Jak zatrzymać cennych ludzi w firmie?

Jak zatrzymać cennych ludzi w firmie? fotolia.pl

Czy słyszałeś kiedyś o tym, że pracownicy zatrudniają się w firmie, ale odchodzą od szefa? Nie? Nikt Ci o tym wcześniej nie powiedział? No to będę pierwsza! Ale nie bój się, nie zostawię Cię z tym problemem.

Jeśli Twoi pracownicy odchodzą i masz poczucie, że nic na to nie możesz poradzić, mam dla Ciebie dobrą wiadomość! W dużej mierze to Ty jesteś za to odpowiedzialny jako szef! A skoro jesteś odpowiedzialny, MOŻESZ TO ZMIENIĆ!

No dobrze, to zacznijmy od poznania powodów, dla których ludzie najczęściej odchodzą z firmy. Jeśli pracujesz w dużej firmie i chcesz wiedzieć, jak to u Was jest, możesz zasięgnąć języka w HR-ach. Oni tam najprawdopodobniej wiedzą, jest bowiem wielce prawdopodobne, że starają się uzyskać taką informację od odchodzących pracowników. Musisz wiedzieć koniecznie, że podawane przez odchodzących przyczyny rozstania się z firmą są najprawdopodobniej najbardziej wiarygodną informacją, jakiej zatrudnieni udzielają. Dlaczego? Bo kiedy odchodzą, to tak naprawdę nie mają już nic do stracenia! Pamiętaj o tym, kiedy będziesz analizować te informacje.


Dlaczego pracownicy odchodzą?

Pracujesz w mniejszej firmie, w której nie ma HR? A może jesteś właścicielem małej ale prężnej firmy i nie masz skąd wziąć takiej informacji? Nie szkodzi. Za chwilę podam Ci najważniejsze powody, dla których ludzie rozstają się ze swoimi pracodawcami. Otóż:

  • Nie mają możliwości dalszego rozwoju zawodowego.
  • Mają trudne relacje z przełożonym.
  • Nie są zadowoleni ze swojego zakresu obowiązków – mają poczucie, że nie realizują tego, co naprawdę lubią i co chcą robić.  
  • Brakuje im nowych wyzwań.
  • Tak naprawdę nie wiedzą, jakie są wobec nich oczekiwania i jakie stawia się przed nimi cele.
  • Mają poczucie, że są zbyt nisko wynagradzani – nieadekwatnie do osiąganych wyników.
  • Nie widzą perspektyw otrzymania wyższego wynagrodzenia.
  • Brakuje im jasnych zasad nagradzania za dobrze wykonaną pracę.
  • Mają trudności we współpracy w firmie (najczęściej związane z rozwiązaniami organizacyjnymi, np. źle funkcjonujące kanały komunikacyjne, procedury lub systemy informatyczne utrudniające wykonywanie zadań).
  • Czują się niedoceniani.
  • Brakuje im konstruktywnych informacji zwrotnych na temat ich pracy.

I co? Zaskoczony? Jakbyś tak się dokładnie przyjrzał i zastanowił, na które z tych powodów masz wpływ, to okaże się, że tak naprawdę bardzo dużo jak nie wszystko jest w Twoich rękach. No dobrze, nie piszę Ci o tym, żeby wpędzić Cię w poczucie winy, ale żeby uświadomić Ci, jak wiele od Ciebie zależy. Tak więc dbaj o swoich pracowników, dawaj im wsparcie, buduj zaufanie - pamiętaj, że mają wolny wybór i w każdej chwili mogą od Ciebie odejść. 

No dobrze, pewnie sobie pomyślisz, ale jak to zrobić? Oto kilka wskazówek, co możesz zrobić, żeby zatrzymać cennych ludzi przy sobie:

1. Buduj kulturę organizacji

Mów często swoim ludziom o tym, co jest dla Was ważne, co jest ważne dla Waszych klientów, co będzie ważne w przyszłości. Angażuj ich w ustalanie reguł działania. Opowiadaj im o wizji firmy, rozmawiajcie o roli każdego z Was w realizacji tej wizji. Spraw, by Twoi ludzie angażując się w realizację wizji firmy mieli poczucie, że uczestniczą w czymś ważnym i wartościowym, dzięki temu będą bardziej zaangażowani i lojalni.

2.  Określaj oczekiwania i dawaj wsparcie

Ludzie potrzebują wiedzieć, czego się od nich oczekuje, żeby jeszcze lepiej mogli realizować swoje zadania. Mów więc, czego oczekujesz i dawaj im ciągłe wsparcie. Zadawaj pytania i słuchaj swoich podwładnych. Pytaj często o to, co Ty możesz zrobić ze swojej strony, żeby Twoi ludzie osiągali lepsze rezultaty? Dowiedz się też, co sądzą o: relacjach w zespole, relacji z przełożonym, rozwoju procesów w firmie, systemach motywacyjnych w firmie, planowaniu, innowacyjności, możliwościach poprawy efektywności itp. 

Coach4U Kamila Malanowicz