Jak skutecznie dbać o pozycję rynkową marki?

Jak skutecznie dbać o pozycję rynkową marki? ronke-lawal.blogspot.com

Perypetie marki SAAB pokazują co może mieć wpływ na transakcje na marce i firmie. Przykład marki Louboutin – jak walczyć o monopol patentowy i go wykorzystać do osiągania celów biznesowych.

Marka z perspektywy prawnej to prawa własności do znaków towarowych, patentów i know how. Z perspektywy marketingowej to wizerunek, renoma i reputacja. Z perspektywy biznesowej to korzyści jakie można uzyskać z wizerunku i percepcji rynkowej.

Marka SAAB w nowych rękach

Ile razy można wskrzeszać upadłą markę? Historia SAAB’a pokazuje, że może to być never ending story. Kolejni właściciele marki obiecują, że w roku 2014 na rynku pojawi się nowy model auta marki oznakowany jako SAAB. Wznowiona produkcja nie będzie jednak markowana znanym i uznanym logo z wizerunkiem gryfa. Pozostanie jedynie, a może aż, nazwa SAAB.

Nowym właścicielem jest zarejestrowana w Hongkongu spółka National Electric Vehicle Sweden (NEVS). W nazwie pojawiają się dwa słowa: „Electric” i „Sweden”. „Electric” sugeruje rozwój produkcji aut elektrycznych. „Sweden” to wykorzystywanie wizerunku kraju, skąd marka SAAB historycznie pochodzi. Widać w wizerunku tkwi jeszcze taki potencjał, ze kolejni inwestorzy wierzą w jego wykorzystanie w swoich konceptach. Czasami lepiej startować z marką o ukształtowanej świadomości i renomie, niż budować markę od zupełnego zera. Rodzi się jednak pytanie, ile za ten wizerunek firma przejmując majątek produkcyjny zapłaciła. W wypadku uznanych marek, wartości niematerialne i prawne mogą stanowić większą część wartości transakcji. W tym wypadku sum ani wartości składowych transakcji nie upubliczniono.

Podobne artykuły:

Spółka NEVS jest kontrolowana przez chińsko-szwedzkiego przedsiębiorcę Kai Johan Jianga. Zakłady SAAB spółka nabyła od likwidatora majątku. Nowe auta mają być sprzedawane głównie na rynku chińskim. Jest to jeden z najdynamiczniejszych rynków dóbr jakości i cen premium. Na duży popyt aut z renomowaną marką liczy nowy inwestor.

Do kogo należy marka SAAB?

SAAB był cenioną marką All Rights Released

Sprawa jednak nie jest tak prosta. Głównym problemem negocjacji były prawa do znaku towarowego SAAB. Z tego oznakowania korzysta więcej niż jedno przedsiębiorstwo. Ten wspólny znak towarowy, jest wykorzystywany przez szwedzką firmę zbrojeniową i producenta ciężarówek Scania. Historycznie firmy te tworzyły holding, do którego należały także zakłady zajmujące się produkcją samochodów osobowych. W efekcie uzgodniono, że nowy właściciel będzie mógł używać jedynie nazwy SAAB. Znak graficzny pozostanie przy działających w Szwecji firmach.

Firma wraz z marką SAAB już kilkukrotnie zmieniała właściciela. Przez dwie dekady właścicielem SABA był amerykański koncern General Motors. Kłopoty finansowe amerykanów zmusiły koncern do sprzedaży firmy. SAAB pomimo poważnych inwestycji i zastosowanych najnowszych technologii, nigdy nie przynosił zysków. Kolejnym właścicielem był holenderski Spyker, producent aut sportowych. Inwestycja ta była jednak za duża dla holenderskiego inwestora. Długi stale rosły i firma zawiesiła produkcję szwedzkiej marki. Spyker próbował pozbyć się zakładów produkcyjnych, marki i … patenów. Zainteresowani zakładami i stosowanymi w Szwecji amerykańskimi technologiami byli Chińczycy. I to było powodem sprzeciwu poprzedniego właściciela - koncernu GM. General Motors nie chciał swoich patentów oddać w ręce konkurencji z Chin. Zablokowane przez amerykanów kolejne zmiany właścicieli doprowadziły do sytuacji, w której pod koniec roku 2011 szwedzki sąd ogłosił bankructwo Saaba. Cały majątek spółki został sprzedany przez likwidatora. Sprzedano także prawa do nazwy SAAB, ograniczone do produktów nie kolidujących z prawami innych firm wykorzystujących oznakowanie SAAB.

Przykład tej marki pokazuje, jak wielkie znaczenie dla prowadzenia biznesu mają prawa własności i własności intelektualne. Co więcej, rodzi się podejrzenie, że obiektem transakcji wcale nie miały być zakłady produkcyjne, a know how, reputacja i wizerunek.

Marki SAAB i Scania - współpraca

Nazwa SAAB jest akronimem i pochodzi od nazwy firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Wskazuje to na ... lotnicze pochodzenie firmy. Firma została pierwotnie założona jako szwedzki koncern lotniczy w roku 1937. Zmiany w Svenska Aeroplan Aktiebolaget zaszły po drugiej wojnie światowej. Zapotrzebowanie na samoloty wojskowe w związku z zakończeniem działań wojennych zmalało - skończyły się zamówienia wojskowe. Zarząd przedsiębiorstwa postanowił wykorzystać kompetencje oraz potencjał produkcyjny i stworzyć dział zajmujący się produkcją samochodów. Nowa firma nazwana została Saab Automobile AB i wykorzystywała markę SAAB. Ważnym etapem w rozwoju firmy był rok 1969, kiedy to Saab połączył się z inną szwedzką firmą – Scania, producentem samochodów ciężarowych i autobusów. Powstał koncern Saab-Scania. Od tamtej pory, pojazdy obu marek sygnowane były jednakowym znakiem towarowym. Po „rozwodzie” marka Scania buduje swój indywidualny wizerunek wykorzystując wcześniej współdzielone logo z gryfem. SAAB natomiast dużo więcej uwagi poświęcał lansowaniu swojej nazwy i logotypu.

Firma Scania została założona w 1900 roku. Początkowo nosiła nazwę Maskinfabriks AB Scania w Malmö. Nazwa marketingowa Scania pochodzi od nazwy krainy geograficznej w Szwecji. W 1911 roku Scania połączyła się z koncernem motoryzacyjnym Vagnsfabriks Aktiebolaget i Södertälje. W ten sposób powstała firma AB Scania-Vabis. Po mariażu, a następnie podzieleniu z koncernem SAAB, w 1995, część produkująca pojazdy użytkowe otrzymała nazwę Scania AB, którą nosi do dziś. Poza pojazdami Grupa Scania produkuje także silniki, wykorzystywane także do napędzania łodzi motorowych. Firma używa logo z gryfem, które było wspólne ze znakiem marki SAAB.

Podobne artykuły:

Codes Identity Jarosław Filipek