Jak skompletować międzynarodowy zespół?

Jak skompletować międzynarodowy zespół? materiały PR

Powiedzenie „świat jest mały” nigdy nie było tak aktualne. Szukasz specjalistów, którzy pomogą rozwinąć ci skrzydła? Nie musisz się ograniczać. Internet i wspólny unijny rynek pracy dają szerokie możliwości rekrutacyjne.

Dane Ministerstwa Pracy pokazują, że rok 2016 był rekordowy. Liczba wydanych zezwoleń na pracę dla cudzoziemców wzrosła o 90 proc.! Obcokrajowcy zatrudniani są w Polsce głównie jako pomoc domowa, kierowcy i tynkarze. Zwiększa się również zatrudnianie w sektorze specjalistów – inżynierów, ekspertów oraz naukowców. Do tego mamy w Polsce cudzoziemców, których nie ma w ministerialnych statystykach – obywateli UE. A coraz częściej posady w polskich firmach przyjmują specjaliści z Włoch, Niemiec czy Hiszpanii.

Pracownicy z zagranicy są w zasięgu ręki. Jednak jeśli chcemy ich do siebie przyciągnąć, musimy mądrze rozplanować działania rekrutacyjne. Nie wystarczy standardowa oferta pracy. Trzeba uwzględnić więcej zmiennych. W końcu zwracamy się do ludzi, którzy niewiele wiedzą zarówno o naszej firmie, jak i o naszym kraju.

Dlatego zaczynamy od wypisania odpowiedzi na najbardziej podstawowe pytania:

  • Dlaczego nasz kraj, może być atrakcyjny dla cudzoziemców? Dokładnie sprawdzamy dane (dla kraju, który nas interesuje) i tworzymy listę plusów np. niższe koszty utrzymania, szybsza ścieżka awansu czy porównywalne zarobki w przypadku specjalistów.
  • Czy łatwo im będzie się u nas zaaklimatyzować? Do kogo kierujemy ofertę pracy? Czy chcemy powiększyć zespół o osoby z naszego kręgu kulturowego? Czy w Polsce działa już społeczność z kraju, w którym chcemy rekrutować?
  • Dlaczego właśnie nasza firma? Nawet jeśli mamy niezłą pozycję na polskim rynku, za granicą możemy być nieznani. Trzeba więc o sobie opowiedzieć – jak długo działamy, jak duży mamy zespół, co robimy (produkty, usługi, technologia) i jakie mamy cele.  
  • Co właściwie możemy zaproponować pracownikom? Jaka jest ścieżka rozwoju w naszej firmie? Czy to szybka droga na szczyt? Czy oferujemy szkolenia dla członków zespołu?
  • Kim są nasi pracownicy? Warto pokazać kandydatom, z kim będą pracować. Kto zajmuje podobne stanowiska? Czy to międzynarodowy zespół? Czy zespół pomoże nowej osobie się wdrożyć?

Dalsze działania są mocno uzależnione od tego, jaki mamy budżet i o kogo właściwie chcemy powiększyć zespół. Po pierwsze powinniśmy wybrać, w jakich dokładnie krajach chcemy rekrutować. Rynek zatrudnienia oraz czynniki wpływające na pozycję pracownika są inne w każdym państwie. Dobrą decyzją będzie wybór serwisu rekrutacyjnego, który ma zasięg międzynarodowy, tzn. posiada wiele oddziałów w różnych krajach, również w Polsce – np. MonsterPolska.pl. Specjaliści pomogą nam dostosować ofertę pracy do warunków panujących na danym rynku zatrudnienia.

Powinniśmy również zawczasu pomyśleć o tym, jak zorganizujemy kolejne etapy rekrutacji. Żeby nie narażać kandydatów na koszty, możemy pierwszą turę rozmów przeprowadzić zdalnie, np. za pośrednictwem Skype’a. W dobrym stylu jest także zwrot kosztów podróży na drugim etapie rozmów rekrutacyjnych.

Praca nie kończy się wraz z zatrudnieniem cudzoziemców. Warto zadbać o to, by nasi nowi pracownicy czuli, że są pod dobrą opieką. W nowym kraju czeka ich załatwienie mnóstwa formalności, m.in. znalezienie mieszkania, założenie konta w banku, wybranie operatora telefonicznego itd. Nie zostawiajmy ich z tym samych. Na przykład wyznaczmy jedną osobę z zespołu, która będzie odpowiedzialna za pomoc nowemu pracownikowi.

Monster Polska Sp. z o.o. Joanna Żukowska