Jak wybrać dobry dom mediowy?

Jak wybrać dobry dom mediowy? shutterstock

Po czym poznać, że nasza firma rozwija się w dobrym kierunku? Jednym z symptomów jest rosnące zainteresowanie ze strony domów mediowych i agencji reklamowych. Ale żeby promocja naszej marki była skuteczna, lepiej nie wybierać pochopnie.

Dom mediowy, czyli…?

W dużym skrócie domy mediowe to instytucje, które planują, a potem kupują kampanie w mediach masowych. Kiedyś to agencje reklamowe miały swoje komórki, które najczęściej się tym zajmowały, jednak dziś kreacja i tworzenie reklam to przeważnie domena jednej organizacji, a planowanie i pilnowanie budżetu to zadanie domu mediowego.

Jak oni pracują?

Podstawowymi trzema zadaniami domów mediowych są:

  • planowanie kampanii reklamowych i ich zakup w mediach,
  • negocjowanie cen z właścicielami przestrzeni reklamowej,
  • tworzenie podsumowań kampanii.

Każda kampania, którą planuje dla nas dom mediowy, powinna być przeanalizowana pod względem efektywności i powinniśmy dostać jasny komunikat, że za zainwestowanie konkretnej sumy pieniędzy otrzymamy konkretny zysk. O analizę ROI najłatwiej w przypadku performance marketingu, bo tu mamy do czynienia z mierzalnymi wynikami kampanii, ale profesjonalny dom mediowy powinien doskonale poradzić sobie z wyceną każdej kampanii i przewidzeniem, jakie ona przyniesie zyski klientowi.

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania domu mediowego?

Doświadczenie

Dom mediowy, który jest wiele lat na rynku, ma już wyrobione kontakty w mediach, więc łatwiej mu negocjować korzystne stawki reklamowe.

Kadra

Jeśli wiemy, że w zatrudnianym przez nas domu mediowym pracują byli dziennikarze lub ludzie bezpośrednio związani z mediami, to jest to wartość dodana, bo osoby z takim doświadczeniem potrafią poruszać się w świecie prasy, radia czy telewizji, co przełoży się na efektywność kampanii.

Skala

Dom mediowy pracuje dla wielu klientów, więc jest liczącym się graczem na rynku reklamowym, bo zarządza dużymi budżetami na kampanie. Media lepiej będą współpracować z dużym graczem niż z pojedynczym klientem. Będą też gotowe na ustępstwa.

Nowe technologie

Największe domy mediowe wiedzą, że ciężar reklamy przenosi się do świata cyfrowego. Światowe wydatki na reklamę w 2015 roku w gazetach spadły o 4,4%, a w czasopismach o 2%. Za to w tym samym czasie wzrosły wydatki na reklamę cyfrową prawie o 16%. Podpisując umowę z domem mediowym, należy dowiedzieć się, jaka jest gwarancja, że kampanie reklamowe będą docierać do jak największej grupy odbiorców.

Doceniony dom mediowy

Następną istotną sprawą są nagrody i wyróżnienia. Na przykład dom mediowy Zenith Optimedia Group może pochwalić się pięcioma nagrodami Effie. Takie osiągnięcia są gwarancją, że w konkretnym domu mediowym nasza firma może liczyć na świetną promocję i profesjonalne traktowanie.