Jak założyć stronę internetową? (PORADNIK)

Jak założyć stronę internetową? (PORADNIK) www.fotolia.pl

Duże firmy oraz korporacje o ugruntowanej pozycji traktują sieć jako jeden z wielu kanałów promocji swojej marki. Podmioty z sektora MSP widzą w Internecie dużą, a często główną szansę na rozwój.

Obecność w Internecie jest nieodzownym elementem budowania swojej pozycji rynkowej, a koszty i procedury związane z założeniem i prowadzeniem strony wcale nie muszą przyprawiać o zawrót głowy. Panuje przekonanie, że koszty związane z założeniem i prowadzeniem swojej strony internetowej są bardzo duże, niemniej wydatek ten jest konieczny i należy go traktować jako inwestycje w rozwój i promocję swojej firmy. O ile druga część zdania jest zgodna z prawdą, pierwsza nie do końca odpowiada rzeczywistości.

Jeżeli witryna projektowana jest przez wyspecjalizowane podmioty, np. agencje interaktywne, to koszty takiej usługi są rzeczywiście spore. Istnieją jednak metody, które w znacznym stopniu niwelują wydatki, jakie musimy ponieść na ten cel.Każda strona internetowa powinna posiadać hosting i domenę. Przy wyborze tych dwóch narzędzi zazwyczaj kierujemy się ceną, co nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Decyzja o zakupie hostingu i domeny powinna być poprzedzona głębszą analizą naszych oczekiwań i potrzeb. W przeciwnym razie może okazać się, że nie wyszliśmy na tym zbyt dobrze.

Domena, jaką wybrać?

W pierwszej kolejności powinniśmy wybrać nazwę domeny. Istnieje wiele możliwości, ponieważ mamy do wyboru domeny polskie, czyli takie, które zakończone są końcówką .pl, funkcjonalne posiadające przedrostek funkcjonalny przed  .pl, np. com.pl oraz domeny regionalne, posiadające nazwę regionu lub miasta przed .pl, np. mazowieckie.pl.

Ich wybór powinniśmy uzależnić od rodzaju oraz zasięgu prowadzonej działalności. Jeżeli działamy na przykład wyłącznie na rynku warszawskim, wskazane będzie wykupienie domeny regionalnej. Gdy nasze produkty lub usługi skierowane są do konsumentów na terenie całego kraju, idealna będzie domena z końcówką .pl, natomiast jeżeli myślimy o globalnej ekspansji, warto zastanowić się nad domeną .com. Przy rejestracji domeny należy wziąć także pod uwagę koszty jej zakupu. Warto pamiętać, że domena .pl jest zazwyczaj najdroższa, natomiast domeny globalne są nawet o połowę tańsze, a najtańsze są domeny regionalne. - Jeszcze parę lat temu koszt utrzymania strony WWW z domeną w najpopularniejszym rozszerzeniu .pl wynosił ponad kilkaset złotych rocznie z uwagi na wysokie ceny hostingu i obsługi domeny. Aktualnie jest to już kilkakrotnie mniej, a często opłata za uruchomienie i pierwszy rok obsługi strony WWW jest dosłownie symboliczna, tak, jak w naszej firmie. - zauważa Filip Tomasik z firmy SuperHost.pl. Przy wyborze domeny nie powinniśmy kierować się jedynie ceną, gdyż jest to inwestycja w naszą firmę, poprzez którą jesteśmy bardziej wiarygodni dla naszych klientów.

Pierwsza rejestracja domeny przebiega zwykle na zasadach promocyjnych i nie kosztuje wiele, jednak każdego roku trzeba ją odnawiać, co wiąże się z kosztami w zależności od domeny i usługodawcy, od 40 zł do 120 zł. W SuperHost po upływie pierwszego roku użytkowania domeny zarejestrowanej np. za 1zł nie zobowiązuje klienta do jej odnowienia. Można również wykupić kilka domen i poprosić specjalistę o podpięcie ich pod jedną stronę internetową.

Jaki hosting wybrać?

Hosting jest to usługa, która udostępnia klientom określoną ilość miejsca na serwerze, co jest niezbędne do utrzymania strony w Internecie. Przy wyborze hostingu warto zastanowić się nad paroma kwestiami. Po pierwsze musimy przemyśleć, jaką stronę internetową chcemy wybrać i do czego będzie nam służyła.

