Jak zarządzać relacjami z klientem w chmurze?

Jak zarządzać relacjami z klientem w chmurze? Jakub Jirsák - Fotolia

Tabelki w Excelu, pękate wizytowniki, zapisane drobnym maczkiem kalendarze – tak wciąż wygląda praca handlowca w wielu polskich przedsiębiorstwach. Tymczasem ten standard notatek poświęconych relacjom z klientami właśnie odchodzi do lamusa.

O wiele skuteczniej można wykorzystać narzędzia dostępne online – przede wszystkim CRM w chmurze.

Systemy klasy CRM pojawiły się na rynku technologii IT jeszcze w latach 90. jako alternatywa dla prostych kalendarzy oraz aplikacji do zarządzania czasem pracownika. Początkowo służyły przede wszystkim do tego, by sprawnie zaplanować czas pracy handlowca oraz ułatwić mu dostęp do bazy wiedzy o klientach. Jak wszystkie systemy wykorzystywane do prowadzenia przedsiębiorstw, z reguły nie były one proste w obsłudze i wymagały stałego dostępu do komputera stacjonarnego. Dziś systemy CRM przeżywają szczytowy moment ekspansji, bo stają się coraz łatwiejsze w codziennej pracy, a co najważniejsze – działają w chmurze. Dlaczego warto wykorzystać możliwości, jakie daje CRM online?

Lepsze relacje z klientem

Na co komu CRM? Przede wszystkim jest to system, który pomaga w utrzymaniu doskonałych relacji z klientami. Dzięki niemu zawsze wiemy, o czym rozmawialiśmy podczas naszego ostatniego spotkania z klientem, jaki rabat mu obiecaliśmy i co zaplanowaliśmy na dalszy okres współpracy. Przed erą CRM-u handlowiec musiał to wszystko pamiętać. Albo w doskonały sposób zorganizować swoje zapiski w notesie. To jasne, że najlepsi handlowcy wykazujący się najbardziej rozwiniętym talentem organizacyjnym jakoś sobie z tym radzili, ale kosztowało ich to mnóstwo wysiłku. Natomiast dla większych zespołów handlowych działających na zasadzie współpracy brak dobrego systemu do zarządzania relacjami z klientami oznaczał duże koszty i spory odsetek utraconych szans sprzedaży.

Rewolucja, jaką przynosi ze sobą ekspansja systemów CRM online oznacza przede wszystkim możliwość skorzystania z gromadzonych danych przy pomocy dowolnego urządzenia łączącego się z Internetem. Dzięki temu długie przygotowania do spotkania biznesowego powoli odchodzą do lamusa, a historię naszych relacji z klientem można sprawdzić nawet podczas postoju na stacji benzynowej na chwilę przed zaplanowanym spotkaniem. To może uratować niejedną transakcję.

Skuteczniejsze planowanie pracy

Systemy CRM są niezastąpione również wtedy, gdy nasze kontakty biznesowe trzeba podzielić na kilka etapów, a każdy z nich bardzo precyzyjnie zaplanować w czasie. Po co? Choćby po to, by nie być postrzeganym jako nachalny sprzedawca, który myśli tylko o swojej prowizji, a nie o wartości, jaką daje klientowi podczas wszystkich kontaktów biznesowych – także tych, których celem nie jest sfinalizowanie transakcji. W systemie CRM można z wyprzedzeniem zaplanować wiele kolejnych etapów w procesie sprzedażowym, np. wysyłkę kolejnych maili, kontakty telefoniczne, odwiedziny w siedzibie klienta. Można też połączyć te kroki z odpowiednimi zadaniami – np. zaplanować stworzenie materiałów marketingowych lub przygotowanie oferty z okolicznościowym rabatem.

Podobne artykuły:

Czy można było planować w ten sposób pracę przed erą CRM-u? Oczywiście, że tak. Ale trzeba było mieć pękaty kalendarz, dużo cierpliwości przy analizowaniu plików w Excelu oraz fotograficzną pamięć. Nawet, jeżeli znasz wszystkie swoje najważniejsze kontakty handlowe na wylot, CRM może pomóc w planowaniu pracy z klientami okazyjnymi oraz w przygotowaniu strategii poświęconej utraconym szansom sprzedaży. Tego lepiej nie lekceważyć.

Tańsze utrzymanie systemu

Jak wszystkie usługi dostępne w chmurze, CRM online oznacza spore oszczędności. Skąd one się biorą? Przede wszystkim stąd, że stawiając na dobry CRM działający w chmurze, nie trzeba dbać o najwyższą moc obliczeniową komputerów wykorzystywanych w firmie. CRM online może być obsługiwany przy pomocy każdego urządzenia łączącego się z siecią www, dlatego nie jest tu potrzebny superszybki komputer, wystarczy mały laptop, tablet lub smartfon. Nie trzeba niczego instalować, system działa poprzez przeglądarkę internetową, a wszystkie obliczenia dokonywane są na zewnętrznym serwerze – i dostępne zdalnie nawet podczas podróży służbowej.

Podobne artykuły:

A w dodatku usługodawcy dostarczający systemy CRM online coraz częściej decydują się na wynajem aplikacji, dzięki czemu można zaoszczędzić na licencji i płacić tylko wtedy, gdy system jest rzeczywiście wykorzystywany w firmie. Dla małej firmy to spora oszczędność, a dla większej świetna okazja, by sprawdzić system, którego większą, dostosowaną do potrzeb firmy wersję planuje się dopiero wdrożyć.

Większe bezpieczeństwo pracy

I jeszcze jedno – system CRM to dobry sposób na to, by należycie zabezpieczyć przechowywane dane o klientach. Notes można łatwo zgubić, mały pendrive na USB tym bardziej nie nadaje się do bezpiecznego gromadzenia plików z numerami telefonów i adresami mailowymi. Dobrze zabezpieczony system CRM online daje przechowywanym danym nieporównywalnie większe bezpieczeństwo niż jakikolwiek prywatny czy służbowy komputer. Trzeba tylko pamiętać o tym, by używać silnego hasła (z wykorzystaniem wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych), a także nikomu go nie udostępniać.

Warto zatem postawić na dobry system do zarządzania kontaktami z klientami i planować kolejne kroki z wykorzystaniem CRM-u. Efektem tych działań jest wzrost sprzedaży i lepsze zadowolenie klienta biznesowego. To się zawsze opłaca!

Questy Technology Piotr Kopka