Jak wybrać firmę projektową, żeby odnieść sukces?

Jak wybrać firmę projektową, żeby odnieść sukces? nicephoto - sxc.hu

Na jakie czynniki należy zwrócić uwagę, szukając zewnętrznej firmy projektowej?

Blisko połowa przedsiębiorców rozważa wdrożenie  innowacyjnych rozwiązań w dotychczasowych produktach lub wprowadzenie nowości w swojej ofercie w 2016 r. Dzieje się tak, ponieważ właściciele firm przekonali się, że stały rozwój produktów bezpośrednio wpływa na wzrost konkurencyjności i umocnienie ich marki, a tym samym daje przedsiębiorstwu możliwość zajęcia pozycji lidera na rynku.

Jak wynika z  projektu badawczego pt. „Diagnoza stanu design w Polsce” realizowanego przez PARP w ramach Ewaluacji zapotrzebowania na wsparcie w zakresie wzornictwa przemysłowego (dizajnu), szukając zewnętrznej firmy projektowej, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników.

Kompleksowość usług

Wyniki raportu wskazują, że aż 53,7 proc. przedsiębiorców korzysta z usług projektantów na każdym etapie rozwoju produktu – od stworzenia prototypu aż do momentu wdrożenia usługi na rynek. Dlatego też przy wyborze firmy zewnętrznej kluczowym czynnikiem powinna być kompleksowość jej usług. Warto dopytać czy studio oferuje tylko projekt wzorniczy lub konstrukcyjny, czy również doradztwo przy wdrożeniu i konsultacje w trakcie procesu produkcji. – Usługa kompleksowa to nie tylko optymalizacja czasu i kosztów, ale przede wszystkim sprawna realizacja poszczególnych elementów projektu. Pełna kompleksowość usług projektowo-konstrukcyjnych połączona ze wsparciem w postaci doradztwa pomoże uniknąć rozdźwięku między projektem i jego realizacją – mówi Dr Michał Kracik, Design Manager z firmy konsultingowej Exeon.

Bo liczy się doświadczenie

Nic dziwnego, że firmy najczęściej decydują się na współpracę z biurami projektowymi i projektantami którzy tworzyli już projekty dla danej branży, lub wybierają wykonawców usług projektowych, z którymi sami mają już doświadczenie (76,4 proc.). Dzieje się tak, ponieważ kompetentni i doświadczeni projektanci zaproponują rozwiązania projektowe bezpośrednio oddziaływujące na funkcjonalność i ergonomiczność produktu. – Szukając biura projektowego zwróciłem początkowo uwagę na portfolio wybranej firmy, a pełnego zaufania nabrałem w momencie jak zobaczyłem  wstępny projekt. Po pierwszym kontakcie z projektantem wiedziałem, że nadajemy na tych samych falach i że razem uda się nam stworzyć coś, co realnie wpłynie na poprawę oferty sprzedażowej mojej firmy – mówi Piotr Jędroch, właściciel firmy JEDO, który  zdecydował się na wprowadzenie nowego wózka dziecięcego, opracowanego przy współpracy z firmą projektową.

Znajomość trendów

Do tej pory, z punktu widzenia przedsiębiorców, uwzględnienie w projekcie najnowszych trendów miało marginalne znaczenie. Z raportu „Diagnoza stanu design w Polsce” wynika, że jedynie co dziesiąty przedsiębiorca zwraca uwagę na tę kwestię, dokonując ostatecznego wyboru wykonawcy. W najbliższym czasie te statystyki szybko ulegną zmianie, ponieważ branża wzornicza rozwija się bardzo dynamicznie.

Wykorzystanie bieżących trendów w projekcie to bezpośrednia odpowiedź na bezustannie rosnące oczekiwania użytkowników danego produktu. W szczególności przedsiębiorcy, którym zależy na redesignie obecnych w ich ofercie produktów, powinni postawić ten czynnik jako priorytet. Przykładowo, dzięki niedawnemu procesowi redesignu opartemu na najnowszych trendach, jedna z kosiarek samojezdnych dostępnych na polskim rynku, nie tylko nabrała sportowej stylistyki, ale przede wszystkim gwarantuje wydajność koszenia, komfort pracy i łatwą obsługę. Już sama zmiana kształtu kosza na trawę wpływa na ergonomię urządzenia – zapewnia optymalne wypełnienie i umożliwia łatwiejsze opróżnianie pojemnika. Dodatkowo, o konieczności usunięcia trawy informuje sygnał dźwiękowy, a dzięki umieszczeniu uchwytu przy fotelu kierowcy, jest to możliwe bez konieczności wysiadania z kosiarki. Jak widać na tym przykładzie funkcjonalny design, który uwzględnia aktualne tendencje w branży wzorniczej, wpływa na sukces rynkowy, a tym samym na zwiększenie przychodów firmy i zwiększenie udziału w rynku danej marki produktu.

Ponad 57 proc. przedsiębiorców, którzy wykorzystali wzornictwo w procesie produkcji uważa, że odniosło sukces rynkowy. Dlatego też warto zastanowić się nad wykorzystaniem możliwości oferowanych przez biura projektowe i ich specjalistów. Trzeba jednak uważnie wybrać wykonawców, którzy zajmą się tworzeniem projektu. Od ich kompleksowej wiedzy, doświadczenia i znajomości branży zależeć będzie bowiem w dużym stopniu sukces firmy.

 

Kamil Świstowski