Jeżeli strona internetowa ma służyć tylko jako wizytówka firmy, to wykupywanie dodatkowych usług mija się z celem. W sytuacji, gdy poprzez stronę internetową chcemy prowadzić sklep, warto wtedy zastanowić się nad dodatkowymi opcjami, które w znacznej mierze mogą poprawić nam sprzedaż. Dostępne na rynku narzędzie Google Analytics można samodzielnie podpiąć pod naszą witrynę, a dzięki niemu możemy zmierzyć oglądalność strony w wybranych okresach czasu oraz poznawać i interpretować  wiele informacji na temat odwiedzających ją użytkowników, czyli naszych potencjalnych klientów.

Większość firm hostingowych zapewnia przez pierwszy rok użytkowania hosting w bardzo promocyjnej cenie, wahającej się od 30 pln do 90 pln, natomiast w kolejnych latach obowiązuje już cena standardowa mieszcząca się w granicach od 199 pln nawet do 499 pln za rok w zależności od wybranego pakietu.

- W SuperHost.pl opłaty za hosting można dokonać za okres roku lub 6 miesięcy, dodatkowo klient otrzymuje na start 14 dniowy okres próbny usługi, za który nie musi płacić. Przy zakupie najtańszego pakietu opłata miesięczna to jedynie 2,90 pln netto. Przykładowo w takim pakiecie wielkość przestrzeni dyskowej do wykorzystania to 100 GB, nie ma limitu na transfer miesięczny, a dodatkowo właściciel usługi może założyć nieograniczoną liczbę adresów e-mail w swojej nazwie domeny. - dodaje Filip Tomasik.Dodatkowym atutem zakupu pakietu jest otrzymanie skrzynki pocztowej z określoną liczbą adresatów e-mail, dzięki czemu będziemy mogli odpowiadać na wszystkie zapytania naszych potencjalnych klientów.

Jak obniżyć koszty?

Gdy mamy już nazwę domeny i serwer, należy pomyśleć nad stworzeniem strony internetowej. Większość dostępnych na rynku firm oferuje stawki od 500 do 1500 PLN za przygotowanie graficznej wersji witryny wraz z możliwością jej administrowania poprzez specjalny panel.

Większość biznesów w początkowej fazie szuka oszczędności, a nie dodatkowych kosztów, dlatego dobrym rozwiązaniem – o ile strona nie musi zawierać bardziej skomplikowanych opcji i rozwiązań – będzie jej samodzielne stworzenie za pomocą tzw. kreatora - narzędzia służącego do tworzenia strony internetowej. Z tego rozwiązania można skorzystać bez konieczności instalowania dodatkowych programów, a jego użycie nie wymaga doświadczenia w tworzeniu stron www. Wystarczy wybrać dostępny szablon z sieci, określić strukturę, tj. liczbę i układ zakładek oraz przygotować treść, którą chcemy zamieścić. - Treść w kreatorze umieszczamy  wsposób niewiele różniący się od edycji dokumentów w popularnych edytorach tekstu. Aplikacja obsługiwana jest w intuicyjny sposób, pozwalając na uruchomienie własnej strony w ciągu zaledwie kilku minut.- informuje Filip Tomasik. W momencie, gdy wystąpią problemy bądź będziemy mieli pytania dotyczące tworzenia strony zawsze możemy zasięgnąć porady u specjalisty. Można do nich zadzwonić tworząc stronę WWW i na bieżąco pytać o wszystkie opcje.

Jak zwiększyć ruch na stronie?

Pozycjonowanie to narzędzie, które pomoże nam zwiększyć odwiedziny na naszej stronie internetowej. Proces ten cieszy się dużym zainteresowanie wśród użytkowników, między innymi z uwagi na  niskie koszty związane z wykorzystaniem tej metody.

Alternatywą na poprawę naszej pozycji w Internecie jest również założenie bloga, gdzie stale będziemy zamieszczać teksty, których tytuły będą odnosić się do kluczowych haseł lub zwrotów wyszukiwanych w Google.  Taka metoda z pewnością poprawi indeksowania naszej strony, nigdy jednak nie będzie tak skuteczna jak samo pozycjonowanie, dlatego wiele firm używa ich jako narzędzia wspierającego proces pozycjonowania.

Na rynku dostępne są rozwiązania, które optymalizują koszty założenia strony internetowej. Oferowane są różne warianty zakupu nowej strony www, w skład których wchodzą m.in. domeny, hosting oraz kreator. Początkowo koszty założenia własnej strony internetowej mogą wydawać się gigantyczne, natomiast po skrupulatnym zapoznaniu się z ofertami i dostosowaniu ich do naszych potrzeb i możliwości może okazać się, że „szyte są także na kieszeń” początkującego przedsiębiorcy. 

Superhost.pl Sp. z o.o.