikach produktowych, oprócz najważniejszych informacji o produktach możemy wzbogacić o frazy i hasła szczególnie interesujące naszą grupę docelową. Nawet jeśli nie dysponujemy budżetem pozwalającym na przeprowadzanie badań konsumenckich, wiele pomoże nam zwyczajna obserwacja tego, jak wygląda styl życia, zainteresowania, a przede wszystkim zasób słownictwa używanego przez naszych typowych klientów.

Warto zwrócić również uwagę na to, jak bardzo zasobnym budżetem dysponuje nasz przeciętny klient należący do grupy docelowej. Jeśli jest on ograniczony, komunikat powinien zabierać hasła takie jak „promocja” lub „okazja”, które przyciągną również oszczędnych klientów. To tylko jeden z przykładów, jak ważny jest insight konsumencki. Z drugiej strony, musimy pamiętać, że klienci na dłuższą metę nie będą ufać komunikatom, które nie mają swojego odzwierciedlenia w rzeczywistości, dlatego jakkolwiek atrakcyjnego komunikatu dla określonej grupy byśmy nie sformułowali, musi on koniecznie odpowiadać realnym cechom produktu.

Otwórz się na społeczności

Coraz bardziej popularnym kanałem marketingu afiliacyjnego, w którym wykorzystujemy na co dzień pliki produktowe są dynamiczne reklamy na Facebooku. Błędne przeświadczenie o tym, że Facebook, podobnie jak inne portale społecznościowe „nie sprzedaje” odeszło już do lamusa. Ten sposób promocji ma wiele zalet, przede wszystkim pozwala na trafienie z ofertą produktową do osób, które są realnie zainteresowane kupnem określonych produktów. Poza tym gwarantuje w razie potrzeby ogromny zasięg.

Sprzedaż przez media społecznościowe będzie jeszcze bardziej skuteczna, jeżeli kampanię reklamową wzbogacimy o działania służące budowaniu społeczności wokół produktu. Dzięki temu angażujemy uczestników, czyli potencjalnych klientów, zdobywamy korzystne opinie trendsetterów, co w dalszej perspektywie znacznie podwyższa współczynnik konwersji. Nic nie buduje w sieci wizerunku produktu lub marki tak skutecznie, jak aktywność w mediach społecznościowych.

Pliki produktowe otwierają przed biznesem e-commerce nie tylko możliwość prowadzenia kampanii jednocześnie w wielu kanałach i budowania w ten sposób szerokiego zasięgu. Chociaż często marginalizuje się drugi, jakże ważny, aspekt korzystania z product feeds, w istocie umożliwiają one tworzenie doskonale stargetowanych, atrakcyjnych dla klientów komunikatów. Tworząc pliki produktowe należy zatem pamiętać, by zasięg szedł w parze z jakością, aby w pełni korzystać z istniejących możliwości i stale zwiększać konwersję w naszym e-biznesie.

Feedink Monika Sumorek