Jak wygrać klienta w 5 sekund

Jak wygrać klienta w 5 sekund Fotolia.com

Dobre pierwsze wrażenie nie wymaga gigantycznych nakładów pracy. Ale wymaga pomysłu i dobrego podejścia.

- Przetworzenie pierwszej transzy informacji zajmuje mózgowi około pół sekundy. W ciągu pięciu sekund podejmuje decyzje, jak się zachować w nowej sytuacji. - mówi Igor Farafonow z firmy Uxeria. – Te pięć sekund to właśnie pierwsze wrażenie.

Pierwsze wrażenie jest odpowiedzią na pewną standaryzację wyglądu różnych firm. Większość placówek banków jest do siebie podobnych, by pierwsze wrażenie brzmiało – profesjonalny bank. Dopiero później klient ma czas na zauważenie logotypów i identyfikację marki. Z tego samego powodu ludzie niechętnie odwiedzają brudne restauracje czy zabałaganione biura. Złe pierwsze wrażenie bardzo trudno zatrzeć.

Dlatego, aby zachęcić klienta już na starcie, należy zastosować te trzy reguły:

1. Niech przestrzeń klienta będzie nieskazitelna

Nie ma w niej miejsca na porozrzucane dokumenty, kurz na dywanie i ślady piasku na podłodze. Należy wyrzucić z niej wszelkie ślady lenistwa i prowizorki, by klient nie miał wątpliwości co do profesjonalizmu firmy.

2. Dodaj nieco koloru

Odrobina ciepłych kolorów będzie zachęcała klienta i na swój sposób zaprosi go do firmy. Zależnie od branży, można stosować różne zabiegi. Sprzedawcy nieruchomości sadzą kwiaty. Agencje kreatywne mają w siedzibie meble w niecodziennych kolorach a startupy technologiczne eksperymentują z malowaniem ścian.

Dobrze zaprojektowane biuro jest lepszą reklamą firmy niż ulotki zawierające dziesiątki słów.

3. Wyrzuć to, co zbędne

Klient nie powinien widzieć bałaganu i nadmiaru. Nie ma miejsca w jego przestrzeni na stosy faktur i papierów, nie powinny walać się długopisy ani szeleścić opakowania z niedojedzonymi przekąskami. Na takie rzeczy miejsce może być (choć lepiej, by tego tam nie było) w biurze na zapleczu. Chaos nie tylko dekoncentruje klienta, ale przede wszystkim zniechęca.

Te trzy porady pomogą w utrzymaniu klienta i skierowaniu jego uwagi na produkt, a nie na zamęt panujący w siedzibie firmy.

Opracowano na podstawie tekstu z inc.com.

  • Firma Przyjazna Klientowi to program badawczo-certyfikacyjny, którego celem jest ocena satysfakcji Klientów i prawdopodobieństwo rekomendacji Firmy. Firma Przyjazna Klientowi to nagroda od Klientów Firmy za wysoką jakość współpracy przyznawana na podstawie wyników niezależnych badań przeprowadzanych przez Organizatora – Fundację Obserwatorium Zarządzania. Godło Firma Przyjazna Klientowi jest przyznawane Laureatom na okres 12 m-cy. W tym czasie Laureaci bezpłatnie mogą posługiwać się Godłem we wszelkich materiałach promocyjnych i marketingowych. Ogólnopolski Program Firma Przyjazna Klientowi istnieje na rynku polskim już ponad 10 lat. Organizatorem Programu jest Fundacja Obserwatorium Zarządzania – instytucja z otoczenia biznesu zajmująca się problemami przedsiębiorczości, wdrażania innowacji oraz edukacji ekonomicznej społeczeństwa i biznesu, więcej na www.obserwatorium.pl. Od 2012 roku honorowy Patronat nad Programem Firma Przyjazna Klientowi objęło Ministerstwo Gospodarki.

Nowoczesna Firma S.A. Konrad Budek